Укрзалізниця пропонує столиці реанімувати міську електричку та зробити її частиною більш масштабного проєкту розвитку приміських пасажирських перевезень у регіоні — Kyiv City Express. Орієнтовна вартість його реалізації — 4 млрд грн. Де взяти інвестиції?

 Для втілення ідеї в життя пропонується повернути на баланс залізничної компанії рухомий склад, який свого часу був переданий КП «Київпастранс». Також потрібна активна участь столичної влади, без якої досягти позитивного результату буде складно.

Після запуску наприкінці минулого року доволі успішного проєкту регулярного залізничного сполучення між Києвом та аеропортом «Бориспіль» акціонер Укрзалізниці — Кабінет Міністрів — дав завдання розглянути й інші можливі варіанти покращення місцевих перевезень. Про це ще навесні повідомив голова правління товариства Євген Кравцов.

 

Рішення для міст-супутників Києва

 

У полі зору опинився Київ, де вже столична влада з державним перевізником організовують роботу міської електрички.

 

Сьогодні 10 приміських електропоїздів, що були передані на баланс комунального підприємства «Київпастранс» разом із запуском кільцевого руху у місті в 2012 р., у критичному стані. Через незадовільний технічний стан рухомого складу рейси скасовуються вже до 15 (!) на день. Така кількість поїздок не дає можливості дотримуватися заявленого на початку реалізації проєкту інтервалу між електропоїздами у будні (від 9 до 35 хв). До того ж зменшилася кількість вагонів у составах, через що багато пасажирів залишається у години пік на пероні.

 

Пропозицію залізничників з виправлення ситуації озвучив директор регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Роман Веприцький. За його словами, необхідно повернути поїзди у підпорядкування залізниці та виділити з бюджету міста на їх відновлення 500 млн грн.

 

«Цих коштів буде достатньо, щоб провести капітальний ремонт з подовженням терміну експлуатації рухомого складу. Цю роботу може виконати Київський електровагоноремонтний завод», — зазначив керівник регіональної філії. Він також відмітив, що розглядаються варіанти компенсацій залізниці витрат за рахунок сплати податку на землю.

 

Очільник столичної регіональної філії розповів, що проєкт під назвою Kyiv City Express Укрзалізниця планує реалізувати впродовж 2019—2021 рр. Це комплексне рішення має поєднати маршрути столичної міської електрички із приміськими рейсами.

 

Бюджет проєкту

 

За попередніми підрахунками, завдяки такій організації залізничного сполучення Укрзалізниця зможе щодня перевозити 80 тис. пасажирів, на рік — майже 20 млн. Загальна кількість мешканців, які проживають у населених пунктах, безпосередньо розташованих поблизу ліній Kyiv City Express — 860 тис.

 

Підрахували і орієнтовну вартість реалізації проєкту. Вона наразі становить 4 млрд грн. Сума чимала. Тому на втілення в життя необхідне фінансування з бюджетів Києва та міст-супутників.

 

Окрім капітального ремонту існуючого рухомого складу, проєктом передбачається придбання ще 10 нових електропоїздів місткістю до 1 тис. пасажирів кожен. Стосовно цього проводяться переговори із різними виробниками, зокрема такими, як польська компанія Pesa та швейцарська Stadler. Крім того, можливе залучення на лінії Kyiv City Express двоповерхових електропоїздів Skoda. Однак нині вони потребують капітального ремонту в обсязі КР-1.

 

За словами Романа Веприцького, залізничники також планують запровадити сучасну систему контролю та обліку пасажирів, створити нові робочі місця. Отже, проєкт буде корисним як для Укрзалізниці, так і для Києва та регіонів. Особливо, враховуючи, що він розвантажить автошляхи із їх шаленими заторами, які вже стали головним болем для мешканців столиці й передмістя.

 

Чиї фінансові питання

 

Відомий експерт, екс-заступник міністра інфраструктури України Олександр Кава підтримує подібний проєкт, проте вважає, що його реалізація дасть результати лише за умови підписання із органами місцевого самоврядування відповідних угод на надання транспортних послуг. І, на його думку, фінансовими питаннями має займатися міська влада.

 

«Це цілком допустиме вирішення ситуації, але тільки в такому варіанті, коли Київська міська державна адміністрація укладе з Укрзалізницею угоду про обслуговування маршруту міської електрички за принципом транспортної роботи. В даній угоді має бути передбачена кількість рейсів і, відповідно, оплата за них в обсязі, що має покривати всі витрати Укрзалізниці», — вважає він.

 

Саме така схема, за словами Олександра Кави, успішно застосовується на лініях громадського транспорту в країнах Європи та інших країнах колишнього СРСР. «У всьому світі міський пасажирський транспорт збитковий, — зазначає експерт. — Проте перевізник не бере на себе пов’язані з цим ризики, а їх покриває місцева влада. Вона ж і встановлює вартість квитків». Він також додав, що бюджет Києва становить 58 млрд грн, що покриває збитки навіть за умови повністю безкоштовного проїзду в міській електричці.

 

Наразі, за словами Романа Веприцького, досягнуто домовленостей щодо створення робочої групи із фахівців залізничної компанії та Київської міської державної адміністрації, які перейматимуться деталями проєкту. Розглядається також питання підписання договорів на здійснення пасажирських перевезень із органами місцевого самоврядування.

 

 

Рух міської електрички в Києві було відкрито в 2009 р., а з жовтня 2011-го розпочато рух кільцевим маршрутом протяжністю понад 50 км. Основні переваги — залізницею можна об’їхати столицю по колу менш ніж за 1,5 год та зручно дістатися до віддалених від метро районів, минаючи затори на автодорогах. Загальна кількість станцій — 15. На деяких організовано зручну пересадку на автобуси або «підземку».

 

Коментар 

 

 

Директор регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Роман Веприцький:

 

«Це не будівництво нової залізничної мережі, а модернізація існуючої інфраструктури та зручне поєднання між собою маршрутів. Загальна довжина ліній за проєктом — 343 км. Передбачається, що буде з’єднано між собою 46 залізничних станцій Київського регіону. Зокрема, це броварський, тетерівський, білоцерківський, трипільський та бориспільський напрямки, що будуть з’єднані міською електричкою. Мешканці міст-сателітів Києва, приїхавши до столиці, зможуть швидко дістатися до місця роботи або навчання. Основний акцент робитиметься на перевезення в ранкові та вечірні години пік. Передбачений інтервал руху в цей час становитиме усього 10—15 хв».