Про особливості та вигоди закупівель за рамковою угодою для Укрзалізниці

14 травня 2020, 14:24
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Роберт Василь, «Магістраль». Інфографіка Іллі Наумова

Укрзалізниця 5 травня протестувала рамкову угоду, що була укладена в квітні на закупівлю дизельного пального у 2020 р. Перший досвід дав змогу заощадити 9,4 млн грн. Загалом за цією угодою компанія зможе до кінця року придбати у сформованого в результаті тендера пулу з 12 постачальників 200 тис. т нафтопродуктів.

Про те, чим відрізняється рамкова угода від традиційних закупівель та які вигоди від її укладення отримає компанія, кореспонденту «Медіацентру «Магістраль» розповіла директорка Департаменту категорійного управління АТ «Укрзалізниця» Неллі Стельмах.

— Що таке закупівлі за рамковою угодою?

— Один із головних недоліків публічних закупівель — значна тривалість тендерних процедур. Особливо коли йдеться про такі вартісні товари, як пальне. Відповідно до закону аукціони на цю продукцію мають проходити за процедурою євроторгів із попередньою кваліфікацією учасників. Мінімальний термін проведення — до двох місяців. Проте навіть у цей строк не завжди вдається вкластися через те, що під час тендера зазвичай виникають затримки, пов’язані з оскарженням результатів та іншими процедурними складнощами. Тож у середньому тривалість таких торгів становить приблизно три місяці.

Водночас дизельне пальне для Укрзалізниці — продукція першої необхідності, адже щоденно потрібна для забезпечення руху. Тому тривале очікування закінчення торгів і неможливість планувати точні дати постачання чергових партій енергоресурсу до підписання договорів створюють ризики, що можуть обернутися для компанії значними збитками.

Уникнути таких труднощів допоможуть закупівлі за рамковими угодами. Так, на першому етапі відбирають постачальників певної продукції, серед яких згодом проводяться торги на закупівлю окремих партій (другий етап). Така процедура передбачена законом «Про публічні закупівлі». Упродовж деякого часу вона не застосовувалася через недостатність підзаконних нормативних документів, які докладно б визначали порядок проведення тендерів. Проте наприкінці 2018 р. всі законодавчі питання було врегульовано — й Укрзалізниця розпочала закупівлі у новому форматі.

— Яким чином відбуваються торги?

— Визначена законом процедура має два етапи. На першому проводяться відкриті торги для укладання рамкової угоди. Підприємство-замовник оголошує про свій намір придбати впродовж певного періоду визначену кількість товару та запрошує всіх зацікавлених постачальників взяти участь в аукціоні. Головна особливість тендера полягає у тому, що на ньому визначається не один постачальник, з яким буде підписано договір, а декілька підприємств, котрі згодом братимуть участь у торгах на закупівлю окремих партій товару.

Потім розпочинається другий етап. Підприємство-замовник оголошує торги на придбання окремих партій товару, в яких уже беруть участь не всі охочі, а лише відібрані на першому етапі. Завдяки цьому торги проходять швидко та без зайвих затримок.

 

За наявності рамкової угоди фактично від оголошення тендера до укладення угоди може минути приблизно 10 днів. Така оперативність дає можливість ефективно планувати постачання й регулярно отримувати необхідні партії продукції.

 

— Які вироби доцільно закуповувати за рамковими угодами?

— Насамперед ідеться про товари, в яких є постійна потреба, котрі закуповуються у великій кількості та мають конкурентний ринок. Щоб забезпечити Укрзалізницю такою продукцією, доводиться проводити аукціони декілька разів на рік. І кожного разу є ймовірність того, що з різних причин завершення тендера затягнеться.

 

Для проведення закупівель за рамковими угодами важливо, аби ринок товару, що постачається, був доволі конкурентним. Тоді на торгах можна обрати достатню кількість учасників. Сам товар при цьому має бути стандартизований. Закупівельник повинен знати, що, придбавши його у будь-якого учасника угоди, отримає продукт однієї якості.

 

З огляду на це для Укрзалізниці доцільна закупівля за рамковими угодами нафтопродуктів, мастил та олив, металопрокату, кабельно-провідникової продукції, білизни і спецодягу, паперу й канцелярських товарів, продуктів харчування тощо.

 

— Як проходив конкурс на укладення рамкової угоди щодо закупівлі дизельного пального?

