Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Перемогти сніг: як залізничники борються з наслідками негоди

Під час снігопадів тисячі залізничників разом із виконанням своїх прямих професійних обов’язків борються з наслідками негоди. Адже необхідно забезпечити рух поїздів та прохід пішоходів, безпеку руху. При цьому застосовується спеціальна техніка й відповідний інвентар. Про те, як це відбувається на прикладі однієї зі станцій, дізнавався наш кореспондент.

Через люту заметіль та мокрий сніг на контактний дріт уночі впало дерево. Як і сотні інших пасажирів, я стояв зранку в очікуванні електропоїзда до Києва на пероні станції Ірпінь. По гучномовцю оголосили, що «електропоїзди запізнюються на невизначений час». Касири заспокоювали людей, розповідаючи про об’єктивну причину затримки та про те, що залізничники роблять усе від них залежне, аби якнайшвидше усунути наслідки аварії.

Водночас і на самій станції кілька робітників розчищали від заметів одну з пустих платформ. Мою увагу привернув незвичний яскраво-жовтий пристрій для боротьби зі снігом, котрим орудував один із працівників. Він нагадував широку лопату, тільки на гумових колесах та з ручкою.

 

Хіт-парад прибиральних лопат

Виявилося, що це начальник станції Сергій Пашинський випробовував у роботі новий інструмент. Він розповів, що щойно придбав його в одному з будівельно-господарських магазинів за власний кошт. Проте того дня він не знадобився. Справа в тому, що сніг був мокрий і лише налипав на відвал. Але якщо б було морозно, то інструмент, звісно, став би у пригоді.

У кабінеті начальника станції на вокзалі — кілька десятків інструментів для боротьби з негодою. Для різних випадків. Наприклад, сучасні пластикові лопати непридатні для прибирання мокрого снігу, бо легко можуть зламатися. Тут більш підходять сталеві совкові та саморобні дерев’яні, в яких для відвалу снігу застосовується лист фанери. На станції Ірпінь таких кілька, одна досить цікавої форми — широка, з двома ручками.

Саме таким інструментом у цей день успішно користувався контролер перонний Валерій Хоменко. Я спробував також почистити і переконався, що це важко, проте ефективно при певній вправності. Допомагали колезі у нелегкій справі й інші працівники станції, зокрема контролер перонний Валентина Качанова та старший білетний касир Марія Рибалко. Крім лопат, застосовували й мітли. На вимогу робітниць начальник станції видав їм теплі рукавиці.

Сергій Пашинський розповів, що загалом до зони відповідальності колективу входить частина високої острівної платформи, низький перон, привокзальна площа. Цього року ще додався новий пішохідний перехід. Отже, роботи, коли мете сніг, вистачає. На станції, як і в інших підрозділах на залізниці, є оперативний план із снігоборотьби. Згідно з ним розроблено графік чергувань робітників. Вони прибирають сніг у перервах між виконанням прямих обов’язків або приїжджають для цього спеціально. Робота фізично важка, проте так уже традиційно повелося на залізниці, що роблять її спільно, незалежно від посади. Приміром, за частину території станції відповідають працівники господарства сигналізації та зв’язку, за стрілки — колійники.

«Техніка б не завадила»

На станції Ірпінь роботи з прибирання снігу під час опадів тривають майже цілодобово. Так, напередодні вночі розчищали високу платформу, куди рано-вранці приходять перші електропоїзди — місцеві мешканці їдуть на роботу до Києва.

«Прибиратимемо, доки йде сніг, і посипатимемо платформу, аби не була слизькою», — каже Сергій Пашинський. Керівник показав ящик із запасами піску та солі для посипання доріжок.

Погода мінлива. І буває, що після прибирання снігу він майже відразу ж тане. Проте щороку буває, що сніг мете по кілька діб. У таких ситуаціях,  каже Сергій Пашинський, добре було б мати снігоприбиральну техніку. Коштує вона недешево — майже 40 тис. грн — проте при цьому можна зекономити на трудовому ресурсі та закупках традиційного інвентаря. «Наша станція — на 5-му місці по пасажиропотоку на Київській дирекції залізничних перевезень, обсяги роботи чималі, й механізація б не завадила. Застосування снігоприбиральної машини дозволило б виконувати роботи швидше й ефективніше», — міркує керівник.

Є й більш складні, автоматизовані, системи боротьби зі снігом та ожеледдю за допомогою електричного підігріву. Проте вони надто дорогі в установці та експлуатації, та й невідомо, чи будуть надійними та ефективними у вітчизняних умовах. Отже, поки що лопата, мітла й криголом лишаються головним знаряддям у боротьбі із заметами під час зимової негоди.

Під час потужного снігопаду впродовж доби, 13 грудня, в роботах з очищення від снігу колій, перонів, стрілочних переводів й іншої інфраструктури взяли участь понад 6,3 тис. залізничників. Було задіяно п'ять снігоочисних колійних машин. Роботи проводилися майже на всій території України. Найбільший покрив снігу зафіксовано на Південній, Південно-Західній та Одеській залізницях.

 

Не обійшлося і без неприємностей. Внаслідок негоди на 51-му км перегону Клавдієве—Бородянка дерево впало та обірвало залізничну контактну мережу. Випадок стався о 5.12, а вже о 7.12 було відновлено напругу та розпочато пропуск поїздів.

Загалом лише за добу залізничники прибрали від снігу понад 8,5 тис. стрілочних переводів, 390 пасажирських платформ та 275 переїздів. Для очищення станційних об’єктів було підготовлено 110 снігоочисних та 85 снігоприбиральних машин.