ПАТ «Укрзалізниця» суттєво просунулося в реформі корпоративного управління

Останнім часом ПАТ «Укрзалізниця» суттєво просунулося в одному з найважливіших сьогодні напрямів діяльності — реформі корпоративного управління. Це відзначає як керівництво компанії, так і експерти. І головне, що це вже принесло результат — Європейський банк реконструкції та розвитку ухвалив рішення про виділення довгоочікуваного кредиту на закупівлю рухомого складу.

 

Про це йшлося на щорічній конференції «Професійний уряд», організованій за підтримки представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні. Захід відбувся минулого тижня в Києві.

Як заявив у своєму виступі в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов, товариство стало першим серед державних компаній, у яких наглядову раду призначено відповідно до визначеної процедури. Нагадаємо, що це рішення Кабінет Міністрів затвердив наприкінці червня. Важливо, що до наглядової ради увійшли незалежні члени — відомі іноземні діячі, представники міжнародних установ.

Ці кроки були належним чином оцінені міжнародними фінансовими інститутами. Вже на початку цього місяця Рада директорів Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) ухвалила проект з кредитування Укрзалізниці обсягом в $ 150 млн для фінансування програми оновлення рухомого складу. Передбачається, що ця позика (разом із власними коштами залізничної компанії) дасть змогу придбати майже 6,5 тис. піввагонів.

Ключовий момент рішення в тому, що кредит надано на ринкових засадах, без державної гарантії. «ЄБРР вперше оцінив Укрзалізницю як окремий суб’єкт. Це дає нам можливість залучати фінансові ресурси на зовсім інших, більш вигідних умовах», — наголосив Євген Кравцов.

Він також розповів про історію корпоратизації упродовж останніх трьох років, труднощі, пов’язані з внутрішнім супротивом системи та інертністю процесу через великі масштаби. За словами керівника, створення окремого суб’єкта з вертикально інтегрованою системою управління є запорукою того, що в майбутньому державна компанія не займатиметься не властивою її профілю діяльністю, такою, наприклад, як будівництво автобанів, мостів, закупівлею акумуляторів для підводних човнів тощо.

«Розбудова нинішньої системи управління спрямована на те, щоб компанія була максимально ефективною. Укрзалізниця має виконувати властиві їй функції, а не те, що заманеться тим чи іншим політикам», — наголосив Євген Кравцов, зауваживши, що в сучасному світі вироблені механізми прозорої діяльності корпорацій. Це в свою чергу підвищує довіру з боку інвесторів, а отже, гарантує розвиток підприємств.

Цю думку підтримала, зокрема, корпоративний секретар НАК «Нафтогаз України» Марія Сухан. «Незалежні наглядові ради, що забезпечують прийняття рішень без політичного тиску, для нас життєво необхідні», — сказала вона, уточнивши, що це зменшує вплив приватних інтересів на діяльність компаній через бюрократичні структури.

Зі свого боку представниця ЄБРР Уляна Гордієнко підтвердила, що для кредитора важлива прозорість системи управління. «Укрзалізниці, мабуть, не дали б кредит як не суверену (без державних гарантій, — прим. авт.), якби не були впевнені у відповідному рівні корпоративного управління, у професіоналізмі та правильності прийняття рішень», — зазначила вона.

Загалом учасники заходу в ході голосування більшістю голосів висловилися за те, що реформа корпоративного управління державних компаній необхідна насамперед як запобіжний захід проти корупції та політичного впливу. Як зазначалося на конференції, для подальших зрушень, крім внесення змін до законодавства, потрібен тиск з боку громадянського суспільства та міжнародних організацій. А для цього необхідно частіше порушувати в публічному інформаційному просторі відповідні питання.

Крім того, на конференції піднімали тему вдосконалення регуляторної політики (з боку акціонера — держави). Зокрема, керівники державних компаній наголошували на відсутності довгострокових стратегій, що виконувалися б незалежно від політичної ситуації в країні.

Загальноприйнята у світі система корпоративного управління передбачає таку структуру: загальні збори (акціонер) — наглядова рада — виконавчий орган (правління). Їхні функції визначаються внутрішніми офіційними документами, головним з яких є статут товариства.