17 вересня в Україні відзначають професійне свято рятувальники. Про рятувальників Укрзалізниці знає вся країна, адже їх завжди залучають до гасіння найбільш масштабних пожеж. Звісно за умови, що до локації надзвичайної події прокладені залізничні колії. На балансі Укрзалізниці перебувають понад 50 пожежних поїздів, про роботу цих залізничників — далі.

У зв’язку зі змінами в чинному законодавстві підрозділи пожежників відомчої воєнізованої охорони регіональних філій АТ «Укрзалізниця» проходять атестацію у Державній службі України з надзвичайних ситуацій. Першими отримали свідоцтво міжвідомчої атестації та, відповідно, статус аварійно-рятувальної служби пожежні потяги регіональної філії «Південна залізниця».

 

Пройшли атестацію в ДСНС

«До такого кроку спонукала постанова Кабінету Міністрів України, якою визначено, що ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій та порятунок людей має здійснювати лише аварійно-рятувальна служба. Відтак усі об’єкти залізничної інфраструктури товариства, що підлягають аварійно-рятувальному обслуговуванню, повинні обслуговувати атестовані фахівці. Тобто вокзали і вокзальні комплекси з масовим скупченням людей, залізничні станції, вагонні та локомотивні депо, електропідстанції, бази, де зберігаються пальне та цінні ресурси, мають бути під наглядом підрозділів ДСНС. Втім, така послуга не безкоштовна, і гроші на це повинні виділяти регіональні філії Укрзалізниці», — розповів начальник відділу пожежного нагляду та технічних засобів служби воєнізованої охорони регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Валерій Акімов.

 

У регіональній філії «Південна залізниця» спільно з фахівцями ДСНС вивчили можливості місцевих залізничних підрозділів пожежної охорони й дійшли висновку, що власних ресурсів структурного підрозділу достатньо, аби здійснювати аварійно-рятувальне обслуговування власними силами

Підтверджував свій професіоналізм особовий склад дев’яти пожежних поїздів Південної залізниці, які функціонують на базі Полтавського та Харківського загонів воєнізованої охорони. Приймала екзамен міжвідомча комісія з атестації аварійно-рятувальних дій та рятувальників ДСНС.

Іспит проходив у кілька етапів. На першому — перевіряли фізичну підготовку працівників, які здавали нормативи із підтягування, віджимання, перенесення вантажу тощо. Під час другого — теоретичного — учасники повинні були відповісти на екзаменаційні запитання і показати, наскільки добре орієнтуються в різних аспектах роботи рятувальника. Наприклад, екзаменаторів цікавило, яким способом ефективніше рятувати людину з різних типів конструкції будівлі, що робити, якщо полум’я от-от охопить кімнату, тощо.

Особовий склад добового чергування пожежного поїзда станції Полтава-Пiвденна

Усі 217 учасників показали хороші знання й отримали документ, який надає право проводити аварійно-рятувальні роботи. Успішна атестація продемонструвала, що завдяки сильній матеріально-технічній та кадровій базі, а також ретельній підготовці фахівці всіх пожежних підрозділів регіональних філій Укрзалізниці можуть претендувати на свідоцтво «Рятувальник».

 

Нові обов’язки

 Після атестації ДСНС були розширені обов’язки залізничних пожежників. Прийнято внутрішній документ (положення) регіональної філії «Південна залізниця» — «Про профілактичну роботу аварійно-рятувальної служби», де чітко окреслюються як загальні положення, так і конкретні засади взаємодії залізничників на місцях із підрозділами ДСНС. Основною функцією рятувальників-залізничників визначено проведення пожежно-профілактичної роботи для підтримання належного рівня безпеки на об’єктах, що перебувають у складі залізничного транспорту. Також цим документом регламентовані процедура спільної ліквідації надзвичайних ситуацій та порядок взаємодії з місцевими підрозділами ДСНС, залучення техніки й персоналу.

