До 2021 року локомотивний парк ПАТ «Укрзалізниця» поповниться 210 електровозами

Департамент локомотивного господарства ПАТ «Укрзалізниця» представив пропозиції щодо оновлення парку електровозів на термін до 2021 р. Він містить план закупівель 210 машин, а також капітального ремонту й модернізації з подовженням терміну служби для 428 одиниць. За підрахунками фахівців, це дасть змогу забезпечити необхідну кількість електровозів для здійснення перевезень.

 

Як відомо, нині найскладніша ситуація (через події на Сході країні) спостерігається із забезпеченням вантажними тепловозами. Тож першочергова увага приділяється саме цьому типові тягового рухомого складу. На 2018 р. запланована його закупівля.

Не забуті й основні робочі конячки — електровози. Їх також планується оновлювати двома шляхами: за рахунок капітального ремонту з подовженням терміну служби та придбання нових машин.

Згідно з аналізом локомотивників ПАТ «Укрзалізниця», найгірший стан у парку електровозів постійного струму. Його основа — вантажні ВЛ8, що мають уже досить поважний вік. Більше половини машин на постійному струмі вже відпрацювали понад 40 років. Не набагато краща картина і з електровозами змінного та подвійного живлення.

Загалом, якщо не вкладати кошти в оновлення локомотивного парку, то вже до 2020 р. виникне критична ситуація, коли обсяги роботи перевищать наявну кількість машин для їх здійснення. Вже сьогодні відчувається нестача тяги. Проте пов’язано це не з відсутністю електровозів, а зі значною кількістю їх із перепробігами на капітальні ремонти. Така ситуація формувалася роками через систематичне недовкладення у капітальне оновлення. Тож нині подолати її важко.

До того ж афілійовані локомотиворемонтні підприємства не встигають виконати річні плани. На заваді, зокрема, стають невчасні поставки запчастин і комплектуючих. Більшість із них прийшлися на другу половину року, тому підприємства просто фізично не в змозі виконати збільшені обсяги роботи. При плані в 73 електровози очікується фактичне оздоровлення 41 локомотива. І це при тому, що повного оновлення потребують понад 300 електровозів.

З виконанням поточних ремонтів в умовах локомотивних депо справи кращі. Проте відставання від виконання планів демонструють лінійні підприємства регіональних філій «Придніпровська залізниця» та «Донецька залізниця».

Враховуючи дані програми оновлення рухомого складу, окреслені на наступні чотири роки темпи робіт передбачають проведення капремонтів не менше 100 електровозів на рік. Таким чином будуть відновлюватися відносно не старі електровози — вантажні (ВЛ11, ВЛ80) та пасажирські (ЧС7, ЧС8). А ось, наприклад, локомотиви ЧС2 підлягатимуть списанню. Загалом вилучити із парку до 2021 р. планується 598 електровозів.

Водночас заплановано капітально відремонтувати 428 машин. Департамент локомотивного господарства підготував ряд проектів модернізації. Деякі з них уже виконуються, а деякі розроблені на перспективу. Приміром, щодо заміни в колісно-моторних блоках підшипників ковзання на підшипники кочення. Це має зменшити експлуатаційні витрати, підвищити надійність і подовжити термін служби.

Загалом у капітальний ремонт та модернізацію тягового рухомого складу намічено інвестувати майже 3 млрд грн до 2021 р. У 10 разів більших інвестицій — 29,5 млрд грн — потребуватиме закупівля нових електровозів. Проте і тривалий термін служби, і кращі експлуатаційні та технічні характеристики мають окупитися сторицею.

Серед головних вимог до них — модульний принцип конструкції; застосування енергозберігаючого тягового електрообладнання з рекуперативним гальмуванням; мікропроцесорні системи управління та функціональна діагностика вузлів; тягові асинхронні електродвигуни та ін. Для комфорту роботи локомотивних бригад передбачені вимоги щодо ергономічного пульту управління і зручних крісел, наявності пристроїв організації мікроклімату. Посилену безпеку мають гарантувати модульні кабіни з ударопоглинаючим пристроєм, високоміцне лобове та бічне скло з електрообігрівом. Термін служби локомотивів — не менше 40 років.

Загалом заплановано придбати 85 вантажних електровозів постійного струму, 75 — змінного, 40 — подвійного живлення, а також 10 пасажирських локомотивів. При цьому перші два електровози подвійного живлення мають надійти вже наступного, 2018-го, року.

 

Директор Департаменту локомотивного господарства
ПАТ «Укрзалізниця» Євген Ткаченко:

«Електровози є основою тяги на наших магістралях. За дев’ять місяців поточного року ними перевезено 89 % вантажів. Їх використання доцільне економічно та перспективне, враховуючи плани з подальшої електрифікації залізниць. Отже є потреба в оновленні парку. Задля цього ми проводимо переговори з кількома компаніями-виробниками, з якими ПАТ «Укрзалізниця» підписало меморандуми про співпрацю. Головні вимоги — щоб локомотиви були побудовані за сучасними технологіями, економні за споживанням енергоресурсів, надійні, ремонтопридатні, безпечні та комфортні».