— Підготовка до нього розпочалася ще у другому півріччі минулого року. Перш ніж оголосити конкурс, ми доклали зусиль для того, щоб залучити максимальну кількість учасників і якнайкраще ознайомити їх із вимогами Укрзалізниці. Для цього проводили зустрічі з представниками підприємств, які працюють на українському ринку. На них обговорювали порядок майбутніх торгів та умови постачання. Також представники ринку отримали можливість висловити власні зауваження та пропозиції щодо того, як зробити процес добору найбільш ефективним. Таке попереднє спілкування дало нам змогу вдосконалити тендерну документацію та уникнути багатьох непорозумінь, що могли виникнути вже у процесі торгів.

 

Аукціон, на якому мав відбутися добір постачальників дизельного пального, оголосили 16 грудня минулого року. Він викликав доволі велике зацікавлення серед постачальників нафтопродуктів. На участь у ньому зголосилося 12 підприємств.

 

У процесі добору не обійшлося без певних питань із боку учасників, скарг і затримок. Було подано оскарження до Антимонопольного комітету. За більшістю питань, що було в оскарженні, нам вдалося відстояти позицію Укрзалізниці, але на це знадобився час. Проте наразі всі процедури завершені та з 12 постачальниками укладено рамкову угоду.

І вже 29 квітня ми оголосили про початок торгів серед учасників угоди на закупівлю трьох невеликих партій пального.

— Як відбуваються такі аукціони?

— Закупівельник завчасно надсилає запрошення на аукціон усім учасникам рамкової угоди. Кожен із них може (хоча й не зобов’язаний) взяти участь у торгах. Початкова ціна пального визначається за допомогою формули. У процесі аукціону учасники можуть або залишити її незмінною, або знизити. Водночас учасники не мають права встановлювати ціну вищу, ніж та, з якою вони входили до рамкової угоди.

 

Аукціон вважається таким, що відбувся, навіть якщо в ньому взяв участь тільки один постачальник. За результатами торгів визначається переможець, з яким оперативно підписується договір про постачання.

 

Уся процедура триває лише декілька днів. Це дає можливість Укрзалізниці розробити прогнозований графік поставок, що передбачає скорочення часового проміжку між моментом проведення аукціону та датою поставки. Пришвидшити оформлення документів допоможе також запровадження електронного підпису в контрактах на поставку пального.

— Як буде визначатися вартість дизпального?

— Укрзалізниця ще у 2018 р. запровадила формульне ціноутворення при закупівлі дизельного пального. І цей метод дуже успішно себе зарекомендував. Тому його було застосовано і при укладенні рамкової угоди з постачальниками.

З одного боку, формульний спосіб ціноутворення дає можливість уникнути фіксованих цін і оперативно реагувати на зміни на ринку. З іншого, ціна на товар у цьому випадку не є результатом домовленостей між представниками закупівельника і постачальника (що створює можливості для корупції), а визначається за формулою, яка містить у собі загальновідомі дані, незалежні від сторін договору. За тією, котру застосовує Укрзалізниця, ціни на нафтопродукти прив’язані до котирувань відомого міжнародного агентства Platts, що спеціалізується на інформації про ринки енергоносіїв та курсів валют, встановлених Національним банком України.

 

Застосування формульного ціноутворення є зручним і для замовника, і для постачальника, оскільки дає їм змогу отримувати товар й оплату за нього за цінами, що актуальні на конкретний момент.

 

Тендери Укрзалізниці дуже вигідні для постачальників, оскільки компанія регулярно закуповує значні об’єми пального та має високий рівень платоспроможності. Тому конкуренція на торгах є доволі високою. Завдяки цьому та застосуванню формули при визначенні кінцевої вартості продукції Укрзалізниця отримала можливість заощаджувати значні кошти, закуповуючи пальне за цінами, суттєво нижчими, ніж на середньому гуртовому ринку.

 

У 2019 р. економія на закупівлях пального становила 118 млн грн. А тільки за перший квартал нинішнього року вдалося заощадити 72 млн грн.

 

— У майбутньому Укрзалізниця продовжуватиме закупівлі за рамковими угодами?

— Так. Восени поточного року компанія планує оголосити закупівлю дизпального за рамковою угодою на наступний рік. Так, як і теперішнього, передбачаємо залучити до участі у тендері максимальну кількість учасників, аби забезпечити високий рівень конкуренції.

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?