Коли на швидкісній залізниці з’явиться швидкісний інтернет?

Інтернет у дорозі — вимога часу. Щоб пасажири були в курсі новин, могли листуватися та працювати як під час очікування поїзда, так і безпосередньо подорожуючи, Укрзалізниця впроваджує Wi-Fi. Де він «ловить», де з’явиться найближчим часом, а також де можна підключитися до послуги безкоштовно, — далі.

За словами директора філії «Пасажирська компанія» ПАТ «Укрзалізниця» Максима Міняйла, коли послуга Wi-Fi лише була в проекті, планувалося, що він буде не лише в залах очікування, а й на перонах вокзалів. Однак капітальні інвестиції під це не закладалися. Частину вокзалів обслуговує філія «Центральна станція зв’язку» ПАТ «Укрзалізниця». Решті інтернет-послуги надають приватні оператори на комерційній основі.

Пріоритетним було забезпечення пасажирів безкоштовним бездротовим інтернетом у найбільших містах. Так, у залах очікування на станціях Дніпро, Одеса і Київ-Пасажирський ним уже можна скористатися.

На станції Київ-Пасажирський встановлено сучасне обладнання. Із платних залів інтернет безкоштовно роздається по всьому приміщенню. Таблички з паролями висять на видних місцях, щоб кожен, хто того бажає, міг підключитися. Паролі потрібні для того, щоб система не «злітала». На вокзалі одночасно може перебувати кілька тисяч осіб, пристрої яких автоматично підключаються, що перевантажує наявні роутери. Аби цього уникнути, як і в аеропортах, бажаючим підключитися варто зареєструватися. Паролі розділяють людей на тих, хто зараз користується послугою та просто проходить повз. Це допомагає розвантажити пристрої й уникнути
неполадок.

Наразі роботи з впровадження безкоштовної послуги ведуться на станції Львів. Поки що там можна скористатися інтернетом на комерційній основі від приватного оператора. У найближчих планах філії «Пасажирська компанія» — впровадження платформи для отримання зворотного зв’язку: спеціального сайту та гарячої лінії. Також планується, що протягом 2018 р. Wi-Fi з’явиться у Чопі, Тернополі, Рівному, Ужгороді та Сумах.

— Щодо Wi-Fi, то він є у швидкісних поїздах, — повідомив в інтерв’ю «УНІАН-Економіка» в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов. — Зараз це — безкоштовна послуга. Є контракт із підрядником, однак вони не дуже якісно виконують роботи. Ми розглядаємо можливість поліпшити якість сигналу, що призведе до додаткових витрат. Нам доведеться врахувати їх у вартість квитка. І це нормально, адже, наприклад, інтернет у поїздах інших країнах платний. Ще один варіант —
використання реклами як джерела покриття витрат. Але є питання, що це може працювати на стаціонарних об’єктах, де менші витрати на інфраструктуру. Ми розглядаємо такий варіант для вокзалів. Якщо говорити про нічні поїзди, то там вкладення будуть набагато більші. Адже вони курсують по всій нашій мережі, тож покриття мережею Wi-Fi такого полігону — це дуже великі капітальні інвестиції.

 

 

Бліц-інтерв’ю

Про Wi-Fi у швидкісних поїздах розповів начальник відділу автоматизованих систем управління та обслуговування комп’ютерної техніки філії «Українська залізнична швидкісна компанія» ПАТ «Укрзалізниця» Кирило Виноградов.

— Кириле, на яких поїздах УЗШК є Wi-Fi?

— На 14 із 16, а саме: 10 «Хюндаїв», два «Тарпани» і два міжрегіональні потяги локомотивної тяги. Немає поки лише на «Шкодах». Наразі ми працюємо над покращенням послуги. Тож стоїть питання, який оператор зможе забезпечити наші потреби у наданні послуги мобільного 3G-інтернету. Коли всі нюанси буде вирішено, то Wi-Fi з’явиться і на цих двох потягах.

— Чи відслідковуєте ви відгуки клієнтів про надану послугу? Які вони?