 

Цієї весни залізничники були залучені до ліквідації пожежі в Зоні відчуження

«Залізничників завжди долучають до гасіння великих пожеж, оскільки вони мають значний запас засобів пожежогасіння та пожежно-технічного озброєння, що дає змогу ефективно його використовувати для боротьби зі стихією. За вісім місяців 2020 р. пожежні поїзди та пожежні автомобілі Південної здійснили 13 виїздів на допомогу підрозділам ДСНС. Наприклад, нещодавно два пожежні потяги (на станції Основа та на станції Куп’янськ-Вузловий) разом із ДСНС ліквідували загорання лісу в Дворічанському районі на Харківщині», — зазначає Валерій Акімов.

 

Після атестації залізничних рятівників комісією ДСНС покращилася матеріально-технічна база пожежних потягів Південної залізниці 

Згідно з рекомендаціями служби персоналу видали новенький спецодяг, на 100 % забезпечили сучасними засобами захисту органів дихання. Зокрема, системою Dräger на стисненому повітрі. Також підрозділ отримав нові пожежні рукави та стволи. Не менш важливі й організаційні моменти. Тепер, аби зарядити апарати на стисненому повітрі, не потрібно готувати й підписувати стоси документів: процедура спрощена до мінімуму.

 

Про будні залізничних пожежників розповів заступник начальника Полтавського загону з пожежного нагляду регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Ярослав Могила.

— Яким повинен бути рятувальник?

— Він має любити те, чим займається, та цінувати допомогу й підтримку колег по цеху. Пожежник повинен бути уважним до деталей. Скажімо, під час гасіння пожеж, аби не завдати ще більшої шкоди об’єкту і не піддавати загрозі життя колег, наші фахівці передусім аналізують ситуацію. Роздивляються в усі боки. Навіть якщо часу обмаль або роботи ведуться серед ночі, рятувальник приділяє декілька секунд орієнтуванню на місці.

Скажімо, коли у травні гасили пожежу на території ТОВ «Полтавський тепловозоремонтний завод», завдяки уважності колеги членам команди вдалось уникнути каліцтва. Він помітив, що деякі каналізаційні люки на території тієї частини підприємства, куди діставалися залізничники, були без кришок.

— Розкажіть про рутину у пожежному підрозділі.

— Окрім виїздів на надзвичайні ситуації, наші фахівці реалізовують заходи із попередження таких подій. Співробітники пожежного підрозділу стежать за введенням в експлуатацію будівель і споруд на території об’єктів залізничної інфраструктури. Проводять профілактичні заходи на станційних комплексах, вокзалах, коліях. Ми відвідуємо адміністративні будівлі, дорожні лікарні, аби перевірити наявність усіх засобів для протидії займанням та оперативного реагування колективів у випадку надзвичайної ситуації. Перевіряємо у будівлях, що перебувають на балансі Південної залізниці, наявність пожежних рукавів, вогнегасників, плану евакуації та аварійних виходів. Саме така рутинна робота зменшує ризик виникнення вогню і дає змогу уникнути жертв.

Щоби відповідати обраній професії та підтримувати фізичну форму, наші фахівці багато тренуються. Здають нормативи та проходять обов’язкові медогляди для залізничників. Аби бути в курсі нововведень у пожежній справі, періодично доводиться сідати за парти, як студентам.

— Що найбільше запам’яталось у роботі?

— Мабуть ситуація, коли на станції Водяна (проміжна станція 4 класу полтавського напрямку, розташована між платформами Садки та Панасівка) горів приватний нафтопереробний завод. Тоді вперше на моїй пам’яті пожежний потяг станції Полтава-Південна віддав усі 120 т води, що привіз із собою.

— Що б ви побажали колегам у переддень професійного свята?

— Зичу завжди повертатися до своїх рідних і близьких живими та неушкодженими. Щоб ніколи полум’я не забирало життів. Та вогонь, який палає в серці кожного із нас, завжди був усередині й допомагав у роботі.