АТ «Укрзалізниця» ввело в дослідну експлуатацію нову електронну базу колісних пар з лютого 2019 р. До кінця червня розробники збирали інформацію від користувачів і доопрацьовували нову систему, враховуючи зауваження та пропозиції експлуатаційників і ремонтників. З 1 липня 2019 р. ця програма повноцінно працює. Цією електронною системою користуються й приватні підприємства, які виготовляють або виконують ремонт колісних пар вантажних вагонів. Сьогодні електронна база налічує понад 100 тис. колісних пар, і щодня їхня кількість зростає.

 

Без паперів

 

Ще донедавна в інформаційних базах Укрзалізниці колісні пари вантажних вагонів ідентифікувалися лише за номером вісі. Проте й два суцільнокатані колеса також мають індивідуальну нумерацію заводу-виробника та буксовий вузол, укомплектований підшипником (до речі, від типу підшипника залежить міжремонтний норматив колісної пари). Розуміючи це, АТ «Укрзалізниця» розширює свою електронну базу даних інформацією про вузли, що експлуатуються під вантажними вагонами. Це дасть змогу підвищити рівень контролю як за їхньою експлуатацією, так і за ремонтами.

 

Колісна пара — це елемент ходової частини рухомого складу, зокрема вагонного візка, який складається з двох суцільнокатаних коліс, напресованих у холодному стані на вісь, та буксових вузлів. Конструкція сприймає та передає статичне й динамічне навантаження від вагона на рейки. На перший погляд, побудова колісної пари здається простою: вісь, два колеса, буксовий вузол. Проте це не так. При її виготовленні або ремонті точність підбору деяких елементів досягає мікронів.

 

Для внесення даних про вузли колісних пар до загальної електронної бази було розроблено та впроваджено «Електронний технічний паспорт колісної пари вантажного вагона». На другому етапі створено «Електронну ремонтну картку колісної пари вантажного вагона».

 

Електронний паспорт

 

Складання технічного паспорта колісної пари це в принципі не новинка. Таку вимогу висунули ще із введенням у дію СТП 04-001:2015 «Колісні пари вантажних вагонів. Правила технічного обслуговування та формування». Але раніше був лише паперовий варіант цього документа. Він залишавсь у справах документообігу підприємства, яке його складало, а в загальну базу даних, якою користуються інші структурні підрозділи, не потрапляв.

 

Сучасні вимоги й реалії потребують глобального та уніфікованого підходу. АТ «Укрзалізниця», частково модернізувавши наявне програмне забезпечення, власними силами розробило електронний варіант технічного паспорта колісної пари вантажного вагона.

 

 

Цей документ можна порівняти з паспортом людини. Тільки в нашому випадку ПІБ — це номер вісі колісної пари та номер двох суцільнокатаних коліс; дата та рік народження — це дані про підприємство, яке виготовило (сформувало) колісну пару, та дата виконання цієї операції; реєстрація (прописка) — у нашому контексті це власник колісної пари.

 

 

Запобіжник від крадіжок

 

Без технічного паспорта жодна колісна пара тепер не буде встановлена під вантажний вагон. У такий спосіб унеможливлено потрапляння на вагоноремонтне підприємство знеособлених або контрафактних колісних пар. Крім того, наразі товариство створює власну базу розшуку колісних пар, адже в програму закладена така функція, яка в майбутньому дасть змогу швидко та безпомилково встановлювати їхнє місцеперебування.

 

Наразі маємо мету максимально відійти від паперового документообігу та об’єднати десятки паперових журналів у єдину електронну базу. У подальшому плануємо розробити ремонтну картку колісної пари вантажного вагона і за аналогією паспорти та ремонтні картки для надресорних балок і бокових рам візків.

 

Після максимального наповнення електронної бази стане можливим реалізувати вимоги Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку щодо балансової вартості вантажних вагонів. При заміні у вагоні деталей різної вартості можна буде відображати їхній рух у бухгалтерському обліку та дотримуватися міжнародних стандартів.

 

Наразі товариство створює власну базу розшуку колісних пар, адже в програму закладена така функція, яка в майбутньому дасть змогу швидко та безпомилково встановлювати їхнє місцеперебування