Через розукомплектування вагонів страждає міжнародний імідж Укрзалізниці

01 жовтня 2020, 17:30
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Микола Копилов, «Магістраль». Фото Сержа ГОНЧАРОВА. Інфографіка Олексія Посудієвського

Міністерство інфраструктури України винесло на громадське обговорення проєкт закону щодо посилення відповідальності за втручання в діяльність залізничного транспорту. Йдеться, зокрема, про збільшення в десятки разів розміру штрафів за приймання в металобрухт частин із розукомплектованих вагонів, кримінальну відповідальність за пошкодження інфраструктури та блокування руху транспорту. Кореспондент «Медіацентру «Магістраль» з’ясував у Департаменті вагонного господарства Укрзалізниці, які деталі та вузли викрадають найчастіше й чому товариство потребує підтримки правоохоронних органів у вирішенні цього питання.

 

Один засуджений на тисячу звернень

Зловмисники викрадають елементи залізничної інфраструктури та розукомплектовують рухомий склад, аби здати награбоване на металобрухт. На цьому тлі лише незначна кількість незаконних втручань у діяльність залізничного транспорту доходить до розгляду судовими інстанціями та винесення відповідного рішення.

Так, протягом 2019 р. регіональними філіями АТ «Укрзалізниця» було зафіксовано понад 25 тис. розукомплектованих вантажних вагонів. За цими фактами направлено майже 11 тис. письмових звернень до територіальних органів Національної поліції України. Проте кримінальні впровадження відкриті тільки в половині випадків, а до судів дійшли 255 справ. У підсумку засуджено лише 12 осіб.

«Така ситуація створює середовище безкарності та провокує збільшення кількості протиправних дій та втручань у діяльність залізничного транспорту України, загрожує безпеці руху залізничного транспорту та впливає на імідж АТ «Укрзалізниця» як надійного перевізника», — йдеться в пояснювальній записці до законопроєкту, винесеного на обговорення Мінінфраструктури.

При цьому відчутної шкоди зазнає не лише престиж залізничної галузі, а й імідж України як транзитної держави загалом, що може призвести до скорочення обсягів міжнародних перевезень, відчутних фінансових втрат і перешкод для інтеграції в загальноєвропейську транспортну систему.

 

Що і звідки крадуть

Як повідомили в Департаменті вагонного господарства Укрзалізниці, найчастіше з вагонів викрадають деталі та вузли гальмівного обладнання, такі як головні й магістральні частини повітророзподільника, авторежими, авторегулятори, затяжки горизонтальних важелів тощо. Розкрадання цих деталей безпосередньо впливає на забезпечення безпеки руху поїздів та може призвести до тяжких наслідків — аварій та катастроф із людськими жертвами.

Під час огляду вагонів усе частіше виявляють нестачу деталей гальмівних систем

Найгірша ситуація склалася зі збереженням вагонів власності залізничних компаній інших країн, оскільки на них не встановлюються пристрої захисту від крадіжок, що застосовуються на рухомому складі інвентарного та власного парку України.

Передбачається, що законодавчі зміни сприятимуть посиленню безпеки руху на залізничному транспорті, зменшенню кількості аварій та забезпеченню збереження інфраструктури. Оператори вантажних вагонів та вантажовласники виграють за рахунок «збереження власних вантажних вагонів, своєчасності та безпечності доставки вантажів».

 

Про проєкт закону

Обговорення законопроєкту триватиме до 15 жовтня. Ознайомитися з документом та висловити своє ставлення до нього можна на сайті Міністерства інфраструктури за посиланням — https://mtu.gov.ua/projects/303/

Головне нововведення — планується вилучити норму щодо адміністративного покарання за приймання промислового металобрухту у фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання, натомість передбачивши за це кримінальну відповідальність. Кримінальний кодекс України пропонується доповнити (в частині ст. 213 «Порушення порядку здійснення операцій з металобрухтом») пунктом про те, що подібне правопорушення тягне за собою штраф від 1,5 тис. до 2 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 28,9 тис. грн до 34 тис. грн), виправні роботи на строк до двох років або обмеження волі до одного року.

Крім того, пропонується збільшити штрафи за умисне руйнування або пошкодження шляхів сполучення, споруд на них, рухомого складу (ст. 277 КК України). Замість суми в 50—250 неоподатковуваних мінімумів проєктом передбачається стягувати від 1,5 тис. до 2 тис. Найбільше покарання за цією статтею — позбавлення волі на строк до трьох років.

Схожі зміни щодо посилення відповідальності пропонується внести до ст. 279 «Блокування транспортних комунікацій». Замість 50—150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян штраф намічено підняти від 1,5 тис. до 2 тис. Кримінальна відповідальність за цією статтею — до 15 років позбавлення волі, якщо блокування шляхів або захоплення транспортного підприємства спричинило загибель людей. Це максимальне покарання залишається незмінним.

 

 

Старший інспектор із збереження вагонного парку Департаменту вагонного господарства АТ «Укрзалізниця» Олексій Нестерцов:

«Незважаючи на всі заходи, які вживаються АТ «Укрзалізниця» для захисту вантажних вагонів від незаконних втручань, ситуація з розкраданням вузлів та деталей набуває все більшої гостроти. За таких обставин захистити рухомий склад від розкрадань лише силами та засобами АТ «Укрзалізниця» стає все складніше. Протидія злочинним зазіханням виходить за межі можливостей залізничної галузі. Таким чином ця проблема набуває загальнонаціонального характеру й потребує втручань з боку держави і правоохоронних органів, які наділені відповідними правами, повноваженнями та можливостями. Необхідні зміни в частині посилення кримінальної відповідальності за втручання в діяльність залізничного транспорту».

 

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?