Є контракт! Тепловози General Еlectric працюватимуть в Україні

ПАТ «Укрзалізниця» уклало контракти на постачання нових магістральних вантажних тепловозів виробництва американської компанії General Еlectric Transportation та модернізацію рухомого складу. Що це дасть Україні та залізниці зокрема, досліджував кореспондент «Медіацентру «Магістраль».

Церемонія підписання документів проходила у приміщенні адміністрації залізничної компанії в Києві 23 лютого. Захід відбувся за участі вищих посадових осіб держави, представників банків та дипломатів.

Президент України Петро Порошенко, відкриваючи церемонію, зазначив, що вважає це дуже важливою подією для країни. «Той факт, що багато років залізниця була недофінансована, фактично сьогодні став потужним стримуючим фактором для економіки держави. Те, що англійською мовою означає bottleneck (пляшкове горличко), — там, де треба «розшивати» проблеми вагонів, мережі, а головне — локомотивів. Отже найближчим часом нам необхідно забезпечити найкращі локомотиви, найсучаснішу технологію їх локалізації та виробництва в Україні», — зазначив Глава Держави.

Він нагадав, що домовленостей про розвиток співпраці у багатьох сферах, зокрема транспорту, було досягнуто в ході його візиту до США та переговорів із президентом Дональдом Трампом влітку минулого року. «Дуже швидко було підготовлено контракт на суму $ 1 млрд, що включає поставку локомотивів, а також їх виробництво та модернізацію», — заявив Петро Порошенко, подякувавши за працю, в тому числі й залізничникам.

Глава Держави висловив упевненість у тому, що реалізація такого масштабного проекту з такою потужною компанією, як General Еlectric, загалом підвищить привабливість України для міжнародних інвесторів, а інвестиції відповідно будуть сприяти створенню нових високооплачуваних робочих місць.

У свою чергу посол США в Україні Марі Йованович назвала підписання контракту перемогою як для України, так і для США. «Купуючи американські товари, Україна залучає найкращі технології, а модернізація залізниці є шляхом для розширення експорту продукції», — заявила вона.

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов зазначив, що підписання угоди — потужний поштовх для товариства та вітчизняного машинобудування. «Тепловозів Укрзалізниця не купувала рівно десять останніх років. Партія, яку поставить General Electric у співпраці з українськими підприємствами, — найбільша в незалежній Україні. Це дасть змогу значно оновити робочий парк тепловозів», — зазначив він, подякувавши залізничникам, Президенту, Прем’єр-міністру та всім, хто зробив співпрацю з General Еlectric можливою.

Контракти підписали: з боку ПАТ «Укрзалізниця» — в. о. голови правління акціонерного товариства Євген Кравцов; з боку General Еlectric Transportation — керівник представництва в країнах Європи та СНД Гохан Байхан; а також голова правління Державного експортно-імпортного банку України Олександр Гриценко.

Як зазначає прес-служба Укрзалізниці, підписано кілька документів, зокрема рамкову угоду між Укрзалізницею та GE щодо 15-річного партнерства з оновлення та модернізації рухомого тягового складу. Загалом планується поставити й модернізувати понад 200 локомотивів.

ПЕРВІСТОК — ВОСЕНИ

Перший контракт обумовлює поставку 30 вантажних тепловозів серії Evolution ТЕ33А у термін з жовтня до кінця 2018 р. та у першому кварталі наступного року. Згідно з угодою, частка українських комплектуючих у ньому має становити не менше 10 %. Самі ж локомотиви мають бути виготовлені на заводі в США.

Друга угода передбачає поставку тепловозів протягом наступних років. За умовами української сторони, ця техніка вже повинна складатися не менш ніж на 40 % з українських комплектуючих. Для локалізації виробництва локомотивів в Україні General Еlectric має визначити виробничу базу серед вітчизняних підприємств. Одним із претендентів сьогодні є ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод».

Також планується модернізувати тепловози з наявного парку та створити в Україні центр із сервісного обслуговування техніки.

Кошти на все це (а загальна сума контрактів понад $ 1 млрд) будуть залучені на умовах фінансового лізингу через державний «Укрексімбанк», а також за участі однієї з найбільших у Сполучених Штатах Америки та в світі загалом фінансових установ — Citibank.

Таким чином найближчими роками ПАТ «Укрзалізниця» планує вирішити проблему дефіциту тепловозної тяги, спричинену зношенням парку локомотивів більш ніж на 90 %. Нині обираються напрями, за якими будуть курсувати нові тепловози, й визначається базове депо для їх експлуатації та обслуговування.

ІСТОРІЯ ПИТАННЯ

Активні переговори щодо оновлення парку рухомого складу ПАТ «Укрзалізниця» з провідними світовими виробниками локомотивів тривають із середини 2016 р. З того часу були підписані документи про можливість співпраці з такими компаніями, як Bombardier, Alstom, Siemens, Skoda, Pesa, Nevag, CRRC, ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод».

Меморандум між General Еlectric і ПАТ «Укрзалізниця», спрямований на розширення співпраці у сфері розвитку та модернізації парку дизельних локомотивів на базі передових технологій американської корпорації, ухвалено 21 липня 2016 р. в Києві. Дещо раніше було підписано договір щодо постачання для випробувань в Україні тестового локомотива — розробленого для експлуатації на залізницях з шириною колії 1520 мм тепловоза ТЕ33А (американський аналог — Evolution ES44ACi).

Отже, один із таких локомотивів восени 2016 р. успішно пройшов демонстраційні випробування у регіональній філії «Одеська залізниця». Загалом ТЕ33А здійснив 32 поїздки від станції ім. Тараса Шевченка у напрямку Гребінки, Помічної, Христинівки та ін. Подолавши на українських магістралях майже 8 тис. км, причому без техобслуговування, машина зарекомендувала себе надійною в експлуатації та економічною за витратою пального. По завершенню поїздок тепловоз було продемонстровано на станції Київ-Пасажирський, де також провели зустріч із керівництвом компанії-виробника.

Варто зазначити, що саме ТЕ33А визнано таким, що найбільше відповідає вимогам до нового рухомого складу, необхідного для залізниці України. У процесі вибору аналізувався запропонований на ринку рухомий склад також інших провідних світових виробників, з якими було підписано угоди про співпрацю. Приміром, CRRC (Китай), Siemеns (Німеччина), Pesa (Польща).

Критерії техніки визначено у 2016 р. науково-технічною радою ПАТ «Укрзалізниця». Це, зокрема, потужність не менше 3000 кВт (у американського тепловоза — 3356 кВт), конструкційна швидкість — 120 км/год, навантаження на вісь, застосування енергозберігаючих технологій і сучасних систем управління тощо. Усе це є в локомотива, який незабаром поповнить робочий парк ПАТ «Укрзалізниця».

Крім того, одним із факторів, які вплинули на вибір, стало сприяння компанії-виробника в пошуку джерел фінансування проекту.

Протягом 2017 р. також проведено низку переговорів, у тому числі на вищому державному рівні: за участі Президента України Петра Порошенка, Прем’єр-міністра Володимира Гройсмана, Міністра інфраструктури Володимира Омеляна. Придбання тепловозів внесено до фінансового плану ПАТ «Укрзалізниця» на 2018 р., що був затверджений нещодавно Урядом.

ПОПУЛЯРНИЙ І НАДІЙНИЙ

Загалом цей локомотив є одним із найпоширеніших у світі. Електровози Evolution, крім США (де вони були розроблені) та Канади, поставлялися в Австралію, Бразилію, Індію, Китай тощо. Усього випущено більше 3000 таких машин. Із них понад 300 виготовлено, починаючи з 2009 р., на спільному підприємстві у Казахстані. ТЕ33А оновили парк рухомого складу як цієї центрально-азійської країни, так і інших, географічно розташованих поруч, — Таджикистану, Азербайджану, Туркменістану, Киргизстану.

Від радянських тепловозів, на заміну яким виготовлялися, вони відрізняються в півтора раза більшою потужністю з розрахунку на одну секцію (порівняно з 2ТЕ116), вищою швидкістю та потребують меншого техобслуговування. За даними виробника, міжремонтний період становить 92—120 діб, тоді як для тепловозів 2ТЕ10М, 2ТЕ116 — 18 діб. Це дає змогу суттєво економити на експлуатаційних витратах. Важливо, що нові тепловози мають знижені на понад 20 % витрати масла і пального (8,8 кг/год на холостому ходу), а шкідливі викиди в атмосферу менші на 40 %.

Усе це дозволяє використання 12-циліндрового чотиритактного дизельного двигуна Gevo та шести асинхронних тягових електродвигунів. Мікропроцесорна система управління дає змогу діагностувати параметри руху й роботу устаткування, полегшує працю локомотивної бригади.

Згідно з дослідженнями, тепловоз надійний в експлуатації, адже на рік фіксується менше чотирьох відмов, що є досить високим показником. Характеристики надійності підтверджуються й досвідом експлуатації одного такого локомотива на приватному підприємстві в Україні: понад три роки тепловоз перебуває у власності ПАТ «Івано-Франківськцемент».

Довідка

Сьогодні в робочому парку ПАТ «Укрзалізниця» є майже 300 вантажних магістральних тепловозів. Основні напрямки, на яких вони затребувані, — перевезення продукції для металургійних комбінатів на лінії Комиш-Зоря—Маріуполь регіональної філії «Донецька залізниця», а також на полігоні регіональної філії «Львівська залізниця». Водночас основу парку магістральних тепловозів в Україні становлять локомотиви серій 2М62 та 2ТЕ116, що були виготовлені за кресленнями 60—70 років минулого століття.