Альтернативна енергетика, як економлять залізничники

Враховуючи нинішні тарифи на тепло і світло, впровадження альтернативних джерел енергії є актуальним. Вагомий результат у цій справі демонструє регіональна філія «Львівська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця». Тут завдяки сонцю і землі за дев’ять місяців цього року вдалося заощадити понад 2 млн грн.

 

Як зазначає керівник Депар­таменту енергоменеджменту ПАТ «Укрзалізниця» Владислав Красильніков, найчастіше у підрозділах ПАТ «Укрзалізниця» використовують сонячне випромінювання. Що й не дивно, враховуючи м’який клімат і до третини сонячних днів у році. Геліосистеми не вимагають особливих навичок чи знань в обслуговуванні. Вони конструктивно прості й порівняно малозатратні. Відтак сонячна енергія успішно використовується у низці господарств.

 

Економний дах

На Львівській магістралі найбільший ефект спостерігається у шести підприємствах, де саме завдяки геліосистемам за дев’ять місяців заощаджено 50,5 тис. м3 природного газу та 3,2 тис. кВт.год електроенергії. Левова частка із заощадженого газу зекономлена на станції Трускавець — 35,0 тис. м3. Так на даху будівлі вокзалу станції встановлено 25 сонячних колекторів загальною площею 50 м2. Вони цілодобово забезпечують теплою водою кілька десятків кімнат відпочинку та господарські приміщення на вокзалі. Два бойлери об’ємом 750 л підігрівають воду до 50—55 °С.

Зазначимо, що сонячні обігрівачі введені в експлуатацію перед неопалювальним періодом 2015 р. Отже, до цьогоріч зекономлених 35,0 тис. м3 газу треба ще додати приблизно стільки ж зекономлених кубометрів за два минулі роки.

Також чимало газу заощаджено у локомотивних депо Львів­Захід і Ковель, і у вагонних депо Здолбунів і Ковель.

 

Власні колектори

У ВП «Будівельно-монтажний поїзд № 908 Львівського територіального управління «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» завдяки сонячній енергії зекономлено — 8,2 тис. кВт.год електроенергії. Тут використовується система сонячних колекторів власного виробництва. Вона складається з трьох сонячних панелей розміром 1х2 м та 500­літрового утепленого бака. Система живиться лише від сонця. Відтак циркуляція води у ній відбувається природним шляхом. З квітня по жовтень вона забезпечує теплою водою санітарно­побутовий блок, яким користується 20 осіб.

Це — не єдине підприємство, де умільці розробили та виготовили з підсобних матеріалів сонячні колектори. Наприклад, у розпорядженні вагонного депо Здолбунів є два колектори загальною площею 16 м2. У дні активного сонця установка повністю нагріває воду для господарських потреб депо. Також сім сонячних колекторів використовується у локомотивному депо Львів­Захід. Затрати на виготовлення одного колектора становили приблизно 2,5—3 тис. грн. Термін їх окупності 3—4 роки. Термін служби — 15 років.

 

Хвиля планів

Пік встановлення сонячних колекторів у підрозділах регіо­нальної філії припав на 2014—2015 рр., коли особливо гостро відчувалося підвищення цін на енергоносії. На сьогодні інтерес до них зменшився, хоча набутий у цьому питанні досвід свідчить про доцільність їх використання. Це розуміють у підрозділах служби сигналізації та зв’язку. Не чекаючи нового стрибка вартості, тут на наступний рік запланували впровадження 20 вакуумних сонячних колекторів марки ТМ «Altek»SD­T2­10 з інтегрованим баком та електричним нагрівальним елементом. Вони забезпечуватимуть подачу гарячої води з березня по листопад.

 

Начальник Департаменту енергоменеджменту ПАТ «Укрзалізниця» Владислав Красильніков:

«Крім регіо­нальної філії «Львівська залізниця», геліосистеми вже довели свою ефективність також на підприємствах регіональної філії «Одеська залізниця». Зокрема, вони використовуються в моторвагонному депо Одеса­Застава, оборотному депо Арциз, Херсонській механізованій дистанції навантажувально­розвантажувальних робіт, ВП «Одеське БМЕУ».

У перспективі створення об’єктів альтернативної енергетики на підприємствах ПАТ «Укрзалізниця» забезпечить: зниження енергоємності виробництва, зменшення обсягів використання паливно­енергетичних ресурсів, підвищення рівня безпеки праці та культури виробництва, зменшення обсягів шкідливих викидів у довкілля, а відтак покращення стану здоров’я людей».

 

 

Начальник відділу контролю за використанням енергоресурсів регіональної філії «Львівська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» Зіновій Чущак:

«За дев’ять місяців цього року ми заощадили 182,5 тис. м3 природного газу, 69,7 тис. кВт.год електроенергії та 159 т вугілля.

Зеконом­леного газу вистачило б, щоб протягом січня опалювати локомотивні депо Мукачево і Чернівці, а електроенергії — для виробничих потреб Стрийської дистанції колії. Заощадженим вугіллям пасажирське депо Ужгород може в найхолодніший місяць зими опалювати наявний парк пасажирських вагонів».

Понад 2 млн грн заощадили львів’яни завдяки альтернативним джерелам енергії за дев’ять місяців 2017 р.

Тепло землі: відходи у доходи

Крім сонячних колекторів, залізничники встановлюють котли, які працюють на відходах деревини, та теплові насоси, що живляться тепловою енергією землі.

Зокрема, на відходах деревини працює котельня на станції Мацеїв Рівненської дирекції залізничних перевезень. Вона підігріває воду для прання білизни у пасажирському депо Ковель. За дев’ять місяців нинішнього року там заощаджено 159 т вугілля.

У котельні Львівського заводу залізобетонних конструкцій і будівельних матеріалів «Центру будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» відходи деревини після виготовлення столярних виробів використовують замість газу. Таким чином забезпечується технологічний процес. З початку року тут заощаджено 132 тис. м3 газу.

На станції Мостиська II та у МБП­61 теплові насоси, які взимку опалюють споруди, а у літній період працюють як кондиціонери, забезпечують ще й гаряче водопостачання. За дев’ять місяців економія електроенергії у цих двох підрозділах становить 61,5 тис. кВт.год. З них 45,1 тис. кВт.год на станції Мостиська ІІ та 16,4 тис. кВт.год у МБП­61.