Що привезли українські залізничники з InnoTrans 2018

Під час найбільшої в світі виставки рейкового транспорту InnoTrans 2018, що відбулася минулого тижня в Берліні, ПАТ «Укрзалізниця» підписало низку угод про співпрацю та провело переговори з провідними виробниками рухомого складу. Делегація ПАТ «Укрзалізниця» на чолі з в. о. голови правління компанії Євгеном Кравцовим відвідала виставку InnoTrans 2018, що раз на два роки проходить у Німеччині. Результатом поїздки стало підписання меморандумів про співпрацю щодо оновлення локомотивного парку з компаніями Alstom (Франція) та CRRC (Китай). Крім того, відбулися переговори з керівниками відомих компаній—виробників рухомого складу: Stadler (Швейцарія), Siemens (Німеччина) та Pesa (Польща). Організатори виставки InnoTrans зазначають, що цього року захід зібрав рекордну кількість експонентів: понад 3 тис. компаній із 61 країни світу. А новинок, представлених вперше, було аж 146. Приміром, на коліях протяжністю 3,5 км виставлені інноваційні пасажирські вагони, зокрема двоповерхові, регіональні поїзди, локомотиви різних типів, спеціалізована ремонтна техніка та інше.

Локомотивна тяга

Завітали керівники української національної залізничної компанії й на стенд вітчизняного партнера — Крюківського вагонобудівного заводу, де наразі відбувається дооснащення першого тепловоза ТЕ33АС «Тризуб» виробництва американської компанії GE Transportation. З її представниками також мали нагоду зустрітися під час виставки керівники ПАТ «Укрзалізниця». Сторони висловили задоволення ходом реалізації довгострокового контракту на постачання Україні тепловозів.

«InnoTrans — це про майбутнє залізничного транспорту. Компанії, які тримають чималий ритм сучасних розробок, — світові лідери галузі», — зробив запис з нагоди заходу на своїй сторінці у Facebook Євген Кравцов. Він додав, що Укрзалізниці потрібно придбати не менше 200 локомотивів упродовж наступних семи років, а до 2029 р. — до 500 нових електровозів. І якщо вантажні та пасажирські вагони можуть виготовити вітчизняні підприємства, то до виробництва сучасних локомотивів, за словами керівника залізничної компанії, необхідно залучити провідні світові компанії.

«Нові локомотиви мають відповідати вимогам Укрзалізниці через 10 і 15 років. Тому рішення, які ми приймаємо сьогодні, мають бути максимально виваженими», — наголосив він.

Співробітництво з компанією Alstom важливе тому, що вона має значний досвід у виготовленні електровозів для колії шириною 1520 мм (зокрема у Казахстані). Крім того, потреба України в такому рухомому складі досить висока, зважаючи на те, що протягом найближчих двох років планується збільшити частку електрифікованих дільниць із 47 до 54 %.

Під час зустрічі з представниками компанії CRRC китайські виробники запропонували Укрзалізниці перехід із двосекційних восьмивісних вантажних електровозів на односекційні шестивісні. «Обслуговування таких локомотивів у 1,5 раза дешевше, це пряма економія, яка дасть нам змогу бути більш конкурентоспроможними», — зазначив з цього приводу Євген Кравцов.

Керівник Укрзалізниці зазначив, що товариство вже має довгу та продуктивну історію співробітництва з Siemens і розраховує на її продовження в майбутніх проектах щодо постачання рухомого складу, обладнання для нього, приладів і систем для залізничної інфраструктури.

Регіональні перевезення

У ході форуму обговорювали перспективи оновлення не лише тягового рухомого складу, а й регіональних пасажирських поїздів. Зокрема, під час відвідин стенду швейцарської компанії Stadler було оглянуто зразки техніки. Поїзди цього виробника характеризуються комфортністю, мобільністю та високим рівнем автоматизації. Отже, Укрзалізниця очікує пропозицій щодо можливої співпраці.

Про оновлення парку поїздів для приміських перевезень йшлося також під час зустрічі з керівництвом компанії Pesa Holding. «Укрзалізниця пропонує різноманітні формати оновлення парку рухомого складу для приміських перевезень. Про це й говорили з представниками польського виробника Pesa. Наразі компанія розраховує на долучення до цього питання органів місцевої влади, які, безумовно, мають взяти активну фінансову участь у подібних проектах.Також розглядаємо питання подальшого ремонту й модернізації наявних рейкових автобусів», — зазначив Євген Кравцов.

