Охорона праці: слідство триває

25 січня 2018, 11:32
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Тетяна Петровська, Фото Сержа ГОНЧАРОВА. Інфографіка Олексія Посудієвського

Про культивацію відповідального ставлення залізничників до вимог охорони праці, а насамперед до свого життя та здоров’я, ми поговорили з директором Департаменту охорони праці та промислової безпеки ПАТ «Укрзалізниця» Валерієм СУСЛЕНКОМ.

— Валерію Семеновичу, мрія кожного фахівця з охорони праці — звести нанівець виробничий травматизм. Та в реальності нещасні випадки на виробництві відбуваються, а минулого року рівень травматизму на Укрзалізниці навіть виріс. Скажіть, які чинники спричинили це?

— Наразі проведені розслідування 71 (83,5 %) із 85 випадків, що були допущені у 2017 р. При цьому зростання загального травматизму зафіксовано у регіональних філіях «Одеська залізниця» (+2 потерпілих) та «Придніпровська залізниця» (+9). У 2017 р. загинули на виробництві 17 залізничників. Зростання випадків травматизму зі смертельним наслідком допущено у регіональних філіях «Донецька залізниця» (+2) та «Одеська залізниця» (+3). Проведені розслідування довели, що вина підприємства є у 23 із 71 випадку виробничого травматизму. Це — 27 %, тобто менше третини. Більшість з них сталися з організаційних причин — через порушення вимог безпеки під час експлуатації обладнання, устаткування, машин, механізмів, невиконання вимог інструкцій з охорони праці та посадових, відсутність або неякісне проведення інструктажу, незастосування засобів індивідуального захисту і порушення правил безпеки руху…

 

— Порушення трудової дисципліни, приміром п’янство на робочому місці, входить до цього переліку?

— Серед потерпілих є такі, котрі на момент нещасного випадку перебували у стані алкогольного сп’яніння. І, на жаль, такі випадки непоодинокі. Річ у тім, що система охорони праці не може зробити так, аби в суспільстві, а отже і на виробництві, не було жодних ризиків. Наше завдання полягає в тому, щоб ці ризики правильно оцінювались, усвідомлювались і управлялись. У забезпеченні безпеки, збереженні здоров’я та працездатності людини під час праці повинні бути зацікавлені не лише керівники підприємства, фахівці з охорони праці та відділу кадрів, профспілки, а й самі робітники. Це — система колективної відповідальності, в якій працівник відіграє значну роль. Якщо людина пиячить на робочому місці, наражаючи себе та оточуючих на небезпеку, то треба вдаватися до жорстких заходів, аж до звільнення.

— А якщо людина прийшла на роботу твереза, отримала завдання та замість того, щоб його виконувати, вирішила збігати у своїх справах, приміром швиденько назбирати грибів у лісосмузі біля колії, і там з нею сталося страшне лихо, трагедія. Такий випадок буде вважатися виробничим травматизмом?

— Рішення приймає комісія спеціального розслідування під головуванням представника Держпраці, який зазвичай діє в інтересах сім’ї потерпілого. Адже це соціальне питання: у загиблого залишаються діти, яких потрібно підтримувати матеріально. І такий підхід дуже людяний. Інше питання, що ніякі гроші не компенсують родині втрату близької людини. Тому вкотре наголошую: інструкції з охорони праці та посадові написані не для проформи, а для того, щоб їх виконували. Від цього може залежати не лише здоров’я, а й життя. Департамент з охорони праці та промислової безпеки діє чітко за законодавством України: контролює забезпечення працівників спецодягом і спецвзуттям, а також певні категорії — молоком та водою; проводить навчання, перевірку знань, інструктажі, займається профілактикою виробничого травматизму, слідкує за тим, аби умови праці були безпечними. У свою чергу працівник зобов’язаний дбати про особисту безпеку і здоров’я, а також про безпеку та здоров’я оточуючих людей. За нехтування правилами й інструкціями з охорони праці, за неправильний вибір, на жаль, людина платить дуже дорого. Тож будьте відповідальними, шановні колеги! Оцінюйте ризики, думайте про своє майбутнє. Пам’ятайте, що вас чекають удома живими та здоровими.

— Складається враження, що у виробничого травматизму є якась циклічність. З початку 2018-го (станом на 23 січня) в Укрзалізниці випадків виробничого травматизму допущено не було. А за аналогічний період минулого року травмувалося семеро, у тому числі двоє зі смертельним наслідком. Кінець 2017 р.
теж затьмарений нещасними випадками на виробництві: у період з 13 до 31 грудня було травмовано сім працівників, із яких один зі смертельним наслідком. Як можна пояснити таку періодичність?

— Певна циклічність й справді існує. Особливо у передсвяткові та святкові дні. Тому в 2018 р. регіональним відділам контролю за умовами праці та промисловою безпекою дано завдання збільшити контрольно-перевірочну діяльність з виявлення порушень нормативно-правових актів з охорони праці, а також роботу з огляду робочих місць, їх відповідності нормам безпеки та надати пропозиції щодо покращення умов праці залізничників. До речі, нагадую, що попереду огляд-конкурс на краще підприємство з охорони праці. Тож запрошую підрозділи компанії брати в ньому участь.

 


 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?