Формула медреформи «гроші йдуть за пацієнтом» працюватиме і у залізничних лікарнях

З 1 січня набула чинності, певно, одна з головних й актуальних реформ у країні — медична. Як інновації позначаться на відомчій медицині та на що можуть розраховувати залізничники?

Одним із девізів переформатування сфери медичних послуг в Україні такий: «гроші ходитимуть за пацієнтом». Реформатори впевнені, що цей підхід сприятиме як конкуренції між лікарями, так і зростанню їхньої заробітної плати. Інші, не менш важливі кроки, — стандартизація «гарантованого пакета» послуг для кожного громадянина та централізовані держзакупівлі медичних послуг — передбачають єдиний порядок лікування пацієнтів. З огляду на це тепер в Україні застосовуватимуть схвалені міжнародні практики, так звані протоколи лікування, коли для кожної конкретної хвороби чітко вказані методи лікування та ліки, які повинен призначати медик.

Безумовно, медична реформа вплине і на медичні заклади філії «Центр охорони здоров’я» ПАТ «Укрзалізниця», які не можуть існувати поза межами загальнодержавної політики в галузі медицини. Заступник директора філії «ЦОЗ» з питань медичної діяльності Андрій Жук зазначає, що, попри суперечливі моменти, якими можуть супроводжуватися впровадження будь-яких реформ, відомчі клініки та залізничники отримають очевидні переваги.

Державне фінансування повернеться

Держава гарантуватиме громадянам безкоштовну первинну ланку медичних послуг. У контексті реформи платником виступатиме створена Національна служба здоров’я України. Передбачається, що до безкоштовних послуг належатимуть невідкладна, первинна та паліативна медична допомога. Це означає, що всі звернення до сімейних лікарів, педіатрів та терапевтів, екстрена допомога, а також догляд і знеболювання для тяжко і невиліковно хворих залишатимуться безкоштовними. Цей перелік безкоштовних послуг буде єдиним по всій країні і стосуватиметься будь-яких державних, комунальних, приватних або відомчих медичних закладів, які надають первинну медичну допомогу. Додаткове державне фінансування такої допомоги, наданої залізничними лікарнями, дасть змогу покращити її якість, підвищити заробітну плату лікарям і медперсоналу первинної ланки.

Повний комплекс зручніший і конкурентніший

Варто пам’ятати, що скористатися допомогою спеціалізованого лікаря після запровадження реформи можна буде лише після направлення сімейного лікаря, терапевта чи педіатра. Якщо всупереч рішенню лікаря первинної ланки пацієнт звернеться до профільного фахівця самостійно, він повинен буде з власної кишені оплатити його послуги. Тут наші залізничні лікарні мають беззаперечні переваги, оскільки на одній території, в одному медичному комплексі, працюють і лікарі первинної ланки, і діагностичні центри, і стаціонари. Вони мають потужну матеріально-технічну базу, профільних лікарів, які надають якісну високоспеціалізовану вторинну і третинну медичну практику. Щодо цін, то вони значно привабливіші, аніж, скажімо, в приватних медичних закладах. Розрахунки для вторинної та третинної ланки медичної допомоги ще тривають і, за попередніми очікуваннями профільного міністерства, завершаться до 2020 р. До цього часу вторинна і третинна ланки працюватимуть у старому режимі.

Доступ до державних програм

Філія «Центр охорони здоров’я» підписала тристоронній Меморандум про взаємодію та співпрацю з ПАТ «Укрзалізниця» та Міністерством охорони здоров’я, що дає змогу сподіватися на доступ до державних програм МОЗ. Це у свою чергу дозволить покращити соціальні гарантії для залізничників і забезпечити додаткові можливості для надання якісної медичної допомоги всім громадянам, які звертаються до відомчих лікарень. А кількість таких бажаючих щороку зростає.

Інструкція для залізничників

 

Заступник директора філії з питань медичної діяльності «Центр охорони здоров’я» ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Жук розповідає залізничникам, як обрати лікаря, про безкоштовні медичні послуги та як бути працівникам, котрі живуть у регіонах.

— Коли почне працювати формула «гроші йдуть за пацієнтом» у залізничних лікарнях?

— Наразі у відомчих клініках ми працюємо над впровадженням єдиної медичної інформаційної системи обліку пацієнтів і медичних послуг. Вона дасть змогу ефективно працювати цій формулі в залізничних лікарнях та приєднатися до Єдиної електронної системи охорони здоров’я eHealth. Ця програма об’єднуватиме реєстри медичних закладів, лікарів та пацієнтів і надаватиме інформацію до створеної Національної служби здоров’я України (НСЗУ), яка оплачуватиме медичні послуги. Тобто якщо раніше держава утримувала медичні заклади, то тепер бюджетні кошти спрямовуватимуться на закупівлю у медичних закладів їхніх послуг. Ця формула працюватиме у будь-яких клініках, які надають первинну медичну допомогу, і лише після того, як буде створено НСЗУ. А Національна служба повинна буде підписати договори з лікарями та медичними закладами.

