Контейнерні перевезення — ключ до європейського ринку

З огляду на переорієнтацію вітчизняного експорту до країн ЄС та збільшення вантажів, зокрема зернових, адресованих на морські порти, все більш затребуваними в Україні стають контейнерні перевезення. Торік обсяг перевезених на експорт контейнерів через термінали філії «ЦТС «Ліски» ПАТ «Укрзалізниця» збільшився на 24 %. Розвиток цього сегмента послуг дасть змогу компанії зменшити операційні витрати, а вантажовласникам отримати якісну й конкуренту послугу.

 

 

Про переваги

Порівняно з Європейським Союзом обсяги контейнерних перевезень в Україні дещо скромніші, власне, як і в більшості країн пострадянського простору. Тут розвиток залізничної інфраструктури фокусувався на збільшенні вантажних перевезень за допомогою універсального рухомого кладу. Адже критий вагон чи будь-який піввагон можна вивантажити чи завантажити в будь-якому місці. Хоча технологія навантаження контейнерів є дещо іншою і потребує спеціального устаткування для здійснення безпечних навантажувально-розвантажувальних операцій, тим не менш в результаті вантажовласник отримує значні переваги при перевантаженні на автотранспорт та фітингові платформи іншої ширини колії.

З одного боку, клієнт зіштовхується з додатковими технічними труднощами, а з іншого, отримує беззаперечні вигоди. Для наочності варто взяти за приклад Нікопольський та Запорізький заводи феросплавів. Кілька років тому вони з певними побоюваннями розглядали проект транспортування своєї продукції в контейнерах до країн ЄС. Зараз більша половина їхніх вантажів перевозиться за допомогою таких багатооборотних засобів.

Контейнери мають низку переваг. Їх можна завантажити на 30 % більше, ніж вантажний автомобіль. Це закрита ємність, відтак волога, опади та грабіжники не мають доступу до його вмісту. Залежно від логістичної схеми по деяких напрямках перевезення в контейнері дешевші, ніж автотранспортом на 15—40 %, а транспортування прирівнюється до часових рамок доставки автомобілем.

Клієнт за допомогою такого багатооборотного засобу може збільшити обсяги продажу. Так, наприклад, критий вагон, який вміщує 60—65 т борошна, — це досить велика партія. У контейнері ж поміщається 25 т., які досить зручно продавати вроздріб. Партія вантажу на судні може становити 10—15 тис. т насипом, і її повинен купити крупний замовник. Зернові ж, завантажені в контейнери дрібними партіями, можна продавати роздрібним покупцям, яких знайти легше.

Разом з тим компаніям, які працюють із прицілом на європейський ринок, треба вчитися працювати з контейнерами. Відомо, що ЄС робить акцент на скороченні частки автомобілів на ринку транспортних послуг на користь екологічної залізниці та водного транспорту.

Альтернатива зерновозу

Перехід зернотрейдерів на контейнерні перевезення дасть їм змогу вирішити кілька завдань одночасно. Якщо транспортувати збіжжя до ЄС сухопутним шляхом у багатооборотному засобі, його можна просто і швидко перевантажити на кордоні з однієї фітингової платформи на іншу. Щодо морських перевезень, то зерно у контейнері не потребує додаткових потужностей для зберігання. Вантаж можна просто поставити на відкритий майданчик, де він очікуватиме судно скільки потрібно. Не варто й пересипати збіжжя із зерновоза в контейнер.

Щорічно в пік вивезення зерна на експорт українські трейдери стикаються з нестачею зерновозів. Важливо, що, на відміну від зерновозів, дефіциту контейнерів немає й навряд чи буде. Наразі філія «ЦТС «Ліски» має у своєму розпорядженні понад 4 тис. контейнерів у поєднанні з контейнерами морських ліній та судовим сервісом. Навіть якщо більшість вантажовласників в Україні стануть клієнтами Укрзалізниці, контейнерів вистачить усім. Морські лінії, залежно від потреб замовників та сезону, намагаються подавати порожні 20- та 40-футові ємності в необхідній кількості. У цьому випадку здійснюються давно відпрацьовані технологічні операції, і жодних затримок не буде.

Під час багатьох робочих зустрічей із виробниками та зернотрейдерами озвучувалися переваги контейнерних перевезень. Наразі відправники на своїх підприємствах не готові до роботи з контейнерами через технологію навантаження та зважування вагонів. Хоча встановлення необхідного обладнання не потребує великих інвестицій, але клієнти поки що неохоче відмовляються від практики використання універсальних вантажних вагонів.

Тим не менше, коли клієнт відпрацює всі технічні моменти й звикає до послуги, то можливість використання інших вагонів він більше не розглядає.

Вигода для Укрзалізниці

Контейнерні потяги формуються на одній станції, тобто це маршрутні перевезення, які зводять до мінімуму операції на формування та переробку поїздів.

Завдяки високій швидкості навантаження та розвантаження фітингових платформ час простою під вантажними операціями зменшується у 2—3 рази. На високому рівні залишається можливість контролю доступу та схоронності вантажів у контейнері, при тому, що для цього необхідний лише один запірно-пломбувальний пристрій.

Завдяки цим перевагам Укрзалізниця може отримати значний дохід за рахунок залучення додаткових клієнтів, які зараз користуються лише автомобільним транспортом. Крім того, матимемо економію коштів, бо ремонт фітингових платформ,    порівняно з вагонами із спеціалізованими кузовами, значно дешевший.

Зважаючи на це, компанія розглядає можливість побудови контейнерного термінала у Вінниці. Це перспективний регіон у частині збільшення обсягу перевезення аграрної продукції.

Зараз триває маркетингова робота з вантажовласниками й іншими учасниками та вивчення техніко-економічного обґрунтування. Укрзалізниці потрібно розуміти перспективи розвитку міста та плани нарощування обсягів транспортування збіжжя цього регіону. Аграрний бізнес висловлює зацікавленість цим проектом, бо він дасть можливість швидше перевозити збіжжя у гарячий сезон.