Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Укрзалізниця відкрилася для зовнішніх ідей та ІТ-проектів

З метою впровадження новацій на залізничному транспорті, починаючи з вересня 2018 р., на вітчизняному просторі стартувала інкубаційна програма Future of Mobility Lab. UZ edition. Ініціаторами проекту стали АТ «Укрзалізниця» спільно із 1991 Open Data Incubator, а підтримку для реалізації програми надали Міністерство економічного розвитку і торгівлі України та Офіс Національної інвестиційної ради. Про перспективи та перешкоди в реалізації цього проекту ми поговорили з експертом в галузі громадянських ІТ-технологій, співзасновником 1991 Open Data Incubator  Денисом Гурським.

— Розкажіть, будь ласка, про старт проекту.

 — Восени минулого року, згідно з домовленностями з Укрзалізницею, 1991 Open Data Incubator оголосила про відбір інноваційних ідей у секторі залізничних перевезень. Було отримано майже 70 заявок, та до фіналу дійшло лише 10. Наразі півфіналісти активно співпрацюють із менторами: інвесторами, топ-менеджерами та спеціалістами Укрзалізниці, аби підготуватись до заключної частини Future of Mobility, яка пройде в 1991 Open Data Incubator. Саме фінал конкурсу дасть шанс трьом—чотирьом стартапам реалізувати пілотну модель свого проекту спільно з Укрзалізницею за різними напрямами.

— Які напрями співпраці передбачає Future of Mobility для учасників програми?

— У першу чергу — пасажирські перевезення. Наразі загальна кількість людей, які обирають залізничний вид транспорту, становить кілька сотень мільйонів на рік. Відповідно, є величезне поле для впровадження прогресивних технологій. До того ж Укрзалізниця має певний досвід проведення діджиталізації в цьому напрямі. Наприклад, проект впровадження електронних квитків: їх реалізація через інтернет буквально за пару років досягла 50 % усіх проданих проїзних документів. А зараз товариство очікує від стартапів програми Future of Mobility рішень щодо покращення сервісу для пасажирів Інтерсіті та швидкісних поїздів, причому на всіх етапах подорожі.

Другий напрям — електронне управління вантажним парком. Тут теж можна говорити про певні напрацювання: система електронного розподілу вагонів була успішно впроваджена Укрзалізницею в дуже стислі терміни. Зараз товариство запропонувало стартаперам розробити інноваційні рішення для створення систем доступу до рухомого складу, аби дистанційно, в режимі реального часу, моніторити управління рухомим складом, споживання пального, стан безпеки руху тощо.

Також розробки ведуться в сфері використання big data (структурованих і неструктурованих даних величезних обсягів) у закупівлях. Це можна назвати третім напрямом.

Четвертий — управління складами. Йдеться про промислові рішення, такі як IoT (англ.: Internet of Things) — концепцію обчислювальної мережі фізичних предметів, оснащених технологіями, для взаємодії один з одним або із зовнішнім середовищем.

Варто зазначити, що на «вході» в інкубаційну програму ідеї півфіналістів Future of Mobility ще потребували доопрацювання. Адже комусь бракувало інсайтів, аби адаптувати рішення та механізми реалізації під актуальні потреби залізниці. Іншим потрібна була детальна статистика, щоб кристалізувати процеси. Частині команд знадобилося переформатувати бізнес-модель. Саме для цього і відведений час на інкубацію — навчання та підтримку, яку проводять ментори. Для команд були організовані воркшопи з постановки цілей та задач, розробки бізнес-моделей, роботи з ризиками, клієнтоорієнтованості та product management (роботи з продуктом). Паралельно розробники систематично зустрічалися з профільними експертами Укрзалізниці для роботи над концептами проектів.

— Впровадження ІТ-проектів обходиться недешево?

— Так історично склалось, що АТ «Укрзалізниця», як і більшість великих товариств у державному секторі, не має достатньо власних ресурсів для того, щоб створювати стартапи і самостійно їх розвивати, впроваджувати та модернізувати. Але це не означає, що компанія не зацікавлена в інноваціях чи не бажає осучаснювати своє цифрове обличчя. Просто потрібен зовнішній партнер — організація, яка зможе проаналізувати разом із керівництвом товариства та його спеціалістами внутрішні потреби і частину із них винести на ринок стартапів. Власне, цим і займається 1991 Open Data Incubator. Ми є координатором, який допомагає розробникам пройти всі етапи конкурсу аж до реалізації пілотного проекту. Далі — все в руках Укрзалізниці та команди стартапу, оскільки тільки від їхньої взаємодії залежатиме подальша доля розробки.

Проект можна буде реалізувати безпосередньо ресурсами АТ «Укрзалізниця» або залучити для цього інвестиції з ринку. Сьогодні є зовнішні інвестори, котрі можуть у разі успішного фіналу конкурсу допомогти з масштабною реалізацією стартапів. Можливий варіант сервісного контракту. Втілення в життя деяких розробок потребує, аби їхні автори увійшли до штату товариства. Вони не відкидають такий варіант співробітництва.

— Чи виникали непорозуміння під час співпраці між Укрзалізницею та стартаперами?

— Із досвіду скажу, що робота з великою державною компанією за замовчуванням передбачає ймовірність різних викликів. Однак з Укрзалізницею, на щастя, склалося інакше. Насамперед це заслуга керівників різних напрямів компанії, які повноцінно включилися в роботу та допомагали в адаптації проектів, підказуючи командам, які реальні потреби у залізниці та її структурних підрозділах, проводили зустрічі та надавали корисну інформацію. Можливо, це відбувалось не тими темпами, до яких звикли учасники стартап-середовища. Але, враховуючи розмір товариства, це нормально. Зацікавленість у цих проектах з боку не лише вищого керівництва компанії, а й управлінців (середньої ланки) мене приємно здивувала.

Відкривши свій сектор для зовнішніх ідей, Укрзалізниця як найбільший роботодавець в Україні й просто велика компанія, яку потрібно реформувати і робити більш сучасною, показала чудовий приклад для інших держструктур. Зокрема, у сфері мобільності. Відповідно, у разі успішності програми Future of Mobility акціонерне товариство зможе продовжити реформування галузі на новому рівні, а інші державні компанії, зацікавлені в розвитку, підуть її шляхом.