Міжнародний день осіб з інвалідністю: що Укрзалізниця робить для мобільності?

Щорічно 3 грудня у світі  відзначають Міжнародний день осіб з інвалідністю. Останніми роками в Україні все більше робиться для входження таких людей в активне суспільне життя. Такий процес називають інклюзією. Наскільки інклюзивним стало за останні роки АТ «Укрзалізниця» і що планує зробити найближчим часом, аби покращити обслуговування осіб з інвалідністю, дізнавалася кореспондентка «Магістралі».

Було: аудити, візки і застарілий рухомий склад…

У 2015—2016 рр. було здійснено незалежний аудит, який дав можливість виявити слабкі місця в інфраструктурі залізничних вокзалів. На його основі розроблено план-графік заходів, які потрібно здійснити, аби забезпечити зручність пересування й інформаційну доступність інфраструктури для осіб з інвалідністю. Актуальна інформація щодо наявності відповідного обладнання й інклюзивності інфраструктури залізничних вокзалів міститься на сайті АТ «Укрзалізниця». Кожна людина з інвалідністю, вирушаючи в дорогу, може наперед дізнатися, на якому вокзалі є, приміром, адаптована кімната відпочинку, і спланувати поїздку. Усі вокзали оснащені піктограмами, за якими потім легко знайти відповідну залу.

Поки що не всі безкоштовні вокзальні вбиральні можна назвати інклюзивними. Та важливо знати, що, за законом, особи з інвалідністю за відсутності спеціально обладнаного туалету мають право скористатися на вокзалі платним безкоштовно.

На жаль, в Укрзалізниці використовується в основному застарілий рухомий склад, збудований за радянських часів, коли про інклюзивність ніхто й не чув. Тому для потреб осіб із інвалідністю придбали вагони, обладнані спеціальним купе і вбиральнею. Утім, такий вагон підходить лише для однієї людини. А якщо поїздом захоче прямувати одразу кілька осіб із інвалідністю? Зрозуміло, що цього буде мало. Тож поки залізничники обходяться спеціальними складаними візками, які є у кожному поїзді. На них можна довезти особу з інвалідністю до її купе. На щастя, всі нові вагони за стандартом уже обладнані усім необхідним.

Щорічно потреба Укрзалізниці становить 200 нових пасажирських вагонів, та поки що фінансова ситуація не дозволяє їх усі закупити. Є надія на те, що згідно із Законом «Про залізничний транспорт» будуть виділені державні кошти для їх придбання.

Тим часом товариство адаптує інфраструктуру й обладнання для потреб осіб з інвалідністю власними силами. Так, 2018 р. план-графік передбачав здійснити 130 заходів на суму 3,16 млн грн. (Детальніше про те, що зроблено в поточному році, в інфографіці.)

Буде: навчання персоналу і онлайн-бронювання

Найближчим часом Укрзалізниця планує здійснити два важливі кроки.

Перший: незабаром у тестовому режимі на офіційному сайті АТ «Укрзалізниця» запрацює сервіс онлайн-оформлення пільгових квитків для осіб з інвалідністю. Спеціальна комісія, що складалася з представників Укрзалізниці і Міністерства соціальної політики України, вже прийняла відповідне програмне забезпечення в пробну експлуатацію.

«Для того, аби уникнути фальсифікацій, система взаємодіє з Централізованим банком даних з проблем інвалідності Мінсоцполітики, — розповідає заступник директора з питань інформаційних технологій Укрзалізниці Ігор Русанов. — Наразі база актуалізується і вивіряється. Справа в тому, що якщо дані про особу з інвалідністю відсутні у Централізованому банку даних з проблем інвалідності Мінсоцполітики або неактуальні та потребуватимуть оновлення, то квиток можна буде оформити тільки після звернення до органів соціального захисту населення за місцем реєстрації або фактичного проживання». Мінсоцполітики надало таку інформацію, і вона буде розміщена на сервісі з оформлення проїзних документів https://booking.uz.gov.ua.

Скористатися послугою просто: при купівлі квитка онлайн поруч із графами «повний», «дитячий» та «студентський» з’явиться колонка «пільговий». Пасажирові треба буде вибрати тип пільги (наприклад «інвалід І групи», «інвалід ІІ—ІІІ групи» тощо), ввести серію та номер відповідного посвідчення, своє прізвище та ім’я. Після кількасекундної перевірки, за умови наявності інформації про особу та її посвідчення у базі Мінсоцполітики, пільговий документ можна буде оплатити.

Другий крок: незабаром Укрзалізниця запустить навчання персоналу з обслуговування пасажирів з інвалідністю. Передбачається централізовано підготувати 20—30 тренерів, які потім передадуть свої знання на місцях. Будуть задіяні всі, хто обслуговує пасажирів, — від провідників до начальників поїздів.

Крім цього, на вокзалах працюють групи з надання допомоги особам з інвалідністю. До них входять працівники медпунктів, чергові по вокзалах, старші квиткові касири, носії, працівники багажних відділень та інші особи, які оперативно реагують і вирішують питання, пов’язані з перевезенням таких пасажирів. Дізнатися, куди звертатися по допомогу, можна з інформаційних стендів, табло та оголошень по гучномовцю.

 

Директор Департаменту з організації внутрішніх та міжнародних пасажирських перевезень АТ «Укрзалізниця» Олександр Красноштан:

«Ми активно працюємо в напрямку інклюзивності. Протягом найближчих двох—трьох тижнів відкриємо онлайн-бронювання для осіб з інвалідністю. Також станом на сьогодні повністю адаптували для їхніх потреб станцію Бориспіль і платформу на станції Київ-Пасажирський. Незабаром розпочнеться навчання персоналу правильного спілкування і обслуговування осіб з інвалідністю. Співпрацюємо щодо змістового наповнення цих курсів із Національною Асамблеєю людей з інвалідністю України. Також нам допомагає «Медіацентр «Магістраль» у розробці методологічного посібника і навчального фільму про те, як правильно обслуговувати таких людей».