Компромісне рішення: новий Договір про надання послуг з перевезень

02 червня 2020, 16:15
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Микола Копилов, «Магістраль». Інфографіка Олексія Посудієвського

Протягом червня завершиться підготовка до набуття чинності новим Договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Його підписання із замовниками було розпочато ще в лютому цього року, а розробку — у 2018 р. Документ передбачає поетапну зміну умов співпраці.

Як повідомили в Департаменті комерційної роботи АТ «Укрзалізниця», документ став результатом компромісу у відносинах між товариством та іншими учасниками ринку.

Розпочата в 2017 р. дерегуляція вагонної складової здійснювалась поступово: спочатку в лютому 2018-го було впроваджено Договір про надання послуг, яким визначено плату за користування власним вагоном перевізника, відмінну від закріпленої у Збірнику тарифів. Восени того ж року розпочато роботу з розробки плати за користування вагонами державної компанії під час виконання вантажних операцій або затримки з причин, що не залежать від перевізника.

Впровадження нових договірних умов відкладалося задля досягнення компромісу між перевізником, вантажовідправниками, їхніми об’єднаннями та органами державної влади, узгодження інтересів яких потребувало значного часу. Світова пандемія також стала однією з причин корегування умов нового договору та часу його впровадження.

 

Вперше в своїй історії Укрзалізниця реалізувала такий тривалий і змістовний діалог з іншими учасниками ринку при впровадженні договору. Безумовно, не можна очікувати, що всі бажання кожної зі сторін діалогу будуть повністю враховані, та значні кроки назустріч один одному зроблено.

 

Одним із важливих нововведень є можливість оперативного реагування на потреби замовників — наступні зміни умов роботи відбуватимуться без тривалих договірних кампаній. На виконання вимог закону про уніфікацію умов договору для всіх замовників АТ «Укрзалізниця» впровадило абсолютно стандартизований і публічний документ. Такий договір змінюватиметься одночасно для всіх замовників.

Ключовою також є готовність акціонерного товариства гарантувати попереднє обговорення будь-яких ініційованих ним або замовниками змін перед їхнім можливим втіленням. Такі гарантії не лише неодноразово продемонстровані перевізником за минулий рік, а й закріплені в розділі 9 нового договору.

Затверджений правлінням АТ «Укрзалізниця» Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом передбачає: уніфікацію умов надання послуг з організації накопичення вагонів та перевезення спеціальних вантажів; впровадження контролю кодів платників замовниками, базові опції якого є безкоштовними; можливість зменшення цін на послуги АТ «Укрзалізниця» без обов’язкового очікування 30-денного строку з моменту оприлюднення таких змін.

 

У документі прописано, що до 30 вересня 2020 р. ставки плати за користування власними вагонами перевізника під час виконання вантажних операцій визначатимуться відповідно до розділу V Збірника тарифів. Надалі, з 1 жовтня, передбачено введення плати за користування вагонами під час виконання вантажних операцій. Очікується, що ці ставки визначатимуться окремо для кожного виду рухомого складу. Для стимулювання маршрутних перевезень очікується застосування понижуючого коефіцієнта при розрахунку такої плати.

 

Плата за використання власних вагонів перевізника з 1 жовтня 2020 р. розраховуватиметься із застосуванням швидкості 320 км/доба для маршрутного поїзда, в тому числі для перевезень у міжнародному сполученні. Також не нараховуватиметься плата за використання вагона та компенсація витрат на перевезення його у порожньому стані після подвійних операцій.

Серед інших нововведень збільшено до двох робочих днів строк підписання замовниками розрахункових документів, сформованих перевізником, встановлено дзеркальну відповідальність за подавання неочищеного вагона, конкретизовано можливі причини відмови перевізником у погодженні планів перевезень.

 

Договір також передбачає можливості для більш широкої автоматизації документообігу. Зміни стосуються операцій із особовими рахунками замовників. Зокрема, можливе відображення на них сум, які АТ «Укрзалізниця» має сплатити як штраф або відшкодування вартості втрачених вантажів.

 

Всі перелічені зміни мають забезпечити більш ефективне використання парку рухомого складу компанії, а також стимулювання маршрутних перевезень. Невдовзі будуть впроваджені умови надання послуг на довгостроковій основі з узгодженими строками, обсягами та фіксованими цінами.

АТ «Укрзалізниця» не стало впроваджувати всі ідеї, винесені на обговорення. Наприклад, йдеться про плату за перенесення наступної вантажної операції, яка застосовувалась у випадку суттєвого відхилення вантажовідправниками та одержувачами від норми єдиних технологічних процесів (ЄТП).

 

Поза полем регулювання договором й актуальне питання зближення класів вантажів. «Для цього потрібно вносити зміни до Збірника тарифів та відповідних наказів Міністерства інфраструктури. У договорі ж лише обумовлений порядок нарахування плати за перевезення», — пояснює директор Департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» Андрій Мірошніков.

 

Нагадаємо, що публічний процес обговорення нового Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом розпочато ще в квітні 2019-го. Переговори щодо нього у колі замовників послуг вантажоперевезень, їхніх об’єднань та асоціацій, фахівців і контролюючих органів тривали понад рік.

Ознайомитися детально з фінальною редакцією договору можна на сайті філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця».

 

Директор Департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» Андрій Мірошніков:

«Остаточним проєктом нового договору передбачено перенесення терміну введення фінансових змін на 1 жовтня. Таким чином ми вводимо перехідний період. Із 1 липня вводиться по суті нульовий договір. Він не приносить залізничникам будь-яких додаткових доходів, але і клієнти не отримують додаткові преференції. Наприклад, це плата за перевезення вантажів у складі маршрутних поїздів на експорт, виходячи із внутрішніх правил термінів розрахунку доставки 320 км/доба замість 200 км/доба, скасування компенсації за порожній пробіг вагона у разі його використання для подвоєних операцій».

 

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?