Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Через втрату пільги на земельний податок скорочується інвестиційний портфель пасажирського господарства

У листопаді 2018 р. народні обранці вилучили з Податкового кодексу України норму, що передбачала пільгу на оподаткування землі, котра перебуває в користуванні Укрзалізниці. За попередніми підрахунками, відрахування до місцевих бюджетів сягнуть 5 млрд грн у поточному році. Відтак кошти, які можна було спрямувати на оновлення приміських електричок і покращення послуг для мешканців цього регіону, потраплять у розпорядження місцевих муніципалітетів. Депутати та мери міст витрачатимуть зароблені Укрзалізницею кошти з вантажних перевезень (бо лише вони приносять прибуток товариству) на власний розсуд, але навряд враховуючи потреби залізничного транспорту.

Зараз: законодавчі вимоги не виконуються

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків та зборів» ухвалено 16 листопада 2018 р. Цей документ вилучив із Податкового кодексу України норму, яка передбачала пільгу із земельного податку на ділянки, надані залізниці у межах смуг відведення. Тож, починаючи з 1 січня 2019 р. галузь втрачає «знижку» 75 % на сплату нарахованого земельного податку.

Варто зазначити, що місцеві муніципалітети протягом усього минулого року били на сполох: надана залізничникам податкова преференція боляче б’є по їхніх фінансових планах. Це й не дивно, бо АТ «Укрзалізниця» є одним із найцінніших активів держави, найбільшим національним перевізником, для значної кількості населених пунктів — містоутворюючим та бюджетоформуючим підприємством. За 10 місяців 2018 р. до бюджетів усіх рівнів сплачено майже 17 млрд грн, зокрема до місцевих — 4,8 млрд грн. Та навіть з використанням пільги складова частина земельного податку з усіх сукупних податків, які спрямовуються до місцевих бюджетів, становить 20 %.

Разом із тим борги місцевих громад за компенсацію перевезення пільгових категорій громадян зростають з року в рік. Так, за 10 місяців 2018-го їм надано послуги майже на 700 млн грн, з яких компенсовано лише 82 млн грн, або 12 %. Водночас деякі народні обранці постять у соціальних мережах фотографії з переповненими вагонами електропоїздів та закидають Укрзалізниці. Варто завважити, що із 10 млрд грн збитків, які одержала компанія від пасажирських перевезень у 2017 р., половина — за приміські перевезення. До прикладу, один приміський поїзд за рік заробив 6 тис. грн, перевізши 344 пасажири. А видатки на нього становили 12,5 млн грн. І це регулярний щоденний рейс.

Жоден із депутатів на місцях не хоче чути про ст. 10 Закону України «Про залізничний транспорт». Нею передбачено, що будівництво та реконструкція, зокрема електрифікація залізничних колій, вокзалів, пішохідних мостів і тунелів, пасажирських платформ та інших об’єктів, пов’язаних із обслуговуванням населення регіону, придбання рухомого складу поїздів для приміського сполучення здійснюються за рахунок коштів залізниць із залученням грошей із місцевих бюджетів.

Що буде далі

Загальна площа земельних ділянок залізничного транспорту становить 209 тис. га (без урахування розташованих у Криму та зоні проведення Операції об’єднаних сил). Відповідно зміни до закону збільшать втричі суму податку, який має сплатити Укрзалізниця в поточному році, до 3,6 млрд грн.

Розглянемо на конкретному прикладі, як можна було б ефективно використати зароблені товариством кошти. «Аби виконати капітально-відновлювальний ремонт одного пасажирського вагона далекого сполучення, потрібно витратити 11 млн грн, — розповідає начальник відділу ремонту та експлуатації пасажирських вагонів Департаменту з організації міжміських внутрішніх та міжнародних пасажирських перевезень АТ «Укрзалізниця» Денис Коржук. — Тож на 1,65 млрд грн можна було б капітально відновити 150 вагонів».

Водночас, за словами заступника начальника Департаменту приміських пасажирських перевезень АТ «Укрзалізниця» Сергія Храпатого, щоб капітально відновити електропоїзд із 10 вагонів, потрібно до 45 млн грн. Тож на решту 1,95 млрд грн можна було б капітально відновити 43 состави, або 430 вагонів.

Тож громади, які прагнуть отримувати якісну транспортну послугу, мають критично зважити всі за та проти перед тим, як підвищити розмір земельного податку для Укрзалізниці.

 

3,6 млрд грн земельного податку через скасування пільги з 1 січня 2019 р. платитиме Укрзалізниця. Це втричі більше, ніж у 2018 р.