У першій половині поточного року АТ «Укрзалізниця» суттєво збільшило перевезення будівельних матеріалів. Зростання досягнуто насамперед завдяки партнерству в ініційованій Президентом України програмі відновлення автомобільних доріг. Про те, як триває цей процес, кореспонденту «Медіацентру «Магістраль» розповіли відповідальні за перевезення фахівці Укрзалізниці та Укравтодору.

 

Як повідомив директор Департаменту управління рухом АТ «Укрзалізниця» Олександр Ткаченко, нині спостерігається значне, порівняно з минулорічними показниками, зростання добового навантаження будівельних вантажів. Ця цифра у червні сягала 110 тис. т/доба, що на 20 % більше, ніж у 2019-му. Причому, за словами фахівця, майже 90 % щебеню перевозиться у составі маршрутних поїздів. Це покращує ефективність транспортної роботи.

 

Значні резерви

 

Головний виконавець щебеневих перевезень залізницею — філія «Центр транспортної логістики» товариства. Тут повідомили, що за підсумками півріччя обсяги будівельних вантажів становили понад 13,5 млн т. Це загалом на 11,2 % більше, ніж за відповідний період 2019 р. Із них майже 4 млн т навантажені у вагони власності Укрзалізниці.

За словами начальника служби організації перевезень філії «ЦТЛ» Олексія Шмундира, є ще значний резерв для збільшення обсягів, адже компанія нині має майже 12 тис. вільних вагонів для цього. «Ми готові надати додатково рухомий склад, якщо будуть замовлення, і повідомляємо про це клієнтів. Очікуємо від них заявок на більш інтенсивне навантаження», — зазначив фахівець.

Серед тих, із ким під час щотижневих нарад координують свою роботу залізничники, — фахівці Державного агентства автомобільних доріг. Начальник управління експлуатаційного утримання доріг Укравтодору Олег Федоренко, який був призначений керівником напряму координації питань логістики, повідомив, що задоволений сьогоднішньою співпрацею з Укрзалізницею. Проте фахівець висловив побоювання щодо перспектив зміни ситуації з настанням гарячої пори перевезень, пік яких зазвичай приходиться на осінь.

«В умовах профіциту тяги й вагонів у нас не виникає жодних питань до залізничників. Проте починаючи із серпня, коли піде зерно та вугілля, ситуація може погіршитися», — зауважив Олег Федоренко.

Залізничники ініціювали створення відповідних постійних складів будматеріалів, аби уникати сезонних коливань перевезень і підвищити їхню ефективність. Водночас бізнес вважає такий підхід економічно невиправданим

 

Заздалегідь вигідніше

 

Водночас керівник повністю підтримує курс Укрзалізниці на укладання довгострокових угод на перевезення. До процесу вже долучилися деякі учасники програми. Зокрема, перше подібне відправлення було від АТ «Рижівський гранітний карʼєр». Є інформація, що довгострокові перевезення зацікавили і одного з найбільших підрядників на виконання робіт із будівництва автошляхів — компанію Onur Group. «Це абсолютно правильне рішення — замовити вагони зараз, аби гарантовано мати їх за набагато дешевшою ціною у піковий період, коли зазвичай спостерігається дефіцит», — вважає фахівець.

Проте він зазначив, що багатьом компаніям—учасницям ринку будівельних робіт важко спрогнозувати свою діяльність на рік уперед, адже це залежить від результатів тендерів та виділення під них фінансування. «Терміни надходження коштів регламентуються раз на рік. Через те підрядник не впевнений у тому, що на виграний контракт у наступному році матиме фінансування. Крім того, підрядники не бажають витрачати оборотні кошти на проєкти, що окупляться лише через пів року», — пояснив Олег Федоренко. З цих причин, на його думку, вони не зацікавлені у створенні хабів для щебеню.

Як наше видання повідомляло раніше, залізничники ініціювали створення відповідних постійних складів будматеріалів, аби уникати сезонних коливань перевезень і підвищити їхню ефективність. Водночас бізнес вважає такий підхід економічно невиправданим.