Укрзалізниця ускладнила життя спекулянтам

На Новорічні та Різдвяні свята багато людей планують поїздки. І тут на них часом чигають неприємності, пов’язані з дефіцитом квитків на популярні напрямки.

Це змушує пасажирів вдаватися до послуг сторонніх осіб, у яких проїзні документи можна придбати, проте з дуже відчутною переплатою. Люди — нікуди подітися — платять, нарікаючи на залізничників за недостатню кількість поїздів.

Про те, чому виникає проблема дефіциту місць у поїздах, як працюють перекупники, і яких заходів вживає Укрзалізниця, щоб подолати це негативне явище, — кореспондент «Магістралі» попросив розповісти директора з пасажирських перевезень і сервісу ПАТ «Укрзалізниця» Ігоря Романківа.

— Яким чином квитки на поїзди опиняються у спекулянтів?

— Продаж квитків, як відомо, розпочинається за 45 діб до відправлення поїзда. Звичайні люди часто не можуть точно вирахувати необхідну дату. Та й не завжди знають, що збираються робити через півтора місяця.

Перекупники ж діють професійно. Вони знають, які поїзди є найпопулярнішими, і починають замовляти квитки на них через інтернет у перші ж хвилини після їх появи у продажу. Тобто уже за перші години місця можуть бути повністю розпродані. При тому, що далеко не всі вони дістаються людям, які дійсно збираються їхати. Так створюється штучний дефіцит. А люди, які вирішили придбати квитки пізніше, постають перед фактом, що їх уже немає, і змушені шукати тих, хто ці квитки все ж таки має.

— Перекупники можуть за раз купити необмежену кількість квитків?

— Ні. За одним зверненням на сайті Укрзалізниці можна придбати вісім проїзних документів. Таким чином, якщо людина їде з родиною або невеликою компанією, то вона має можливість придбати необхідну кількість квитків.

— Для повноцінного бізнесу на перепродаж квитків восьми одиниць малувато…

— Звичайно. Тому особи, що займаються перепродажем проїзних документів, не лінуються і заходять у систему знову і знову, кожного разу купуючи максимально дозволену кількість квитків.

— Але ж вони виписуються на конкретне прізвище. Тож їх не можна просто так перепродати. Як проходить ця операція?

— Щоб отримати проїзний документ на потрібне прізвище, перекупник наявний квиток повертає, отримує за нього гроші, а потім знову оформлює його на місце, що звільнилося, але вже на ім’я іншого пасажира.

Сьогодні це зробити досить просто завдяки тому, що на численні прохання пасажирів Укрзалізниця створила послугу повернення квитків через інтернет. Тож, щоб здати документ, а потім знов його купити, не треба навіть виходити з приміщення. Достатньо просто мати комп’ютер або будь-який гаджет, приєднаний до інтернету.

— Невже не можна придумати якийсь спосіб запобігти цьому?

— Для того, щоб утруднити життя зловмисникам, створений і діє спеціальний алгоритм, згідно з яким при поверненні квитка місце з’являється у продажу через деякий час.

— Тоді цей квиток може купити будь-яка людина.

— В принципі, так. Проте перекупники все ж таки професіонали своєї справи. Вони мають досвід, який допомагає їм відслідковувати квиток саме в той момент, коли він з’являється в системі. Крім того, звичайна людина має купу повсякденних справ, які не дають їй змоги постійно сидіти за комп’ютером, відслідковуючи появу вільних місць. А перекупники присвячують цьому заняттю стільки часу, скільки треба.

Також їм грає на руку той факт, що в останні тижні перед відправленням поїзда люди вже знають, що квитків на нього немає. Тож навіть не шукають їх, вважаючи це заняття марною справою. Тому звертань у системі небагато, і перекупники мають хороші шанси першими вхопити квитки, які вони перед тим здали.

— Але ж їх повна вартість не повертається. Виходить, перекупники на цій операції терплять певні збитки?

— При поверненні проїзного документа комісійний збір, сплачений за операцію оформлення, не повертається, при цьому з вартості проїзного документа утримується плата за операцію повернення.

Наприклад, у разі повернення проїзного документа не менше ніж за 24 год до відправлення поїзда, пасажир втрачає кошти у розмірі 40 грн.

Проте ці збитки шахраї повністю покладають на кінцевих покупців. Припустімо, квиток коштує 300 грн, а продають його пасажиру за 600. У цьому випадку, навіть втративши 40 грн, перекупники опиняються в добрячих плюсах.

— Квитки купують різні люди. Як відрізнити, хто з них спекулянт.

