Фастів заборгував за перевезення пільговиків у приміському сполученні майже 9,5 млн грн

Мільйони гривень за перевезення електричками пільгових категорій пасажирів уже традиційно боргує залізничній компанії Фастівська міська рада. Причому з кожним роком боржник стає більш «злісним». Якщо ще кілька років тому мерія принаймні частково відшкодовувала витрати Укрзалізниці, у 2018-му — заявляє відкрито: повертати кошти намірів не має.

Через проблему з приміськими перевезеннями історія останніх років станції Фастів пам’ятає і протести, і перекриття колії, і скарги пасажирів. Фастівчани воліли б їздити у якісно обладнаних вагонах та мати більше вільних місць у електричках. Зі свого боку ПАТ «Укрзалізниця» рахує збитки від перевезень, які не дають змоги спрямовувати вдосталь коштів на оновлення рухомого складу. Так влітку 2015 р. фастівські депутати на чолі з міським головою шукали гроші на повернення боргів — зверталися до Кабміну, Верховної Ради та Мінфіну з проханням надати субвенцію на погашення, виділяли частку з місцевого бюджету, та, зрештою, виплатили 417,8 тис. грн при заборгованості у кілька мільйонів. А у 2017 р. — Фастівська міська рада взагалі відмовилась укладати угоду на компенсацію збитків від перевезення пасажирів пільгових категорій залізничним транспортом та повертати гроші.

«Протягом 2017 р. по місту Фастів у приміському сполученні перевезено пільгових категорій громадян на суму понад 8 млн грн, компенсації не отримано, а за чотири місяці 2018 р. — на суму 1 млн 437 тис. грн, компенсації також не отримано», — розповідає начальник відділу тарифів, умов перевезень та координації роботи з місцевими адміністраціями Департаменту приміських пасажирських перевезень ПАТ «Укрзалізниця» Михайло Юхимович.

 

 

Відміна електричок пасажирів не влаштовує

У травні 2018 р. проблемою, пов’язаною з перевезенням пасажирів, зацікавилися громадські діячі, коли у робочі дні перестала курсувати прискорена ранкова електричка Фастів—Київ з відправленням о 7.15 з Фастова. Представники організації «Громадський контроль залізниці» збирали у електричках, які прямують через Фастів до Києва, підписи пасажирів під листом до Міністра інфраструктури, виступали з промовами про необхідність швидкого та вчасного транспорту для мешканців міста Фастова на засіданнях профільного міністерства.

«Прискорена електричка Фас­тів—Київ прибувала до станції Київ­Пасажирський о 8.25. Коли її було відмінено, керівники приміського департаменту сказали, що через Фастів курсує електричка Миронівка—Київ за цим же маршрутом. Але вона до Фастова приходить о 7.12 уже переповненою. А до Києва прибуває не за прискореним графіком о 8.43. Люди, яким на роботу на 9 годину, не встигають», — розповів громадський діяч Валерій Довгопол.

Після звернень громадськості з 29 травня курсування прискореної електрички Фастів—Київ було відновлено, а також додано до графіку прискорену електричку з Києва до Фастова з відправленням зі столиці о 19.33. Натомість ситуація з компенсаціями проїзду пільговиків, а це пенсіонери, ветерани та люди з обмеженими фізичними можливостями — залишилась без змін.

«Мер міста зайняв таку позицію, що пільги придумав Київ (Верховна Рада та Кабмін — прим. авт.), хай він за це платить, — пояснив Валерій Довгопол. — Друга проблема — немає системи обліку пільговиків та персоніфікованого обліку пенсіонерів. Тому дуже важко визначити, кому і скільки компенсовувати за проїзд. Адже електричками користуються і пасажири Фастівського та інших районів. А це вже інші адміністративно­територіальні одиниці. Багато пенсіонерів їздять до Фастова на базар, щоб купувати дешеві продукти у селян — їдуть із Вишневого, Боярки, нічого не платять за проїзд. Якби не було пільги, не їздили б, щоб зекономити по 10 коп. на кожній покупці».

Як місцеві депутати проблему вивчали

Чи піднімалося питання забезпечення пільговиків залізничними перевезеннями на сесії міської ради, ми запитали депутата Ігоря Кириченка. Він запевняє, що не раз ініціював з колегами створення робочої переговорної групи за участю міського голови або його представника, місцевих депутатів, громадських активістів та представників ПАТ «Укрзалізниця».

«Міський голова попри нашу ініціативу навіть слухати не хотів про створення переговорної групи, — розповів Ігор Кириченко. — Під час засідання бюджетної комісії ми неодноразово зверталися до міського голови та пропонували визначити  кошти, якими зможемо покрити хоча б частину боргу. Також подавали ініціативу створити при соцзабезі комп’ютерну систему, яка б фіксувала усіх пільговиків міста Фастова. Таким чином ми могли б визначити, яку саме компенсацію можемо забезпечити. Наприклад, що це 10 поїздок на пенсіонера на місяць. Щоб він міг до мерії звернутися та отримати свої 10 пільгових квитків. Однак позиція міського голови — нехай «Київ» надасть субвенцію, а тоді ми з цієї субвенції будемо повертати залізниці».

У мера з поясненнями не поспішають

Кореспонденти «Магістралі» 21 травня 2018 р. звернулися до прес­служби міського голови міста Фастова Михайла Нетяжука з письмовим запитом, у якому просили повідомити, чому з бюджету міста не виділяють кошти на компенсацію за проїзд у залізничному транспорті пільговиків, що потрібно для того, аби Фастівська міська рада уклала угоду про компенсацію збитків від перевезення пільгових категорій пасажирів з ПАТ «Укрзалізниця», хто винен у ситуації, що склалася, та як особисто міський голова Фастова Михайло Нетяжук бачить вирішення вказаної проблеми. Представник прес­служби міського голови Тетяна Авксенюк повідомила, що запитання передали керманичу міста, та додала, що відповідь надійде у письмовому вигляді, коли у пана Нетяжука знайдеться для цього час.

 

 

Що вказано про пільгові перевезення в законодавстві

 На яких підставах ПАТ «Укрзалізниця» вимагає та очікує від Фастівської міської ради компенсації за надані послуги пільговим категоріям населення, пояснює в. о. директора Департаменту приміських пасажирських перевезень ПАТ «Укрзалізниця» Сергій Савалюк.

Законом України «Про залізничний транспорт» визначено, що для захисту інтересів окремих категорій громадян для пасажирських перевезень, зокрема і приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Відповідно до підпункту «ґ» пункту 3 ст. 91 Бюджетного кодексу України передбачено, що до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Згідно зі ст. 7 Закону України «Про залізничний транспорт», відносини підприємств залізничного транспорту з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування базуються на податковій і договірній основах відповідно до чинного законодавства України.