Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Технічний стан локомотивного парку Укрзалізниці не покращиться без індексації тарифів

За рахунок індексації тарифу на вантажні перевезення в 2019 р. Укрзалізниця планує вирішити низку питань, що стосуються тягового рухомого складу. Намічено збільшити обсяги оздоровлення локомотивів, розпочати системну роботу з ліквідації такого негативного явища, як перепробіги між ремонтами. Внаслідок цього має загалом покращитись ефективність перевізного процесу. Наявність справних локомотивів сьогодні є одним із головних чинників, що впливає на якість здійснення перевезень на мережі Укрзалізниці. Саме відсутність потрібного парку тягового рухомого складу стала основною причиною збільшення обороту вантажного вагона за останній рік майже на добу. Стрімке збільшення кількості вагонів на тлі нестачі тяги не сприяє підвищенню ефективності процесу. Зокрема, негативним є те, що вантажний рухомий склад став довше простоювати в очікуванні прибуття локомотива.

За доходами і ремонти

Таким чином завдання підтримувати локомотивний парк на достатньому для задоволення потреб вантажовласників рівні є дуже актуальним. Проте стає на заваді низка причин. Основна — систематичне недофінансування сфери ремонту й оновлення техніки. Особливо гостро це відчувається останніми роками, після того, як стрімко впали доходи Укрзалізниці від перевезень у доларовому еквіваленті.

«Якщо 2012 р. доходи від перевезень вантажів становили $ 5,2 млрд, то у 2017-му, на жаль, $ 2,4 млрд. За той же час середньорічний тариф за транспортування 1 т вантажу впав з $ 9 до 5. Також суттєво вплинуло на зменшення доходів товариства і скорочення обсягів транзитних перевезень, що є найвигіднішими», — зазначає директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики АТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський.

Така ситуація з падінням доходів вдвічі призвела до зменшення, хоч і далеко не в такій пропорції, вкладень у ремонт умовної одиниці тягового рухомого складу. Якщо порівнювати з 2012 р., то витрати стали нижчими в середньому на 30—60 %. І це на тлі зростання вартості комплектуючих і запчастин, а також того, що зношені локомотиви потребують більш частих, витратних та важких ремонтів. Статистика виходів із ладу локомотивів невтішна. Так, за 11 місяців минулого року сталося 7,7 тис. випадків позапланових ремонтів, а за відповідний період позаторік — 5,5 тис. Загалом роботи у ремонтників стає більше, що вимагає відповідного додаткового фінансування. Його ж можна залучити лише з одного джерела — доходів від перевезення вантажів.

Рятівна пропозиція

Востаннє тарифи на перевезення вантажів у межах України було проіндексовано 31 жовтня 2017 р. — на 15 %. З того часу, наприклад, вартість дизельного пального (головної статті в закупівлях національного перевізника) зросла на 30 %. І подібна тенденція збільшення різниці між рівнем тарифів та вартістю комплектуючих і запчастин спостерігається багато років поспіль. Все — через вплив на процес формування тарифів з боку основних клієнтів-вантажовідправників — підприємств гірничо-металургійного комплексу та інших. Вони, звісно, не бажають платити більше, тим самим зменшують власні прибутки.

«Учасники ринку перевезень мають усвідомити, що доки буде тарифне протистояння, з тягою змін не відбудеться. Щороку динаміка перегляду залізничних тарифів відстає від індексу цін виробників. А це обертається хронічним дефіцитом інвестицій на суттєве оновлення локомотивів та інфраструктури відповідно до потреби», — зауважує Антон Саболевський.

У керівництва державної залізничної компанії є чітке бачення того, як вийти із ситуації, що склалася. Укрзалізниця заявила про те, що ініціює індексацію тарифу. Перший крок — на початку 2019-го підняти тарифи на 16,6 % (саме стільки становило за підсумками минулого року зростання індексу цін виробників (ІЦВ). Згодом же, протягом року, необхідна поетапна індексація відповідно до того, яким буде показник ІЦВ у нашій країні.

Така кореляція тарифів на вантажні перевезення дасть змогу наполовину, порівняно з 2018 р., збільшити інвестиції в ремонт локомотивів — з 2,1 до 3,1 млрд грн.

Новий формат ремонтів

Водночас фахівці Укрзалізниці розробили нову концепцію виконання ремонтів для того, щоб збільшити обсяги робіт з оздоровлення техніки. Адже не є секретом те, що протягом багатьох років не вдається виконувати намічені плани найбільш важких — капітальних — ремонтів у заводських умовах.

«На 2019-й ми змінюємо підходи до ремонту локомотивів, — говорить Антон Саболевський. — Якщо раніше, протягом багатьох років, Укрзалізниця креслила захмарні плани заводських капітальних ремонтів, які згодом не виконувалися, то зараз ми поставили для наших афілійованих підприємств реалістичне завдання на рік — лише 91 локомотив. Натомість плануємо сфокусуватися на капремонтах лінійного обладнання на заводах, у першу чергу тягових електродвигунів та колісних пар. Згодом вони будуть встановлюватися на локомотиви в рамках деповських ремонтів ПР-2 і ПР-3».

Таким чином увага буде сконцентрована на основних вузлах, яких потребуємо найбільше, та тих, що мають вирішальний вплив на техніко-експлуатаційні характеристики рухомого складу. Для забезпечення виконання підвищених вдвічі обсягів ремонту лінійного обладнання намічено залучати як підприємства Укрзалізниці, так і сторонніх підрядників.

Вдатися до таких заходів, за словами заступника директора Департаменту локомотивного господарства АТ «Укрзалізниця» Олександра Богданова, змусила неспроможність локомотиворемонтних підприємств освоювати постійно зростаючі обсяги замовлень, зокрема через брак кадрів та застаріле оснащення. З іншого боку недостатньо завантажені ремонтні депо отримають потрібну їм роботу.

Як зазначає Олександр Богданов, збільшення інвестицій у локомотивне господарство, що можливе через індексацію вантажного тарифу, дасть змогу в перспективі вирішити ще одну дуже актуальну проблему — перепробіги тягового рухомого складу між плановими ремонтами. Нині понад 45 % локомотивів експлуатуються з перевищенням термінів таких робіт. Фахівці локомотивного департаменту розробили комплексну програму, завдяки якій це негативне явище можна подолати до 2022 р.

Директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики АТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський:

«Учасники ринку перевезень мають усвідомити: доки буде тарифне протистояння, з тягою змін не відбудеться. Щороку динаміка перегляду залізничних тарифів відстає від індексу цін виробників, що обертається хронічним дефіцитом інвестицій на суттєве оновлення локомотивів та інфраструктури відповідно до потреби».