Майно Укрзалізниці з’явиться на «Прозорро.Продажі»

ПАТ «Укрзалізниця» має намір стати одним з найактивніших учасників системи реалізації державного майна «Прозорро.продажі». Про це на брифінгу, що відбувся минулого тижня, заявив перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов.

За його словами, ПАТ «Укрза­лізниця» є одним з лідерів змін у економіці України і показує вдалий приклад того, як монополіст радянського типу може перетворюватися на успішне комерційне підприємство.

 

Про операції

Долучення залізничного гіганта до електронних відкритих торгів, на думку Максима Нефьодова, не лише дасть змогу значно покращити фінансові показники роботи галузі, а й надасть нового поштовху розвитку ряду ринків. Таким чином державна корпорація виступить лідером позитивних змін у економіці країни.

Про те, які саме операції компанія проводитиме у системі електронних продажів і який зиск планує від цього отримати, розповів в. о. голови правління ПАТ «Укр­залізниця» Євген Кравцов:

— Укрзалізниця сьогодні є одним з найбільших власників нерухомого та рухомого майна в Україні. Протягом останніх трьох років ми не проводили нових операцій з розпорядження цим майном, лише продовжували поточні. Це було пов’язане з тим, що тривала розробка та ухвалення порядку розпорядження майном компанії. Сьогодні такий порядок уже ухвалено. І він передбачає, що ми можемо проводити будь-­які операції з продажу, списання та оренди майна тільки через відкриту систему «Прозорро.Продажі». Потреба в цих операціях дуже велика. Зокрема, нині існує майже 10 тис. товарних вагонів, що підлягають списанню. Усі вони будуть виставлені на продаж через електронну систему. Ми очікуємо, що протягом 2018—2019 рр. Укрзалізниця виручить від списання та продажу надлишкового майна 2 млрд грн. Ці кошти необхідні Укрзалізниці, зважаючи на нагальну потребу в реконструкції та оновленні рухомого складу.

Крім того, Укрзалізниця володіє значною кількістю приміщень, які можна здавати в оренду. Це і виробничі площі, і приміщення у будівлях вокзалів. Ми розраховуємо отримати максимальний економічний ефект від здачі їх в оренду.

Позитивний досвід у цій сфері вже є. Наприклад, Укрпошта, що провела конкурси через систему «Прозорро.Продажі», збільшила надходження від оренди приміщень у великих містах у 5—6 разів. Для нас це хороший орієнтир. Історично Укрзалізниця отримувала від оренди приблизно 100—150 млн грн на рік. І ми ставимо задачу збільшити цю суму у декілька разів.

Про біржові процедури

Ще одне джерело доходів — продаж металобрухту. Компанія має одні з найбільших в Україні запаси цієї сировини. Тільки в минулому році було реалізовано металобрухту приблизно на 0,5 млрд грн. І завдяки системі електронних продажів ми плануємо значно збільшити надходження.

Через «Прозорро.Продажі» реалізовуватимуться й інші види відходів, що потребують переробки, — відпрацьовані мастильні матеріали, гума тощо.

Вихід такого великого гравця як Укрзалізниця на відкриті торги сировиною не лише збільшить доходи компанії, а й спонукає інших учасників цього ринку до переходу на біржові процедури. Це значною мірою посприяє розвитку сировинних ринків, які сьогодні є недостатньо прозорими.

Ще один дуже великий проект, який буде реалізовуватися через «Прозорро.Продажі», — управління розподілом вантажних вагонів.

Усі чули про величезні проблеми, пов’язані з корупцією в цьому сегменті. На фоні дефіциту рухомого складу існували непрозорі механізми розподілу.

Сьогодні вже закінчений довготривалий процес дерегулювання вартості вагонної складової у тарифі на перевезення. Досі вона була багатократно занижена. Наприклад, тариф на перевезення піввагоном ПАТ «Укрзалізниця» у минулому році становив 83—85 грн, у той час як ринковий — 700—800 грн.

Завдяки дерегуляції ми тепер можемо встановлювати ринковий тариф. І в цьому нам також допоможе система «Прозорро», яка є не лише чудовим механізмом відкритого продажу послуг, а й дозволяє в ході торгів отримувати інформацію про котирування і заявки від учасників.

Тому ми маємо намір виставляти 5—10 % наших вагонів на торги через «Прозорро.Продажі». Це дасть нам можливість визначити, скільки ринок готовий запропонувати за перевезення у вагонах Укрзалізниці. І на основі цієї інформації будуть встановлюватися тарифи.

Для ринку залізничних вантажних перевезень таке рішення є революційним, оскільки й досі не існує жодного прозорого механізму (навіть у приватних перевізників) визначення вартості транспортних послуг.

Встановлення ринкових цін на вантажні перевезення має стати суттєвим джерелом надходжень для Укрзалізниці. Щонайменше ми розраховуємо отримати додатково приблизно 4 млрд грн на рік. Для порівняння: у минулому році капітальні вкладення Укрзалізниці становили майже 10 млрд грн. Ці додаткові кошти планується направити на оновлення вантажного та пасажирського рухомого складу.

 

Довідка

Після Революції Гідності в Україні було створено електронну систему державних закупівель «Прозорро». Вона дала змогу різко скоротити рівень корупції у сфері державних закупівель і зекономити мільярди гривень бюджетних коштів. Система «Прозорро» визнана одним з найуспішніших антикорупційних проектів світу, і сьогодні на її основі розробляються системи закупівель багатьох країн.

Успішний запуск системи «Прозорро» спонукав уряд продовжити роботу в тому ж напрямку та створити аналогічну систему продажу й оренди державного майна, яка отримала назву «Прозорро.Продажі».

Перші відкриті аукціони у цій системі відбулись у листопаді 2015 р. З того часу через систему реалізовано різноманітного державного майна та прав на оренду на понад 6 млрд грн. Причому більше 1 млрд грн вторговано лише за січень нинішнього року.