Аби придбати квиток, потрібно зазначити номер потяга. Що це за цифри, яка інформація в них закодована, як їх надають пасажирським поїздам, з’ясовував кореспондент «Магістралі».

У нинішньому форматі номери на пасажирських потягах вперше з’явилися 20 листопада 2013 р. на всій території України. Саме цим днем датується рішення Центральної ради з питань залізничного транспорту країн СНД, Балтії та Грузії після зустрічі в Кишиневі.

Тоді було визначено, що номери пасажирських поїздів далекого прямування, місцевого сполучення, а також потягів для одночасного перевезення вантажів і пасажирів, дизель- та електропоїздів підвищеного комфорту мають у своєму складі три цифри — від 1 до 999. Товарні та різні інші типи поїздів послуговуються чотиризначною нумерацією від 1000 до 5999. Приміські потяги — від 6000 до 7628. Необхідність нововведення зумовлена підвищенням швидкості руху пасажирських поїздів. У зв’язку з цим частину потягів перевели з категорії швидких у категорію швидкісні.

Приміські маршрути в Україні пронумеровані — від 6000 до 7628. Номер електрички можна дізнатися в розкладі та почути від диктора, який оголошує про її прибуття

 

Номерні та іменні

 

Нині швидкісним пасажирським поїздам далекого прямування в Україні надають номери від 1 до 150. Усі вони нічні. Зазвичай потяги з цими номерами — так званого прямого сполучення, тобто курсують територією двох і більше регіональних філій АТ «Укрзалізниця». Швидкість руху на маршрутах «нічних експресів» сягає від 50—70 км/год до максимально допустимих 91—140 км/год. Найбільша відстань, яку може здолати потяг, — 750 км.

Із правила є й винятки. Приміром, поїзд № 145 Львів—Ужгород за номером є потягом далекого сполучення, хоча не виїжджає за межі Львівської залізниці. Зі Львова він вирушає о 21:00 і за 5 год 35 хв прибуває до місця призначення. З огляду на це увійшов до категорії «нічний швидкий».

Більшість «фірмових» поїздів мають нумерацію в діапазоні від 1 до 150

Деякі «фірмові» потяги навіть послуговуються власною назвою, затвердженою наказом Укрзалізниці. Наприклад, № 108/107 Одеса—Ужгород «Хаджибей», або № 17/18 Харків—Ужгород «Мрія».

 

Парні й непарні

 

Зазвичай потяги позначаються парними й непарними числами. Непарний номер має потяг, який рухається зі сходу на захід або з півночі на південь, а парний — із заходу на схід чи з півдня на північ. Наприклад, вельми популярний «фірмовий» поїзд «вертикального» сполучення Київ—Ізмаїл філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця». При прямуванні з міста Ізмаїл до столиці він має № 146, а зворотно — № 145.

Прикладом поїзда, що рухається за «широтою», може стати ще один відомий «фірмовий» поїзд № 91/92 «нічний експрес» сполученням Львів—Київ філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця». За № 91 він прямує з Києва до столиці Галичини, а зворотно — № 92.

 

Однойменники

 

Зауважимо, що на залізниці є швидкі поїзди далекого прямування, номери яких збігаються. Приміром, № 92, крім потяга сполученням Львів—Київ, має також поїзд, який курсує з Одеси до Костянтинівки Донецької області. До того ж в обох напрямках він має один номер — 92. Причина проста. Зазначені потяги не перетинаються між собою на маршрутах прямування, а кількість номерів обмежена. Наразі цілорічних нічних швидких поїздів, зокрема категорії «Нічний експрес», курсує 80 пар, а нумерація від 1 до 150 передбачає лише 75.

Аналогічна ситуація з поїздом № 145/146. Такий номер має потяг Київ—Ізмаїл. Уже згадували поїзд № 145, який курсує від Львова до Ужгорода. Тож пасажиру потрібно зазначати не лише номер потяга, а й кінцеві станції його призначення. «Пасажир не може сісти не в той поїзд, — каже перший заступник директора Департаменту з організації внутрішніх та міжнародних пасажирських перевезень АТ «Укрзалізниця» Тарас Пасічник. — Адже, як і в поїздах міжнародного сполучення в Україні, потяги з ідентичними номерами не перетинаються на маршрутах свого прямування».

 

Міжнародне кодування

 

Категорію «швидкі» має більшість міжнародних поїздів Укрзалізниці. Зокрема, потяг № 31/32 Київ—Рига «Чотири столиці» та № 35/36 Перемишль—Одеса. Поїзд Київ—Варшава зі столиці України вирушає за № 67, а з Варшави до держкордону він прямує під п’ятизначним номером 12010/1 (територією України № 68/67). «У разі потреби всередині держави та для сполучення з країнами ЄСАТ «Укрзалізниця» має право самостійно приймати рішення щодо нумерації окремих поїздів», — говорить Тарас Пасічник.

Нумерацію міжнародних маршрутів Укрзалізниця має право змінювати

Розглянемо ще один цікавий потяг № 31/32 Київ—Мінськ—Вільнюс—Рига, який з’єднує столиці чотирьох європейських держав. Особливість цього поїзда полягає в тому, що для нього добирали такий номер, який би в жодній країні, де він перебуває під час маршруту, не збігався з нумерацією місцевих поїздів.

 

Британська класифікація

 

До окремої категорії варто віднести швидкісні поїзди експрес-класу Інтерсіті та Інтерсіті+, які належать до філії «Українська залізнична швидкісна компанія» АТ «Укрзалізниця». Зазначена класифікація потягів запозичена у британців, які вперше використали таку назву для денного експрес-поїзда сполученням Лондон—Бірмінгем ще у 1950 р.

Наразі потяги категорії Інтерсіті перевозять пасажирів у понад 20 країнах Європи. В Україні вони мають окрему нумерацію маршрутів — від 701 до 788

«Швидкість руху потягів категорії Інтерсіті сягає від 80—91 до 160—200 км/год, — говорить Тарас Пасічник. — Зазвичай у цих швидкісних поїздах вагони з комфортними сидячими місцями І та ІІ класу. Максимальний час у дорозі в межах 8 годин».