Для залізничників можуть почати будувати таунхауси

Нарешті! Вперше за багато років керівництво ПАТ «Укрзалізниця» винесло на порядок денний питання зведення житлових будинків для залізничників. Крім того, потенціал має будівництво виробничих і комерційних об’єктів. Про можливості цього напрямку роботи ми дізнавались у директора Департаменту будівель і споруд ПАТ «Укрзалізниця» Максима МІНЯЙЛА.

— Максиме Борисовичу, сьогодні квартирне питання — одне з найактуальніших для багатьох співробітників товариства. Яка ймовірність стати господарями омріяних квадратних метрів і що для цього необхідно?

— Ми провели аналіз ринку житлового будівництва в Україні. Найбільшу кількість новобудов введено в експлуатацію в Київській, Львівській і Одеській областях. Причому останніми роками спостерігається спад вартості житла. Додам: особливим попитом користуються монолітнокаркасні будинки з комплексним плануванням — смарт-квартири, а найпопулярніший сегмент малоповерхової забудови — таунхауcи.

Враховуючи наявність земельних ділянок поза смугою відведення, які, до слова, є досить привабливими для потенційних мешканців, є сенс розглянути можливості будівництва, звичайно, з огляду на законодавство України.

— Наскільки реально розпочати зведення житла, зважаючи на необхідність вкладень у розвиток інфраструктури, проведення ремонту та оновлення рухомого складу?

— Сьогодні, на мій погляд, для вирішення цього непростого питання було б правильно й економічно вигідно залучити зовнішні інвестиції та розробити цільові комплексні програми, у тому числі щодо пільгового кредитування. Є два варіанти. Перший — проекти можуть зацікавити сторонніх потенційних інвесторів та будівельні компанії. Але в цьому випадку необхідно буде розділити житловий фонд в певному процентному співвідношенні. Другий варіант — вкладниками можуть стати самі залізничники. Іншими словами, можна взяти за основу досвід комерційних компаній. Вони розпочинають роботи за наявності перших грошових внесків від потенційних власників квартир, а потім поетапно отримують і решту суми. Тут важливо зазначити, що у відомчих проектах (якщо будувати за таким принципом) ціна квадратного метра для залізничників буде наближена до собівартості, тобто нижче ринкової.

До того ж ми вже маємо досвід такої забудови (без створення фонду фінансування). Наприклад, у Львові майбутні мешканці квартир — працівники залізниці — виявили бажання брати участь у програмі іпотечного кредитування шляхом підписання договорів купівлі—продажу майнових прав із забудовником (замовником). Для реалізації цього проекту (в рамках Програми здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України) Укргазбанк надав кредит зі ставкою 16 % (3 % погашає працівник, 13 % — компенсує держава). А регіональна філія «Львівська залізниця» допомогла працівникам безвідсотковою позикою в обсязі 25 % вартості житла.

Крім того, ми готові опрацювати питання іпотечного кредитування з іншими фінансовими установами. Наприклад, тривають перемовини з ПАТ «Ощадбанк» щодо надання пільгових кредитів. Оформлення іпотеки строком на 10—20 років зацікавить молодих фахівців. Таким чином, вирішується питання як залучення на роботу випускників профільних навчальних закладів, так і відтоку вже досвідчених фахівців у вітчизняні та іноземні комерційні компанії. Додам, у першу чергу мотивувати житлом потрібно спеціалістів гостродефіцитних залізничних професій.

— А яка доля очікує довгобуди?

— За останні п’ять років було введено в експлуатацію чотири об’єкти: у Козятині та Херсоні (в 2012 р.), в Коростені (в 2014 р.) та у Львові (в 2016 р.).Щодо кількості незавершених житлових будинків-довгобудів (зі значним ступенем готовності), то по ПАТ «Укрзалізниця» їх також чотири. Тому ставиться завдання спочатку здати цей житловий фонд, адже цей тягар давно лежить на нас… Наприклад, в.о. голови правління Євген Кравцов та член правління Желько Марчек доручили розглянути питання та внести пропозиції щодо довгобуду в Вишневому (регіональна філія «Південно-Західна залізниця»). Суть у тому, що ще в 2012 р. почалося зведення двох секцій будинку (вилито каркас до п’ятого і шостого поверхів)… Для того, щоб врешті-решт переселити людей з небезпечної зони та бараків, сьогодні потрібно переглянути застарілий проект і на наступний рік закласти в план його фінансування (ціна питання — приблизно 200 млн грн). Передбачається найближчим часом завершити роботи зі зведення двох 16-поверхових секцій на 192 квартири.

— Будівництво яких виробничих об’єктів ми можемо запропонувати на ринку України?

— Не менш важливим сегментом нашої роботи є будівництво та реконструкція виробничих цехів. Як приклад, цехи на технічній пасажирській станції Дарниця у Києві, на виробничій базі структурного підрозділу «Верхівцевський центр механізації колійних робіт» на станції Верхівцеве та ремонтно-екіпірувального депо вагонної дільниці № 1 станції Харків.

А от на ринку попитом користується будівництво торговельно-розважальних комплексів, сільськогосподарських об’єктів та об’єктів міської інфраструктури. Хоча для виконання замовлень на сторонніх об’єктах необхідно оновлення будівельної техніки, приміром, для виконання бетонних робіт і транспортування бетону, а також вчасного постачання мате-ріалів належної якості тощо. Звичайно, ці питання можуть бути вирішеними.

— А чи вистачить резервів на додаткову роботу, адже господарство обслуговує силу-силенну об’єктів: 34 тис. 56 будівель і споруд, 1 тис. 948 котельних, 4 тис. 364 км інженерних мереж (у тому числі 148 км теплових, 4 тис. 90 км водопровідних та мереж водовідведення, 55 км газових та 71 км електромереж) тощо?

—У нас є практично всі необхідні ресурси для зведення і житлових будинків, і виробничих споруд. Йдеться про шість заводів ЗБК (залізобетонних металоконструкцій), п’ять ліній з виробництва металопластикових вікон, вісім підрозділів з виготовлення столярних виробів, а також металочерепиці та фігурних елементів мощення. Наступного року планується почати виробництво газобетону.

Якщо ж говорити про людський капітал, то в загальному штаті з 11 тис. 87 співробітників достатньо кваліфікованих кадрів за всіма необхідними будівельними спеціальностями.

Додам: якщо розвиватимуться нові напрямки, ми зможемо в повному обсязі завантажити виробничі потужності і, що найголовніше, — дати роботу, скажу так, особовому складу. І, звичайно ж, принести додаткові гроші для компанії.

 

 В.о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«ПАТ «Укрзалізниця» стимулюватиме молодих фахівців та працівників гостродефіцитних робітничих професій залишатися працювати у залізничній галузі. Для посилення їх соціального захисту буде реалізовуватися програма забезпечення житлом. Так на будівництво цього року було передбачено понад
100 млн грн, а на 2018-й — удвічі більше. Ми хочемо завдяки такому потужному стимулу зберегти кадри у галузі. Загалом програма будівництва розрахована на 2018—2021 рр. Плануємо упродовж чотирьох найближчих років інвестувати в будівництво житла для залізничників до 1,7 млрд грн».