— Авжеж. Зараз надходить багато скарг, пов’язаних зі швидкістю інтернету. Пасажири телефонують на гарячу лінію компанії, лишають відгуки в книгах скарг у поїздах. Проте існує кілька нюансів. По-перше, те, що інтернет взагалі є на таких великих швидкостях і в такій місцевості, — вже велике досягнення. По-друге, послуга для користувачів безкоштовна. Вона не входить до вартості квитка. Наразі всі витрати покриває компанія. Варто розуміти, що вдома пасажири переважно користуються провідним інтернетом, сигнал від якого чи напряму, чи вже потім роздається через роутер на інші пристрої. Поїзд же постійно перебуває у різних місцях. Сьогодні ми використовуємо мобільний 3G-інтернет. Звідси — низка проблем. Під час руху на різних дільницях шляху, віддалених від населених пунктів (ліс, поле), потяг може виходити із зони покриття. Інтернет-оператору просто невигідно будувати тут «базові станції» лише для одного поїзда. Він орієнтується на великі міста. Саме тому на деяких дільницях потяг «випадає» із зони покриття на проміжки часу тривалістю від 2 до 20 хв. Крім того, на шляху прямування Інтерсіті потрапляє в дію однієї базової станції, а це приблизно 6 МБіт/с, які розподіляються на всіх. Наразі інтернет розрахований на те, щоб людина могла почитати новини чи перевірити пошту, скористатися соціальними мережами. Та доки пасажир завантажує якусь об’ємну сторінку, поїзд рухається із швидкістю приблизно 160 км/год, тож зв’язок за цей час може перерватися. Наш персонал спеціально навчений і пояснює людям причини повільного інтернету на певних дільницях.

— Чому ж тоді обрали 3G?          

— Оскільки поїзд рухається, то варіантів не так багато: мобільний 3G-інтернет або супутниковий зв’язок. У cупутникового інтернету теж є низка недоліків. По-перше, погодні умови чинять перешкоди. По-друге, варто зважати на саму інфраструктуру залізниці, де на шляху потяга трапляються тунелі, електроопори, а для супутника потрібна гарна видимість. По-третє, висока вартість. У цьому разі інтернет буде платним для пасажирів. Потрібні великі інвестиції для того, щоб обладнати поїзд. Лише самі антени вартуватимуть сотні тисяч доларів. А обладнати всі поїзди відразу — кілька мільйонів. Зрозуміло, що для впевненості у доцільності таких інвестицій ці послуги необхідно тестувати. Ми пропонували операторам супутникового інтернету поставити обладнання тестово за їхній рахунок хоча б на один поїзд, але вони відмовилися. Тож, зважаючи на стрімкий розвиток мобільного 3G-інтернету, а в майбутньому і 4G, на сьогоднішній день це оптимальний варіант.

— З яким оператором зараз працюєте і чи задоволені співробітництвом?

— Наразі ми працюємо з «Інтертелекомом». У нього поки найкраще покриття, та є проблеми з пропускною спроможністю.

— Можливо, варто зробити карту, де позначити ті дільниці руху, на яких є Wi-Fi?

— З діючим оператором — ні, тому що навіть там, де є покриття, пропускна спроможність каналу зв’язку може бути дуже низькою. Але ми постійно працюємо над покращенням послуги. Наразі ведемо перемовини про те, щоб зробити щось на зразок зображення маршруту, на якому позначимо проміжки руху поїзда без інтернету. Ці проміжки будуть короткі, проте там, де є покриття, швидкість підвищуватиметься. При цьому оператор обіцяє поступово збільшувати покриття на дільницях руху швидкісних поїздів.

— Які плани на 2018 р.?

— Зараз працюємо над удосконаленням технічного завдання. Хочемо отримати швидкість від 20 МБіт/с, і від 80 % покриття хоча б на основних напрямках руху — Харків, Львів, Одеса, Дніпро. Ми зверталися до всіх діючих операторів (зокрема «Лайф», «Водафон», «Київстар»), але поки ніхто не запропонував те, що нас зможе влаштувати. Сподіваюся, з розширенням покриття і впровадженням мобільного 4G-інтернету українським операторам cтане до снаги наше технічне завдання, і вони долучаться до відкритих торгів.

Також, щоб розвантажити послугу надання інтернету ми плануємо до кінця 2018 р. запровадити сервер із локальним контентом. Він матиме вигляд звичайного браузера. Там будуть завантажені новини, фільми, музика. Але тут варто зважати на авторське право. Інформація оновлюватиметься, коли поїзд під’їжджатиме до станцій. Ми нещодавно провели анкетування серед пасажирів, де вони вносили свої побажання щодо наповнення такого сервера. Клієнти не лише схвалили ідею, а й були готові за це платити. Створення сервера допоможе розвантажити Wi-Fi та надати ще одну альтернативу для цікавого проведення часу під час подорожі.