#Без_культури: яка ціна чистоти в електричках?

Пластикові пляшки, стаканчики, обгортки від цукерок та морозива, блістери від ліків, лушпиння, коробки від цигарок та недопалки… Це — лише початок переліку щедрого «сміттєвого бонуса», який провідники регулярно вимітають із вагонів електропоїздів між рейсами. Як досягається чистота та що радять пересічні громадяни?

Хвилини на прибирання

Поїзд із Роздільної на станцію Одеса-Головна прибуває о 7.41, а вже о 8.21 має вирушити на Балту. Проходжу вздовж состава. У вагонах більш-менш чисто, лише деінде є порожні пляшки від напоїв, кинуті під сидіння обгортки з-під локшини, квитки й целофанові пакети.

У тамбурах ситуація гірша: на сходах чимало недопалків. Є вони й у міжвагонному просторі. Лише по цьому спостереженню напрошується висновок, що паління в електропоїздах залишається проблемою.

До відправлення поїзда — 40 хв. Весь цей час провідники займаються «прибиральним фітнесом», адже перш ніж електропоїзд рушить за маршрутом, все сміття має бути у великих поліетиленових пакунках. По цьому їх треба винести до альтфатерів, що розташовані біля багажного відділення.

Про сухе і вологе

Кожний поїзд (на 10 вагонів) обслуговують 3–4 провідники. Поїзні бригади закріплені за составами. Як стверджують керівники депо, працівники в такому випадку сумлінніше доглядають за вагонами, а епізодів вандалізму та пошкодження внутрішньосалонного обладнання вагонів практично не трапляється.

У пункті обороту, де потяг стоїть на станції менше години, провідники здійснюють сухе прибирання. Вологе ж відбувається при поверненні поїзда в моторвагонне депо Одеса-Застава І прибиральниками. За останній час додатково обладнано п’ять пунктів обороту санітарного прибирання вагонів моторвагонного рухомого складу (МВРС): Білгород-Дністровський, Колосівка, Роздільна, Цвіткове та Вапнярка з побудовою водяних колодязів, облаштуванням місць для контейнерів для сміття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До речі, прибирання вагонів не є прямим обов’язком провідників. Наразі розглядається питання про застосування аутсорсінгу на прибирання вагонів, що, на думку керівництва служби приміських перевезень регіональної філії «Одеська залізниця», дасть зниження експлуатаційних витрат на 20 %. Втім, це не знімає відповідальність із пасажирів, які повинні стати союзниками залізничників у дотриманні чистоти й порядку.

Хто вгамує дебошира?

Ми захоплюємося бездоганною чистотою у вагонах багатьох країн, ставимо за приклад вихованість іноземних громадян, які побоюючись штрафів, не ризикують кинути недопалки на землю. А як реагуємо самі, коли поруч із нами хтось смітить?

«Колись я зробила зауваження жінці на пероні, яка лузала насіння і лушпиння кидала прямо на землю, а вона мовила: «Тут і так брудно». Довелося викликати міліцію. Жінка, певне, думала що я жартую, і продовжувала лузати насіння. Міліціянт надійшов швидко. Порушниця миттєво стала як шовкова», – розповідає випадок із життя заступник начальника служби приміських перевезень Лариса Лисіч.

На жаль, з моменту ліквідації лінійних відділів міліції провідникам набагато складніше дати раду у таких випадках. До того ж вони можуть постраждати від неадекватних дій конфліктних пасажирів, особливо тих, які напідпитку.

Експрес-опитування

Пасажири пропонують…

Пересічних громадян здебільшого обурює нечистоплотність окремих користувачів транспорту.

«Я щодня їжджу з Роздільної на роботу в Одесу. Буває, відкриваються двері, і на голову летять пластикові стаканчики та пляшки. Добре, що не скляні», — говорить Ольга Колесник. За збігом обставин випадкова пасажирка виявилася бригадиром пункту підготовки вагонів у рейс.

Інша пасажирка, яка назвалася Оленою, висловилася емоційніше:

«Це просто свинство! Хіба так важко прибрати за собою? Покласти обгортку з-під морозива чи цукерки собі в сумку та викинути до урни. А ще душа болить, що залізничники обладнують зупинки, а зловмисники виривають з корінням лавки... А як дошкуляють курці в поїздах! Тютюновий дим із тамбурів завжди просочується у вагон. Гадаю, якби провідникам дали право штрафувати порушників, то грошей збирали б більше, ніж за квитки».

Чоловіки, щоб приструнити безкультурних пасажирів, пропонували застосовувати трудотерапію. Мовляв, тих, хто смітить, потрібно раз заставити прибрати вагони, щоб на собі відчули, як це — вимітати гори непотребу. Також радили хоча б періодично вдаватися до непопулярних методів. Наприклад, організувати рейди за участю нарядів поліції, щоб штрафувати курців, так би мовити, на місці злочину (а це від п’яти до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян: від 85 до 340 грн).

Заступник начальника моторвагонного депо Одеса-Застава І
Сергій Кушнір:

«Присутність правоохоронців, які раніше супроводжували електропоїзди, була стримуючим фактором для потенційних порушників: вони боялись відкрито палити, розпивати алкогольні напої, а тим паче дебоширити. Всі знали: наряд міліції надійде швидко, і вони будуть притягнуті до відповідальності. Провідники ж не уповноважені притягувати до адміністративної відповідальності порушників. Вони лише можуть викликати поліцію на найближчу станцію».