Тарифна політика: осучаснення

Найважливішим останнім досягненням у фінансовій роботі ПАТ «Укрзалізниця» керівництво компанії вважає дерегуляцію вагонної складової тарифу. Поточного року вона має принести додатково 4,2 млрд грн доходу.

Як зауважив під час однієї із зустрічей з аналітиками провідних фінансових установ в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов, лібералізація вагонної складової тарифу дала змогу нарешті встановити справедливу плату за користування рухомим складом державної компанії, котра ще рік тому була майже вдесятеро нижча за ринкову. Проте й нині, незважаючи на дерегуляцію, вартість вагонів Укрзалізниці лишається на 25 % дешевшою. Отже, компанія планує й надалі плавно доводити вартість користування рухомим складом до ринкового рівня.

Винахід проти ризиків

Осучаснення та оптимізація тарифної політики лишається одним із пріоритетних завдань Укрзалізниці. На поточний рік, зокрема, передбачено приведення до ладу класифікації вантажів.

Насамперед планується відійти від збитковості у перевезеннях позакласних. Це, перш за все, щебінь.

Через низький тариф його вкрай невигідно транспортувати на далекі відстані. Кращий вихід — шукати будматеріал максимум за 300 км від об’єктів призначення. Про це свідчить європейський досвід, зокрема спорудження автодоріг у Німеччині. За підрахунками фахівців Укрзалізниці, така оптимізація могла б значно підвищити ефективність перевезень і зекономити компанії приблизно 700 млн грн на рік. Крім того, вигоду може принести зближення першого та другого класів. Варто додати, що в країнах Євросоюзу взагалі немає такого поняття, як класи вантажів.

У перспективі передбачено диференціацію тарифів на маршрутні та повагонні відправлення. Перші мають бути дешевшими, адже вони масові, ефективні й швидкі.

Не відмовляється Укрзалізниця і від раніше виголошеної пропозиції щодо прив’язання рівня тарифу до індексу цін виробників. На практиці такий макроекономічний показник коригується з курсом долара, що дає можливість запобігти валютним ризикам. На професійному сленгу фінансистів це називається хеджуванням (від англ. hedge — страховка, гарантія). Чим вище рівень захищених таким чином доходів компанії, тим вона стабільніша. І проведена лібералізація тарифів на вагони — також приклад такого хеджування.

Дерегуляція в пасажирці

Нині Укрзалізниця вже є одним із найбільших інвесторів економіки всередині країни. У закупівлі продукції вітчизняних підприємств (комплектуючі для вагонів, колії тощо) торік вкладено 10,9 млрд грн, у першому кварталі 2018-го — вже понад 3,8 млрд грн. Це майже стільки, як за весь 2015 р.

Звичайно, результати роботи могли б бути значно кращими, проте є перешкоди. Так, суттєвим тягарем лишаються збиткові пасажирські перевезення. Мінімізувати їх залізничники пропонують також шляхом дерегуляції тарифів. Принаймні у вагонах СВ та купе.

Досвід ринкового регулювання (і досить успішний) втілюється вже протягом шести років у поїздах Інтерсіті+ формування філії «Українська залізнична швидкісна компанія» ПАТ «Укрзалізниця».

Зменшити збитки поточного року приблизно на 400 млн грн також дасть змогу індексація тарифів на пасажирські перевезення, що має відбутися після травневих свят. Крім того, для оптимізації витрат у перспективі планується виведення на прибутковість вокзального господарства.