Вантаж викрадають під час руху поїзда. Як це зупинити?

Щомісяця в Укрзалізниці через розкрадання вантажів недораховуються в середньому майже 2 млн грн. Причім майже 90 % — це збитки від дій зловмисників під час перевезення. Про ситуацію на сьогодні та превентивні заходи щодо крадіжок продукції вантажовласників читайте далі.

Попит на вугілля та зерно

Протягом дев’яти місяців поточного року серед вантажів, що не підлягають обов’язковій охороні, найзатребуванішими у нечистих на руку громадян виявилися вугілля та зерно. «Попит» на них істотно зріс порівняно з аналогічним періодом минулого року. На вугілля — майже вдвічі: його вкрадено на суму 12 млн 741 тис. грн (у 2017-му — на 7 млн 134 тис. грн), а на зерно — на всі 100 %: його «відсипали» на 1 млн 35 тис. грн. До сумної трійки лідерів увійшла і металопродукція (чорні метали, швелери, труби й арматура). Йдеться про втрати на суму 898 тис. грн (у 2017-му — 1 млн 234 тис. грн). А от крадіжок світлих нафтопродуктів минулого року взагалі не зафіксовано. Тепер же збитки становлять 350 тис. грн.

Варто додати, щодо інших видів вантажів втрати від дій зловмисників зменшилися більш ніж у чотири рази й оцінюються в 205 тис. грн (у 2017-му — 831 тис. грн).

Причини та наслідки

Якщо ж казати про крадіжки вантажів, обов’язкових до супроводу та за які несе відповідальність воєнізована охорона, то витрати, з урахуванням відшкодування, сягають 860,2 тис. грн (у 2017-му — 702,5 тис. грн). Відзначимо, що збитки від незбережених перевезень вантажів становлять 0,1 % від суми доходних надходжень, отриманих за їхню охорону. Це результат того, що 81 % поїздів та 86 % вагонів із номенклатурними вантажами супроводжували стрільці воєнізованої охорони. Чому ж відомча охорона не охопила всі вантажі, обов’язкові до супроводу?

Причини пояснив начальник Головного управління воєнізованої охорони ПАТ «Укрзалізниця» Володимир Паращук. Він зазначив, що цьогоріч суттєво збільшились обсяги робіт, але чисельність особового складу воєнізованої охорони не змінилась. Зокрема, в середині минулого року до переліку номенклатурних вантажів, які мають слідувати під наглядом стрільців, увійшли всі найменування азотних і мінеральних добрив. Відповідно, порівняно з аналогічним періодом 2017-го, зросла кількість пред’явлених до охорони поїздів на 4,5 тис., а вагонів — на 180 тис. Друга причина — залучення особового складу до виконання додаткових завдань. Нині щомісяця майже 700 стрільців забезпечують охорону 122 додаткових об’єктів на шести регіональних філіях ПАТ «Укрзалізниця». Йдеться про залізничні мости, локомотивні депо та бази палива, опорно-тягові й тягові підстанції, вокзали, вагони довготривалого запасу тощо.

Схопили на гарячому

Володимир Паращук підкреслив, що протягом дев’яти місяців 2018 р. підрозділи воєнізованої охорони регіональних філій попередили та розкрили на 87 крадіжок більше, ніж за аналогічний період 2017-го. А саме: 331 випадок на загальну суму понад 2 млн грн (у 2017-му з січня до вересня — 244 факти на суму 953 тис. грн). За вчинення цих правопорушень затримано та передано до правоохоронних органів 254 особи, що на 59 більше, ніж минулого року.

Також, що дуже важливо, фахівці воєнізованої охорони під час проведення профілактичних заходів знайшли викрадені зловмисниками вантажі. В подальшому вони були реалізовані регіональними філіями нашої компанії — «Придніпровська залізниця» та «Одеська залізниця» — на суму 1 млн 306,1 тис. грн. Ці кошти спрямовано на погашення збитків від незбережених перевезень номенклатурних вантажів.

STOP зловмисникам

Змінити ситуацію на краще цілком реально. Прикладом є зменшення втрат від крадіжок азотних і мінеральних добрив майже у 11,5 раза. Це відбулося після того, як набув чинності наказ Міністерства інфраструктури України, згідно з ним ця продукція увійшла до переліку вантажів, обов’язкових до супроводу особовим складом відомчої воєнізованої охорони Укрзалізниці. Так, якщо за дев’ять місяців 2017-го сума збитків становила 805 тис. грн, то за аналогічний період поточного року — 70 тис. грн, тобто різниця значна.

Коментар

Начальник Головного управління воєнізованої охорони Укрзалізниці Володимир Паращук:

«Для того щоб без втрат довезти номенклатурні вантажі та  передати їх одержувачам, як мінімум, нині потрібно впровадити такі заходи. Перший — опрацювати питання щодо внесення змін до Переліку вантажів, які на всьому шляху прямування повинні супроводжуватися особовим складом воєнізованої охорони. Точніше, доповнити позиціями номенклатури, що найчастіше розкрадається, наприклад вугілля та зерно. Другий захід — спільно з керівниками регіональних філій переглянути доцільність охорони додаткових об’єктів. Іншими словами, вирішити питання щодо часткового зняття з них постів воєнізованої охорони та спрямувати звільнений контингент на супровід вантажів. Крім того, також потрібно врахувати зростаючу потребу в збільшенні кількості співробітників нашої вертикалі для забезпечення охорони вантажів та їхнього супроводу».