Класні поїзди: від «комфорту» до «економу»

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов виступив з ініціативою поділу нічних поїздів на три класи, кожен з яких надаватиме пасажирам певний рівень послуг і комфорту. Відповідно різною буде і вартість проїзду. Про те, як втілюється така ідея розповідає заступник начальника Департаменту пасажирських перевезень далекого сполучення Олександр Красноштан.

— Які класи поїздів планується впровадити?

— Вони отримали назви «комфорт», «стандарт» і «економ». Перший, зрозуміло, забезпечить пасажирам найвищий рівень обслуговування. Останній — найменший обсяг послуг за невелику ціну.

— Чим відрізнятимуться потяги?

— Поїзди класу «комфорт» складатимуться з одиниць рухомого складу, яким не більше 10 років. Кожен вагон, зокрема і плацкартний, буде обладнаний біотуалетами, кондиціонером, холодильником тощо. Пасажири зможуть отримати в дорозі повноцінне харчування (за окрему плату), одноразовий посуд, а також скористатися холодильником і мікрохвильовою піччю.

У потягах класу «стандарт» допускається курсування рухомого складу віком до 20 років. Якщо спальні вагони у них обладнані майже так само, як і в «комфортних» поїздах, то в купейних па-сажирам вже не гарантуватимуть розетки в кожному купе та підсвічування підніжок вагона. Та й вік постільної білизни вже не буде обмежений шістьома місяцями. У плацкартних вагонах пасажири не зможуть розраховувати ані на кондиціонер, ані на біотуалет.

Найнижчий рівень комфорту забезпечуватимуть поїзди класу «економ». Там може не бути розетки в кожному купе навіть у спальних вагонах. Харчування ж представлене лише чайною торгівлею.

Ціни на квитки у потягах залежатимуть від класу. Відповідно пасажири зможуть обирати, який рівень комфорту вони бажають отримати в дорозі та скільки готові за це заплатити.

— Категоризація поширюватиметься на всі нічні поїзди, що нині курсують?

— Ні. Вона не стосуватиметься потягів категорії «нічний експрес». Ці поїзди вже стали брендом Укрзалізниці та забезпечують швидке і зручне сполучення на багатьох популярних напрямках:
Харків—Ужгород, Харків—Чернівці, Київ—Ужгород, Київ—Запоріжжя, Київ—Івано-Франківськ. Запущений нещодавно потяг № 12/11 Львів—Одеса також належить до класу «нічний експрес».

Вартість проїзду в них суттєво відрізняється. Проте за ці гроші пасажири отримують підвищений рівень комфорту. До состава «нічних експресів» вводять лише спальні та купейні вагони, вік яких не більше 10 років. Маршрутна швидкість становить понад 70 км/год. Крім того, пасажирам пропонується найвища якість сервісу.

Ціни на квитки у таких поїздах встановлені на рівні, який дає змогу покрити всі витрати Укрзалізниці. Проте, незважаючи на це, потяги заповнені. Є багато пасажирів, котрі готові купувати досить дорогі квитки та отримувати відповідну якість послуг. Тому, на відміну від соціальних потягів, «нічні експреси» прибуткові.

Нинішній розподіл стосуватиметься двох інших категорій поїздів: «нічний швидкий» та «нічний пасажирський». Для них нині є різні коефіцієнти фірмовості, що залежать від стану рухомого складу та впливають на вартість проїзду. Проте сьогодні ця система досить складна. І пасажирам важко зрозуміти, що саме вони мають отримати. Правду кажучи, навіть не всі залізничники можуть у цьому розібратися.

Тому в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов поставив завдання розробити зрозумілу для пасажирів систему категоризації поїздів «нічний швидкий» та «нічний пасажирський». Вона мала містити чіткий перелік послуг і переваг, які отримає людина, купуючи квиток у той чи інший потяг.

Нові поїзди відрізнятимуться від «нічних експресів» тим, що курсуватимуть за розкладом звичайних швидких або пасажирських потягів.

— Як пасажири зможуть ознайомитися з рівнем комфорту у різних класах?

— Аби повною мірою інформувати пасажирів про умови поїздки, плануємо розмістити на сайті продажу квитків фотографії вагонів відповідних класів з переліком доступних послуг. Таким чином при виборі місця пасажир зможе побачити, що він отримає за свої гроші.

— Уже визначено, якими будуть ціни на проїзд в нічних поїздах різних класів?

— Говорити про конкретику зарано. Нині триває розроблення тарифів та їх затвердження. Втім, основні принципи ціноутворення уже визначені.

У поїздах класу «комфорт», як і в «нічних експресах», вартість буде встановлена на економічно обґрунтованому рівні. Адже багато пасажирів готові сплачувати повну ціну за комфортні умови. Сьогодні найпопулярнішими є місця у вагонах СВ. Саме вони розкуповуються в першу чергу.

Водночас ми пам’ятаємо, що залізниця виконує важливу соціальну функцію, забезпечуючи перевезення людей, які належать до соціально незахищених верств населення. Тому квитки на поїзди нижчих класів будуть встановлені на рівні, який дасть змогу купувати їх не дуже заможним особам. Проте й люди мають усвідомлювати, що, їдучи, наприклад, із Києва до Львова у плацкарті за 111 грн, можна отримати лише найпростіші послуги. І навряд чи варто розраховувати на наявність у вагоні кондиціонера та холодильника.

— На найпопулярніших напрямках (Київ—Львів, Київ—Одеса тощо) курсує по декілька поїздів. Тому там можна досить легко сформувати состави всіх трьох класів. Проте є населені пункти, де лише один потяг. Чи не складеться ситуація, що їх жителям буде доступний лише дорогий клас?

— Справді, є дільниці, на яких курсує один-єдиний поїзд (наприклад Коростень—Ковель). Звичайно, на таких напрямках будуть лише потяги класу «економ». Таким чином Укрзалізниця виконає свої соціальні зобов’язання.

Зараз планується, що поїзди класу «комфорт» запроваджуватимуться в першу чергу на найпопулярніших напрямках — Одеса, Ужгород, Харків, Львів та Дніпро. Адже там багато людей обирають саме потяги підвищеного комфорту.