Після скасування фіксованої ставки щодо сплати земельного податку в розмірі 25 % з 1 січня 2019 р. сума, яку сплачує Укрзалізниця до державної скарбниці, зросла порівняно з попереднім роком у 3,2 раза. Це при тому, що в жодній країні ЄС державний перевізник не сплачує такий податок взагалі. Так само звільнені від нього й землі, які перебувають під автодорогами. Про те, що робить товариство, аби зменшити податкове навантаження, кореспондентці «Магістралі» розповів директор Департаменту майнової політики АТ «Укрзалізниця» Антон Савченко.

Правові деталі

Загальна площа земельних ділянок залізничного транспорту становить приблизно 210 тис. га, це без урахування тих, що розташовані в зоні ООС і на території АР Крим. Варто розуміти, що майже 80 % цих площ перебувають під об’єктами інфраструктури — залізничними коліями та штучними спорудами, які потрібні для відправлення поїздів, прийому і видачі багажу, сортувальної та маневрової робіт. Вони є державною власністю й закріплені у товаристві «на праві господарського відання» із внесенням такого права до його статутного капіталу.

Залізнична компанія витрачає значні кошти на утримання таких земель у належному санітарному стані, зокрема на відновлення і ремонт споруд, земляного полотна, стабілізацію ґрунту в місцях зсувів, снігоборотьбу, утримання захисних лісонасаджень тощо. Лише на ці роботи щороку витрачається приблизно 5 млрд грн.

Таке податкове навантаження порушує принцип нейтральності оподаткування (установлення податків та зборів у спосіб, який не впливає на збільшення чи зменшення конкурентоздатності платника податків), що встановлений п. 4.1.8 ст. 4 Податкового кодексу України.

Наразі на розгляді у Верховній Раді України перебуває проєкт закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду особливостей оподаткування платою за землю». Цей документ пропонує внести зміни у п. 284.4 ст. 284 акта й, відповідно, звільнити від оподаткування платою за землю ділянки, надані залізниці у межах смуг відведення.

 

Де можна зекономити

З огляду на правовий статус органів місцевого самоврядування АТ «Укрзалізниця» загалом не має механізму впливу на них, зокрема і щодо встановлення ставок місцевих податків, а саме земельного. Очікувано, що звернення філій АТ «Укрзалізниця» до органів місцевого самоврядування не дало бажаних результатів. Рішень про зменшення ставок земельного податку ухвалено одиниці.

Зменшення ставки земельного податку відбувається насамперед у результаті закупівлі послуг із реєстрації земель і відмови від права постійного користування цими ділянками. Так, у серпні—вересні 2019 р. Укрзалізниця змінила підхід до централізованих закупівель таких робіт через філію «Центр забезпечення виробництва». Правління АТ «Укрзалізниця» ухвалило рішення щодо оголошення регіональними філіями придбання послуг насамперед у межах населених пунктів. Орієнтовна економія земельного податку після реєстрації зазначених ділянок становитиме майже 700 млн грн.

У 2020 р. планується ухвалити рішення й добровільно відмовитися від права користування щонайменше 15 земельними ділянками, що дасть змогу зекономити майже 400 тис. грн відповідного податку.

«Наразі всі регіональні філії доволі ефективно проводять зазначену роботу, однак серед них можна виділити Придніпровську залізницю, яка й була ініціатором зміни підходу: від централізованих до закупівель зазначених послуг саме через регіональні філії», — прокоментував директор Департаменту майнової політики АТ «Укрзалізниця» Антон Савченко.

Додатково у 2020 р. планується ухвалити рішення й добровільно відмовитися від права користування щонайменше 15 земельними ділянками, що дасть змогу зекономити майже 400 тис. грн відповідного податку.

 

Нездоланні перешкоди

При реєстрації земельних ділянок одна з основних перешкод — неможливість швидко отримати відповідні дозвільні документи на право користування ділянкою. Причина полягає в тому, що закупівля послуг землевпорядних робіт з оформлення та переоформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки здійснюється шляхом проведення тендерних процедур. Інша проблема — неможливість зареєструвати окремі земельні ділянки через те, що виникають непорозуміння із суміжниками (наприклад, перетин меж із ділянками, що внесені до Державного земельного кадастру та накладаються на ділянки залізниці). У такому разі інтереси залізниці доводиться відстоювати через суд.

«З огляду на те, що граничні ставки земельного податку визначені в Податковому кодексі України, органи місцевого самоврядування в більшості випадків не знижують ставки земельного податку до мінімально можливих, а в деяких випадках, навпаки, збільшують. Тож, аби забезпечити функціонування залізничної галузі України, необхідно переглянути особливості оподаткування їхніх земель саме на законодавчому рівні. Вирішити питання може лише ухвалення проєкту закону, який чекає розгляду у Верховній Раді», — підсумовує Антон Савченко.