Директор з пасажирських перевезень ПАТ «Укрзалізниця» Олександр Толкачов розповів, що під час виставки InnoTrans 2018 українських залізничників особливо зацікавили дві модифікації пасажирського рухомого складу від швейцарської компанії Stadler: Troverso та TransItalia. «Ці потяги можуть бути задіяні в організації швидкісних перевезень в Україні. Тож найближчим часом чекаємо комерційну пропозицію від Stadler щодо можливої співпраці та технічну документацію для детальнішого вивчення вподобаних нами екземплярів», — зазначає Олександр Толкачов. Також директор з пасажирських перевезень ПАТ «Укрзалізниця» повідомив, що під час виставки були проведені переговори з представниками компанії Skoda щодо сервісного обслуговування українських потягів їхнього виробництва. Вже цьогоріч Укрзалізниця чекає на фахівця від чеського виробника, який має оцінити обсяг робіт та необхідні інвестиції.

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:  «Понад 200 млн пасажирів у 2017 р. перевезла Укрзалізниця. Цього року щодня в Україні продається майже 120 тис. залізничних квитків, і це середній показник. Але незважаючи на великий попит на залізничні перевезення, будемо об’єктивні — пасажирське сполучення треба реформувати. Кілька місяців тому, перебуваючи  у відрядженні до Білорусі та Грузії, мав нагоду оцінити поїздки швейцарськими електропоїздами Stadler. Вони комфортні, мобільні та максимально автоматизовані. Такі вкрай необхідні Українській залізниці. Під час InnoTrans з колегами оглянули нові зразки швейцарського виробника. Чекаємо пропозиції від Stadler щодо можливої співпраці».

Нові транспортні вектори

Представники Укрзалізниці взяли участь і в семінарі керівників залізниць Європи та Азії, під час якого обговорювали майбутнє залізничного транспорту, глобальні перспективи розвитку вантажних перевезень і роль залізниці в них.

Один із напрямків, що пролягає через Україну, — Новий Шовковий шлях з Китаю до Західної Європи. На прес-конференцію на тему розвитку цього транспортного коридору, організовану компанією General Electric, були запрошені представники Укрзалізниці разом із колегами з Казахстанських залізниць.

На форумі багато уваги приділялося темам зміненої та віртуальної реальності. Майбутнє пасажирського сервісу й комфорту поїздок пов’язують із використанням цих технологій.

Також на цьому заході обговорювали те, як нові технології можуть допомогти залізницям ефективніше конкурувати з морським й авіаційним транспортом. Зазначалося, що час і точність доставки є основними чинниками завоювання клієнтів. Досягти таких результатів можна із застосуванням надійних і ефективних локомотивів.

Детально про технічні новації, які зацікавили безпосередньо українських фахівців-залізничників, наша газета планує розповісти в одному з найближчих номерів.

Гібридні машини — у центрі уваги

Своїми враженнями від виставки в Берліні поділився представник української делегації — директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики ПАТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський.

— Світові гіганти на виставці представили нові рішення, які допомагають оптимізувати роботу щодо зменшення витрат на обслуговування основних засобів і підвищення надійності.

Принаймні 10 виробників презентували свої гібридні технології. Так, CRRC, з якою Укрзалізниця підписала меморандум про співпрацю в сфері електровозобудування, запропонувала оригінальний маневровий локомотив, розроблений для німецької залізниці Deutsche Bahn. Він може працювати з дизельним двигуном або з електричним живленням. Крім того, були представлені потяги, що працюють на водні, й електропоїзди, спроможні долати частину маршруту, отримуючи енергію для руху від акумуляторів.

Для України це може бути перспективним для використання у залізничному сполученні з Міжнародним аеропортом «Бориспіль». Адже питання перешкод для аеронавігаційного обладнання від електрифікованої лінії можна вирішити шляхом заміни дизельних рейкових автобусів на електропоїзди із запасом автономного ходу від акумуляторів, завдяки чому вони долатимуть дільницю без контактної мережі.

Застосування акумуляторних вантажних електровозів із запасом автономного ходу могло б підвищити ефективність перевезень за рахунок скорочення роботи маневрових тепловозів.

Цікавою також була презентація нового локомотива від Siemens — Smartron. Це, так би мовити, low-cost (англ. «низька вартість») — локомотив, який не передбачає жодних варіацій. Дуже
цікаве й сміливе рішення, особливо за врахування розвитку протягом останніх 20 років модульності рухомого складу, тобто побудови на одній платформі різних модифікацій.

Особливе враження на відвідувачів виставки InnoTrans 2018 справили поїзди метро від китайських виробників із корпусом із вуглепластика. До цього така технологія застосовувалася тільки в авіації та люксових автомобілях.