— Які медичні послуги компенсуватиме держава?

— Консультації та послуги сімейних лікарів, терапевтів та педіатрів відповідно до проекту реформи будуть повністю безкоштовні для пацієнта. До «державного гарантованого пакету» входитимуть гематологічні дослідження (загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою), біохімічні й імунохімічні дослідження сироватки крові (глюкоза крові, загальний холестерин, аналізи сечі, загальний аналіз сечі), інструментальні методи дослідження (електрокардіограма (ЕКГ) у стані спокою, мікроскопія харкотиння) і швидкі тести (на ВІЛ, вірусний гепатит, сифіліс). Завважу, що ліміту на ці послуги не буде, тож можна звертатися до лікаря за першої необхідності.

Держава оплатить спостереження при вагітності, роботу чергової бригади, яка прийматиме пологи, стандартну палату, необхідні ліки і, якщо є показання, — кесарів розтин. Але якщо пацієнтка захоче скористатися послугами іншого лікаря, перебувати в комфортнішій палаті або зробити кесарів розтин без медичних показань, то в цьому випадку держава оплачує лише частину витрат. Точний перелік платних послуг, що надаватимуться установами другого рівня та вище, ще неопублікований. Зараз до нього входить лише естетична медицина.

— Як бути тим залізничникам, які живуть у регіонах?

— Залізничники, що проживають на значній відстані від відомчих лікарень, мають право підписати декларацію з лікарем територіального закладу охорони здоров’я системи МОЗ для надання первинної допомоги. Однак для отримання медичної допомоги другого чи третього рівня, враховуючи наявні страхові поліси, вони можуть звертатися до відомчих клінік або до закладів МОЗ відповідного профілю. Тобто у працівників ПАТ «Укрзалізниця» ширший вибір у сфері отримання вузькопрофільної медичної допомоги, ніж у інших громадян.

— Працівникам компанії вже час ставати в чергу до відомчих лікарів?

— Згідно із реформою, укласти угоду з лікарем можна у будь-який час, планово або під час звернення по медичну допомогу. Орієнтовно початок підписання декларацій планується з 1 квітня 2018 р. Однак робота закладів охорони здоров’я за приписами реформи очікується не раніше серпня поточного року.

— Як обирати лікаря і заповнювати декларацію?

— Громадянин повинен звернутися до територіального закладу охорони здоров’я МОЗ (або відомчого), де лікар чи медсестра допоможуть йому укласти угоду на медичне обслуговування. При цьому діє правило вільного вибору. Тобто це може бути будь-який із наявних у штаті лікарні сімейний лікар, терапевт чи педіатр.

Найпростіший варіант, коли людина знає хорошого лікаря в залізничній лікарні, обслуговувалась у нього і залишилась задоволеною результатами. Можна скористатися позитивним досвідом родичів чи знайомих, або просто самостійно познайомитися із фахівцем. Отримати інформацію про лікаря можна безпосередньо в реєстратурі медичного закладу чи на його сайті. Пам’ятайте: обирати можна без прив’язки до місця проживання чи реєстрації.

Декларація підписується безстроково, тобто не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо особа вирішує укласти угоду з іншим лікарем, то зможете зробити це у будь-який час. Для узаконення відносин з фахівцем первинної ланки потрібно мати при собі паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо підписується декларація з педіатром, то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт, код) обох його батьків чи опікунів.

Основний спосіб заповнення декларації — електронний: лікар або його помічник внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надішлють у смс-повідомленні. Якщо ж громадянин немає мобільного телефону, його документи повинні сфотографувати чи відсканувати, щоб долучити їх до декларації. Декларацію з лікарем особа підписує у двох примірниках, один залишається у неї. З цього моменту до обраного лікаря можна звертатись у будь-який час.

На випадок відпустки або хвороби «особистого» лікаря його повинен замінити інший фахівець первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо людина перебуває в іншому місті, а їй знадобилася допомога, потрібно звертатися до найближчого закладу первинної медичної допомоги.

Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності також видаватимуть направлення до вузькопрофільних спеціалістів, виписуватимуть рецепти на ліки, у тому числі й на ті, що підпадають під програму «Доступні ліки» (безкоштовні ліки в аптеці, оплачені державою), та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну тощо.

— Якщо зараз залізничники і члени їхніх родин обиратимуть собі відомчого лікаря, то чи зможуть фахівці обслуговувати таку кількість людей?

— Сьогодні наявний штат лікарів може забезпечити обслуговування всіх залізничників, пенсіонерів, членів їхніх сімей та інших громадян, які захочуть отримати послуги у клініках філії «ЦОЗ» ПАТ «Укрзалізниця». Більше того, в ході реалізації реформи ми очікуємо збільшення кількості пацієнтів у наших клініках. Відтак отримаємо фінансовий ресурс для покращення послуг у відомчих медичних закладах.