— В принципі, при купівлі — ніяк. Проте всі покупці реєструються на сайті, вказуючи свою електронну адресу. І аналізуючи, скільки квитків купується з певної адреси, можна з великою долею ймовірності припустити, для чого здійснюються такі покупки. У нас немає питань до людей, що купують квитки по кілька разів на рік. Проте є досить багато «ударників», яким потрібна неймовірна кількість місць. Рекордсмен, наприклад, у нинішньому році придбав понад 11 тис. проїзних документів. Ясно, що використати їх неможливо, навіть якщо щодня їздити з усією родиною туди—назад. Ми припускаємо, що власники цих адрес — перекупники, які таким чином заробляють гроші.

— Зрештою, всі вони платять за квитки повну вартість. І навіть трохи більше, враховуючи утримання певної суми при поверненні. То чи не все одно Укрзалізниці, хто і для чого ці квитки купує?

— Як відомо, тарифи на пасажирські перевезення в Україні регулюються державою. І нині вони встановлені на рівні, що не забезпечує рентабельності. Тобто Укрзалізниця продає квитки собі у збиток, а хтось отримує на рівному місці прибутки. При цьому пасажири, яким доводиться купувати квитки у перекупників, скаржаться не на них, а на компанію, часто вважаючи, що Укрзалізниця перебуває з ними у змові.

Є ще одна обставина, яка дратує пасажирів. Коли перекупники не встигають продати всі квитки, вони в останній день здають їх і отримують кошти. При цьому місця, як правило, вже не викуповуються. Адже людина, яка планує, наприклад, 29 грудня поїхати в Карпати зустрічати Новий рік, не відкладає придбання квитків на ранок цього дня. І якщо їх немає, то просто скасовує поїздку або обирає інший вид транспорту. Тому на напружені напрямки попиту в день від’їзду практично нема.

А увечері пасажири, зайшовши до вагона, бачать там вільні місця. І, звичайно, потім пишуть скарги, що, мовляв, квитків купити неможливо, а Укрзалізниця возить повітря.

Таким чином шахраям дістаються прибутки, а Укрзалізниці — самі збитки й іміджеві втрати.

Дефіцитні Карпати

— Якими поїздами перекупники цікавляться у першу чергу?

— Це найпопулярніші напрямки, куди традиційно важко придбати квитки. В літній сезон — поїзди, що йдуть до південних приморських курортів. У зимовий, особливо під час Новорічно­Різдвяних свят, найпопулярнішими стають поїзди, що прямують на захід — до Карпат та у Європу. Зараз — якраз такий сезон.

— Укрзалізниця вживає якихось додаткових заходів, щоб пом’якшити проблему зі спекуляцією квитками?

— Так. Щоб ускладнити життя шахраям, ми закрили з 12 грудня 2017 р. до 14 січня 2018 р. можливість повернення проїзних документів через інтернет. Таким чином, щоб повернути їх, перекупникам, принаймні, треба вирушити до каси та пред’явити документ, що посвідчує особу.

— Це дало результат?

— Зараз ми бачимо помітне зниження активності перекупників. Відповідно, звичайним людям легше придбати потрібні квитки.

Проте одночасно ми спостерігаємо і зростання кількості скарг від громадян, які бажають здати проїзні документи. Вони вже звикли до зручної можливості зробити це через інтернет і сприймають заборону з обуренням. Таким чином Укрзалізниця знову несе іміджеві втрати.

— Чи існує спосіб радикально вирішити проблему спекуляції квитками?

— Для цього треба прибрати причину, що призводить до виникнення їх перепродажу. А такою причиною є нестача пасажирського рухомого складу, через що ми сьогодні не можемо запропонувати достатньої кількості місць у поїздах. Адже на тих напрямках, де поїзди перевозять усіх бажаючих, ніякої спекуляції нема, бо кожен може в будь­який час придбати необхідний квиток.

Проблеми виникають на тих напрямках, де ми сьогодні не маємо можливості повністю задовольнити попит. Це відбувається через те, що за останні десятиліття пасажирський рухомий склад помітно скоротився. І хоча за рахунок оптимального використання наявного парку вагонів нам вдається зберігати та навіть збільшувати обсяг перевезень, це все ж таки радикально проблему не вирішує.

Саме тому важливо нарощувати програми з реконструкції і будівництва пасажирських вагонів, що дасть можливість Укрзалізниці у перспективі повністю задовольнити потреби населення у якісних і швидких перевезеннях.

 

Укрзалізниця вживає всіх можливих заходів, щоб задовольнити потребу пасажирів у перевезеннях.

На період масових зимових перевезень 2017/2018 рр. з 22 грудня 2017 р. до 11 січня
2018 р. призначено 47 додаткових поїздів на 242 рейси. У тому числі:

• у західному напрямку — 25 поїздів;

• В одеському напрямку — 10 поїздів;

• у харківському напрямку — 3 поїзди;

• у дніпровському напрямку — 8 поїздів;

• у донецькому напрямку — 1 поїзд.

 

Назагал пасажирам запропоновано додатково понад 300 тис. місць у поїздах.