Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Електронні аукціони на вагони: клієнти оцінили послугу

АТ «Укрзалізниця» вже отримало додаткову вигоду — понад 2 млн грн — за перший місяць проведення електронних аукціонів на право користування вагонами компанії в системі «Прозорро.Продажі». Надалі планується запропонувати учасникам ринку ще більше одиниць рухомого складу, лоти стануть крупнішими, а самі аукціони проводитимуться частіше, клієнтам запропонують зернові маршрути.

Зі старту електронних аукціонів у системі «Прозорро.Продажі» на право користування вагонами Укрзалізниці минув місяць. Цей період засвідчив правильність курсу на визначення реального ринкового рівня цін за результатами торгів. На практиці доведено, що чимало вантажовідправників в Україні готові платити за використання вагонів та, у підсумку, за перевезення вантажів загалом значно більше, ніж ті суми, за які державна залізнична компанія вимушена пропонувати ці послуги.

Популярні напрямки

На торги виставляються два найбільш затребувані типи рухомого складу — піввагони та зерновози. Вартість перших піднялася спочатку від запропонованих 819 грн за добу до 1400 грн. Проте згодом стабілізувалася на рівні майже 1200 грн. Ще більш вражаюча динаміка росту відносно зерновозів. За початкової заявленої вартості 1055 грн за добу користування за них дають понад 3800 грн. Відповідно, навіть за умови в півтора раза меншої кількості задіяних в аукціонах зерновозів вигода від них утричі (!) вища.

Шалений попит на хопери можна пояснити тим, що нині триває піковий період перевезень урожаю. До того ж на цьому ринку менше крупних гравців, які вивозять свою продукцію власним парком. Натомість більше компаній, що взагалі не мають власного рухомого складу.

Перші відправлення вагонів, виграних за результатами аукціонів, відбулися 14 січня. Цього дня 15 піввагонів подано на адресу переможця торгів ТОВ «Техно-Маг». Вони вирушили від станції Максимівка-Тернопільська до Жовтневої, а також із Херсона до Батуринської. Первістки з числа зерновозів були відправлені 19 січня. Ними скористалися дві компанії — ТОВ «Агрофілд» та ТОВ «Реал-Тренд». Вони транспортували вантажі зі станцій Скороходове й Ордівка до Жовтневої. Популярність останньої станції можна пояснити тим, що тут, поряд із містом Миколаєвом, розташований крупний морський порт.

Загалом, за результатами місяця торгів, уже можна зробити  перші висновки. Так, за словами заступника директора філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця» («ЦТЛ») Артура Сухолітка, більшість заявок на подачу вагонів від переможців торгів по зерновозах територіально належать до станцій регіональної філії «Південна залізниця», а щодо піввагонів, то в лідерах — регіональні філії «Львівська залізниця» та «Придніпровська залізниця». Прямують же потяги переважно до портів та індустріальних центрів.

Більше, частіше, крупніше

Уже відбувся й аукціон із продажу права на першу маршрутну відправку із 50 піввагонів. Його переможцем також стала компанія ТОВ «Техно-Маг». Подання для неї порожнього рухомого складу під навантаження було намічене на 5 лютого.

Загалом, станом на 29 січня, залізничники виконали 30 електронних заявок від переможців аукціонів. Були надані у користування 215 вагонів, ще 120 очікували своєї черги.

При цьому майже 20 % аукціонів виявилися неуспішними через непідписання протоколу переможцями торгів. Як уже інформувало наше видання, питання здебільшого у неправильних розрахунках учасників торгів, котрі виставляли захмарні ціни.

Як повідомляє прес-служба Укрзалізниці, вже наступного тижня, 12 лютого, планується вперше провести аукціон з продажу послуг на перевезення у зерновозах за маршрутними відправками. До того ж, крім вже традиційних піввагонів та зерновозів, залізнична компанія найближчим часом запропонує на торгах цементовози й переобладнані криті вагони типу 918.

Нагадаємо, що для участі в електронних торгах клієнту треба укласти додаткову угоду з філією «ЦТЛ» АТ «Укрзалізниця». Подібний документ уже підписали понад 100 підприємств — учасників ринку перевезень.

 

Коментарі переможців торгів

Директор ТОВ «Агрофілд» Вікторія Літвіненко:

«Аукціони у системі «Прозорро.Продажі» щодо вагонів власності АТ «Укрзалізниця» для нашого товариства стали вельми зручним способом отримання необхідного транспорту для перевезення продукції, зокрема зерна. Адже такий рухомий склад має прогнозовані, наперед обговорені дати поставки. Завдяки цьому ми більш впевнені, що відправлення вантажу відбудеться у найкоротші терміни. Зазначу, що з 19 січня нам уже вдалося відправити понад 30 вагонів з перших двох торгів. Добре, що залізничний рухомий склад став доступнішим, проте дефіцит ще відчувається. Тож хочеться висловити побажання, аби рухомого складу на аукціон виставляли більше».

Заступник директора ТОВ «Реал-Тренд» Сергій Гриценко:

«Із задоволенням взяли участь у тендерах ProZorro з продажу послуг з використання вагонів. Спочатку відчувався шалений ажіотаж, бо ставка, за якою ми придбали згадане право, була доволі високою — 4120 грн без ПДВ. Наш «рекорд» невдовзі був побитий, але подібні тендери лише виокремили цілу низку підприємств, для яких критично важливо вивезти певну частину продукції, незважаючи на витрати. Зараз ажіотаж трохи вщух, ставки стали виваженішими й, на мій погляд, більш ринковими. Щодо процедури в мене немає жодних зауважень. Тендер зобов’язує мати стратегію, збалансовувати азарт і здоровий глузд. Приємно здивувала ретельність, з якою забезпечували супровід спеціалісти Укрзалізниці в питаннях розміщення заявки та подавання рухомого складу. Крім того, вагони досить швидко, за дві доби, дісталися до місця призначення».

 

Коментарі фахівців АТ «Укрзалізниця»

Директор з економіки і фінансів АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев:

«Ми досягли того, що ціни на аукціонах знижуються. Перший вогонь дефіциту погашено. Зараз час збирати статистику та переходити до ціноутворення залежно від котирувань. Вже розпочали процес підготовки до цього. Для комфорту та мотивації клієнтів збільшуємо кількість вагонів, що виставляються для продажу послуг з перевезення, та їхню номенклатуру. Необхідна ваша активність на торгах, шановні клієнти. Ми відкриті до пропозицій і зауважень».

Заступник директора філії «Центр транспортної  логістики»  АТ «Укрзалізниця» Артур Сухолітко:

«Різниця між затвердженими початковими ставками і запропонованими на аукціонах перевищила 2 млн грн за підсумками першого місяця. Тож, очевидно, що ця справа вигідна для Укрзалізниці. Тому ми прийняли рішення нарощувати темпи у лютому. При цьому сподіваємося на збільшення зацікавленості з боку гравців на ринку перевезень. Запрошуємо всіх до співпраці!»

Заступник начальника станції Херсон з комерційної роботи регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» Роман Білобородько:

«Процес обслуговування переможців аукціону нічим не відрізняється від користувачів «звичайних» вагонів. Ті й інші подають електронні заявки до автоматизованої системи місячного планування. Головний же виграш для переможця торгів полягає в тому, що залізничники на 100 % забезпечать його потрібним складом на ту дату, яку він замовив, і ні днем пізніше, інакше Укрзалізниця має сплатити штраф. Працівники станції готують вагони своєчасно та якісно».