Кондиціонер, біотуалет та розетки з USB-портами — такими стануть оновлені комфортні плацкартні вагони АТ «Укрзалізниця». Перший із них модернізували у вагонному депо Каховка, де свого часу опанували технологію відновлення купейних вагонів. Відремонтований вагон поїде до Маріуполя. Цьогоріч компанія планує оновити таким чином ще три, а наступного року — майже 200.

 

У парку Укрзалізниці всього понад 1,2 тис. плацкартів. Абсолютна більшість експлуатується 20 і більше років. Середній вік — 28 років. Найстарішому такому вагону Укрзалізниці майже 50. З технічної точки зору, всі вони придатні до експлуатації.

«Усі вагони, котрі використовуються в пасажирському русі, проходять дуже ретельну перевірку. Передусім щодо безпеки», — зазначає голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов.

На жаль, інколи комфорт (особливо найстаріших вагонів) не відповідає поточним стандартам. І хоча не весь старий рухомий склад придатний до капітально-відновлювального ремонту, робота з оновлення плацкарта стартувала. І вже за рік комфортних вагонів ставатиме все більше.

 

Модернізація дешевше

 

Пілотний плацкартний вагон після капітально-відновлювального ремонту продемонстрували 13 вересня. Його оглянули голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов і член правління компанії Марчін Целеєвський на вокзалі станції Київ-Пасажирський.

Розробляти проєктну документацію для ремонту плацкартів Укрзалізниця розпочала наприкінці 2018 р. Самі ж роботи тривали три місяці.

«Було багато нарікань щодо плацкартних вагонів Укрзалізниці. На жаль, це найстарший парк нашої компанії. Ми вирішили показати, яким має бути плацкарт, яким ми його бачимо згідно з програмою оновлення», — пояснює Євген Кравцов.

Осучаснений вагон поїде до Маріуполя. Поповнювати модернізованим рухомим складом планують поїзди Укрзалізниці класу «комфорт». Вони курсуватимуть у найпопулярніших напрямках, між Києвом і найбільшими українськими містами. Різниця вартості квитків на поїзди класу «комфорт» порівняно зі «стандартом» становитиме від 20 до 40 % залежно від напрямку, сезону, дня тижня.

 

Вартість капітально-відновлювального ремонту одного плацкартного вагона — приблизно 10,5 млн грн (без ПДВ). «Це вдвічі дешевше, ніж виробництво нового. А отже, набагато вигідніше економічно», — пояснює голова правління.

Ремонт дає змогу подовжити експлуатацію рухомого складу на половину його життєвого циклу, зокрема на 14 років. Оновлюють вагони за власні кошти Укрзалізниці.

Провадити модернізацію планується на власних підприємствах. Також залучатимуть приватні підприємства, котрі виконують такі ремонти, у Дніпрі та Харкові.

 

Колір

Свіжопофарбовані у сірий колір стіни тамбура зустрічають при вході до вагона. Привертають увагу новесенькі сірі полиці замість звичних бордових. На столах — сірі серветки з оновленим лого Укрзалізниці. Своє робоче місце демонструє провідниця Наталія Барчук. На питання, що змінилося, каже: усе. «У цьому вагоні хочеться їхати. Тут чисто і затишно», — посміхається вона.

 

Стіни

 

Після реконструкції від старого вагона залишився лише металевий каркас і невелика частина придатних до експлуатації елементів всередині. Стіни тамбура облицювали декоративною текстурованою сталлю, що не іржавіє. Старі вікна замінили на алюмопластикові склопакети із терморозв’язкою.

 

Екологічність

 

Безперечно, найпомітніші для майбутніх пасажирів оновлення — це екологічно чистий вакуумний туалет (тепер нечистоти не потраплятимуть на колії) та піддахова система кондиціонування.

 

Додаткові зручності

 

Мабуть, друге найочікуваніше оновлення після кондиціонерів — індивідуальні електророзетки. До того ж обладнані двома USB-портами. Кількість місць для пасажирів у новому вагоні залишається стандартною — 54. Тут також надійніша система жалюзі: вікна обладнані сонцезахисними ролетами з вогнетривкої тканини.

 

Безпека

Видно усе, що відбувається у вагоні

 

Модернізували вагон й у сфері безпеки. По-перше, новий плацкарт обладнаний системою відеоспостереження. По-друге, між купе провідника та пасажирським салоном встановлена вогнеперешкоджальна перегородка. І зрештою, простір поділили на три зони вогнезатримувальними фрамугами та облаштували чотири аварійні віконні виходи.

 

Купе провідника

Встановлено кавоварку, тож пасажири зможуть насолоджуватися свіжозвареним заварним напоєм. Також провідник має мікрохвильову піч, у якій може підігріти їжу для пасажирів.

 

Нюанси

Серед аспектів, над якими потрібно попрацювати, голова правління називає вдосконалення у майбутньому покриття підлоги.

«Також є питання щодо того, як збалансувати зносостійкість і комфорт для пасажирів, — ділиться враженнями Євген Кравцов. — Думаємо і над тим, як зменшити шум, особливо у відкритих вагонах, таких як плацкарт».

Дискусії щодо необхідності й можливості відновлення плацкартного парку тривали довго. Зрештою дійшли згоди, що це можна й необхідно робити. «До кінця року плануємо оновити ще щонайменше три плацкартні вагони. Наразі готуємо фінансовий план на наступний рік, який обговорюватимемо з Міністерством інфраструктури. Потенційно товариство готове поставити на такий капітально-відновлювальний ремонт 210 одиниць рухомого складу. На це нам потрібно понад 2 млрд грн. Проте точна сума буде відомо вже після затвердження фінплану на 2020 р. Скільки вагонів та якої категорії маємо оновити наступного року, будемо визначати з Урядом», - відзначив голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов.