Як підприємствам уникнути непродуктивних простоїв вагонів на під’їзних коліях

28 квітня 2020, 16:30
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Валентин Бердута, «Магістраль». Фото В’ячеслава Литвинова

Сьогодні понад 7 тис. колій загальною протяжністю приблизно 27 тис. км належать промисловим підприємствам. Усі вони мають виходи на шляхи загального користування АТ «Укрзалізниця». Як показують дослідження, система організації експлуатаційної роботи багатьох залізничних колій промислових підприємств та їхня взаємодія зі структурними підрозділами АТ «Укрзалізниця» демонструє свою низьку ефективність.

Проблемні питання ефективного використання під’їзних колій кореспондент «Медіацентру «Магістраль» обговорив з доктором технічних наук, професором кафедри «Транспортні системи та логістика» Українського державного університету залізничного транспорту Денисом Ломотьком.

— Згідно з аналізом, який ви провели разом із колегами, понад 90 % усіх вантажних операцій виконуються саме на під’їзних коліях промислових підприємств. Наскільки ефективно їх використовують?

— Основні вантажопотоки зароджуються на коліях елеваторів, гірничозбагачувальних та металургійних комбінатів, нафтопереробних заводів, нафтобаз і портів тощо. Проте система організації експлуатаційної роботи багатьох залізничних колій промислових підприємств та їхня взаємодія зі структурними підрозділами АТ «Укрзалізниця» демонструє свою низьку ефективність. До прикладу, проблемний аналіз обігу вантажного вагона на залізницях України свідчить, що майже 42 % від його загальної тривалості становить перебування рухомого складу на станціях виконання вантажних операцій, переважно — на коліях підприємств. Простій вагонів загального парку магістрального транспорту в межах відповідальності деяких великих підприємств металургійної та гірничодобувної промисловості сягає 100 годин і більше.

— Які причини такої ситуації?

— Якщо узагальнено, то їх можна пояснити невідповідністю наявної технології та технічного оснащення колій промислових підприємств, а також усталеної системи організації взаємодії із лініями загального користування в нових ринкових умовах роботи. Через те на часі — необхідність розробки нових підходів до системи організації взаємодії магістрального та промислового залізничного транспорту.
І сьогодні це вельми актуальне завдання, тим паче, що є пропозиції стосовно поліпшення такої технології.

— І на що необхідно звернути увагу?

— Промислові підприємства наразі мають укладати з АТ «Укрзалізниця» перевізні контракти. Передбачено й нюанси планування: підприємства повинні завчасно подавати перевізнику плани виробництва та навантаження сировини, матеріалів. А також — узгоджувати наміри щодо подальшого транспортування готової продукції з урахуванням вимог перевізника. А такі рішення неможливі без ретельної організації логістики: від вибору рухомого складу до планування терміну доставки вантажу та строків його обробки на виробництві (в очікуванні відправлення замовнику). При цьому потрібно зважати на технологічні та фінансові обмеження, людський фактор, особливості оформлення різних проїзних документів, відомостей, пам’яток, а також переміщення вантажу між транспортними засобами та виробничими підрозділами, щоб запобігти збільшенню витрат часу на доставку...

— Є готовий рецепт?

— Беззбиткова робота транспортної інфраструктури з урахуванням наявності власних транспортних засобів, коливання обсягів вивантаження/навантаження можлива лише за умов створення єдиної інформаційно-аналітичної керуючої системи логістичних процесів компанії (ІАКС ЛПК). Вона забезпечується достовірною інформацією, котру надають учасники перевізного процесу: від наявності рухомого складу та колійних датчиків руху до даних з автоматизованої системи керування вантажними перевезеннями АТ «Укрзалізниця».

Мета створення ІАКС ЛПК — підвищення ефективності керування транспортними потоками за рахунок підвищення достовірності інформації про їхню дислокацію. Це сприятиме суттєвому зменшенню порожніх та зустрічних пробігів вагонів як на під’їзній колії компанії, так і поза її межами, мінімізації непродуктивних простоїв рухомого складу під логістичними операціями та під час очікування. А також — суттєвому зменшенню впливу людського фактора при обробці інформації. За сучасних умов це можливо реалізувати завдяки розширенню переліку класичних функцій систем залізничної автоматики. Це, насамперед, протоколювання та ведення статистики пересування рухомого складу по станції. Інакше кажучи, створення так званих «історії вагона» та «історії локомотива», архівація дій оперативного персоналу, самодіагностика системи автоматики, надання експлуатаційним і технічним фахівцям найповнішої інформації про стан пристроїв сигналізації, централізації та блокування (СЦБ).

 

Завдяки вітчизняним програмним розробкам, які можуть формулювати «історію вагона», реально організувати електронний документообіг промислових підприємств та пов’язати його з інформаційно-керуючими системами АТ «Укрзалізниця», зокрема із АСК ВП УЗ-Є

 

— За впровадження «історій» який коефіцієнт корисної дії можна очікувати?

— Такий підхід до управління процесом погодженого планування забезпечить ефективне формування партій вантажу та рухомого складу. Це призведе до суттєвого (за нашими оцінками, на 12—18 %) скорочення витрат компанії, пов’язаних із плануванням навантаження, непродуктивними простоями вагонів на під’їзних коліях компанії в очікуванні операцій (вивантаження або навантаження). Окрім того, дасть змогу отримати об’єктивні дані щодо дислокації рухомого складу на об’єктах та в підрозділах компанії, унеможлививши людський фактор в інформаційному забезпеченні.

Економія витрат, пов’язаних із перебуванням вагонів на під’їзній колії, може стати джерелом фінансування для створення єдиної інформаційно-аналітичної керуючої системи логістичних процесів компанії з урахуванням специфіки роботи конкретного виробничого підрозділу та вимог АТ «Укрзалізниця».

Беззбиткова робота транспортної інфраструктури з урахуванням наявності власних транспортних засобів, коливання обсягів вивантаження/навантаження можлива лише за умов створення єдиної інформаційно-аналітичної керуючої системи логістичних процесів компанії (ІАКС ЛПК).

 

Підприємства повинні завчасно подавати перевізнику плани виробництва та навантаження сировини, матеріалів

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?