Infrastructure Day EBA: залізничні тарифи, оновлення тяги, вагонобудування

 

Тема оновлення рухомого складу та питання його експлуатації, формування тарифів на вантажні перевезення були центральними під час діалогу керівництва Укрзалізниці з клієнтами, що відбувся минулого тижня в Києві у рамках щорічного Дня інфраструктурного комітету Європейської бізнес асоціації (Infrastructure Day EBA). З інформацією про підсумки роботи, проблеми та плани національної залізничної компанії виступив її очільник Євген Кравцов. Він, зокрема, повідомив про позитивні для економіки України підсумки дерегуляції вагонної складової, проведеної на початку 2018 р. Внаслідок наближення плати за користування рухомим складом державної компанії до ринкового рівня активізувалися бізнес-процеси. Приватні власники замовили у вітчизняних заводів рекордну за всю історію незалежності України кількість вантажних вагонів.

Рекорди вагонобудування

Вітчизняні вагонобудівні підприємства за підсумками дев’яти місяців поточного року збільшили виробництво в 2,2 раза, виготовивши загалом 8,8 тис. вагонів. За прогнозами, на кінець року цифра сягне позначки 10 тис.! Такі ж тенденції й щодо вагоноремонтних заводів Укрзалізниці. Афілійовані підприємства загалом вже виготовили 3 тис. одиниць рухомого складу, збільшивши виробництво на 57 %. Отже, показники кількості вагонного парку та його середнього віку в Україні поступово покращуються.

Актуальним є питання оновлення локомотивної тяги. Нині впроваджується контракт із американською компанією General Electric на постачання партії із 30 тепловозів ТЕ33АС. За словами Євгена Кравцова, завдяки своїм покращеним експлуатаційним характеристикам ці машини еквівалентні 40—45 одиницям нинішньої техніки. Звісно, потреба у нових локомотивах суттєво вища. Особливо в електровозах, яких, за підрахунками фахівців Укрзалізниці, у найближчі 10 років потрібно щонайменше 400—700 одиниць. Це робить нашу країну одним із найбільших ринків на просторі з шириною колії 1520 мм.

Як наголосив очільник галузі, закуповуватись електровози будуть за тими ж принципами, що й згадані американські тепловози, — з обов’язковою локалізацією виробництва. «Це дуже добре для економіки України», — сказав він, додавши, що у тепловозів, які нині доукомплектовуються на Крюківському вагонобудівному заводі, відсоток локалізації становив більше, ніж намічені на початковому етапі 10 %.

Тарифи з прив’язкою до цін

Проте для оновлення рухомого складу Укрзалізниця потребує реалізації компенсаторних механізмів збитків, перш за все від здійснення пасажирських перевезень, що сягають мільярдів гривень. Поки що єдиним джерелом є перехресне субсидіювання від вантажних перевезень. Тим часом, незважаючи на подорожчання запчастин та енергоносіїв, поточного року індексації вантажних тарифів не було.

«Ми пропонуємо провести індексацію на початку наступного року, щоб у подальшому коригувати тарифи згідно з індексом цін виробників. Це дасть змогу не мати стрімких змін тарифів та зробить їх прогнозованими», — заявив Євген Кравцов.

Бізнесменів переважно цікавили питання організації перевезень вантажів їхніх компаній, зокрема зернових. У цьому плані дається взнаки рекордний урожай і пікові навантаження у розпал сезону їх транспортування. Керівник Укрзалізниці наголосив, що перевозити збіжжя допомагає маршрутизація, котра лишатиметься головним пріоритетом для залізничників принаймні доки вивантаження зерновозів не сягатиме 2—2,2 тис. на добу. Наразі цей показник вдалося підняти з 1,2 до 1,8 тис. вагонів.

Офіс для основних відправників

Цікавили членів бізнес асоціації й питання розукомплектування рухомого складу, що заважають ритмічно здійснювати перевезення та призводять до фінансових втрат. Як відповів Євген Кравцов, нині робота ведеться за двома напрямами. Перший — розробка маркування деталей вагонів, аби вони не потрапляли на вторинний ринок. Другий — боротьба з крадіжками, які здійснюються в депо. Тут, за словами очільника компанії, необхідна тісніша співпраця з правоохоронними органами, що ускладнено після ліквідації транспортної міліції.

Євген Кравцов також розповів про плани компанії щодо бізнесу. Так, уже в найближчий місяць має бути запроваджено продаж права на користування вагонами через систему «Прозорро. Продажі». Нині відбувається реєстрація охочих клієнтів. Через цю електронну платформу планується й надавати об’єкти в оренду та здійснювати продаж металобрухту. «Для нас це важливо, оскільки є суттєвим джерелом фінансових надходжень», — сказав керівник, додавши, що лише реалізація металобрухту може дати щонайменше 0,5 млрд грн. Що ж до оренди майна, то її впровадження ускладнено через спротив з боку незацікавлених у цьому осіб.

Крім того, за завданням Наглядової ради у планах Укрзалізниці створити на початку 2019 р. офіс ключових клієнтів. Йдеться про двадцятку найбільших вантажовідправників. Завданням офісу буде покращити якість послуг із перевезення вантажів. Намічено також впровадити централізацію керування рухом на маршрутах із найінтенсивнішим рухом (у напрямку західних прикордонних переходів і морських портів). Робитиметься акцент і на скороченні споживання пального.