Від станції Золотнишине до одеських портів вирушив перший поїзд на електротязі

Дали старт руху новою електрифікованою дільницею Віце-прем’єр-міністр України Володимир Кістіон, в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов, голова Наглядової ради ПАТ «Укрзалізниця» Шевкі Аджунер, губернатор Полтавщини Валерій Головко та директор регіональної філії «Південна залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» Микола Уманець.

 

 

Перша й не остання

У вітальній промові Віце-прем’єр-міністр України Володимир Кістіон подякував керівництву товариства й залізничникам за проведені в досить короткі терміни роботи з електрифікації напрямку Потоки—Золотнишине. За його словами, до 2020 р. відсоток дільниць Укрзалізниці з електричною тягою має становити понад 54 %. Це відповідатиме рівню розвинених європейських країн — Австрії, Німеччини та Франції — й підвищить потенціал держави у перевезенні вантажів міжнародним транзитним коридором з Європи до Азії. Також Володимир Кістіон зазначив, що за показником електрифікованих дільниць Україна вже випереджає Польщу й Румунію.

Вагомість події підкреслив і в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов. Керівник товариства зауважив, що відкриття дільниці є знаковим, адже це — початок відновлення електрифікації залізничної мережі України.

— Уже найближчим часом буде розпочато масштабний проект із електрифікації напрямку Долинська—Миколаїв—Колосівка (195 км), що буде одним з найбільших в історії незалежної України, — наголосив Євген Кравцов. — Також упродовж наступного року ми плануємо електрифікувати напрямок Ковель—Ізов—Держкордон, що сприятиме зміцненню експортного потенціалу держави.

Голова Наглядової ради ПАТ «Укрзалізниця» Шевкі Аджунер наголосив на тому, що подібні проекти має підтримувати держава, адже це покращує експлуатаційні показники й ефективність роботи як залізниці, так і виробничих потужностей компаній у регіонах.

— Кожен такий новий проект сприяє швидкому розвитку економіки й конкурентоспроможності України, — підкреслив він.

У традиційній процедурі перерізування стрічки взяли участь не лише почесні гості заходу, а й машиніст електровоза Артем Афонін. Саме він невдовзі повів перший состав із залізною рудою. Протяжний гудок і оплески громади супроводжували цей урочистий момент.

 

Що тепер зміниться?

Завдяки електрифікації дільниці Золотнишине—Потоки перевезення залізорудної сировини, що видобувається Полтавським гірничо-збагачувальним комбінатом (ГЗК), здешевшає в середньому на 50 млн грн на рік.

Так, донедавна від Золотнишиного через Потоки, а далі під контактним проводом до станції Кременчук тепловози щомісяця перевозили понад 1 млн т залізорудних окатишів. У Кременчуці від поїзда відчіпляли тепловоз 2ТЕ116, а його місце посідав магістральний ВЛ80 і тягнув вантаж до станції Знам’янка. Завдяки виконаній роботі можна досягти значної економії енергозатрат на тягу, збільшити пропускну спроможність. При цьому не стане шкідливих викидів у атмосферу. Залізничники виграють час, який витрачали на заміну локомотивів і перезміну локомотивних бригад на станції Кременчук. Крім того, електрифікація дає можливість подовжити тягові плечі від Золотнишиного до Знам’янки без зміни локомотивних бригад по станції Кременчук.

Отже, в разі заміни вивізних тепловозів серії 2ТЕ116 на електровози ВЛ80КТ і забезпечення обслуговування 10 пар вантажних поїздів на дільниці Золотнишине—Знам’янка з розміном електровозів по станції Кременчук бюджет роботи залишиться на колишньому рівні й становитиме 146 год. Але витрати на утримання 10 електровозів становитимуть 257,1 тис. грн на добу, що на 103,2 тис. грн менше, ніж зараз.

Другий варіант без зміни локомотивних бригад на станції Кременчук дає змогу зменшити кількість електровозів з 10 до п’яти одиниць, які обслуговуватимуть 10 пар вантажних поїздів на дільниці Золотнишине—Знам’янка. Зміна локомотивних бригад буде здійснюватися на станції Кременчук у зворотному напрямку під час руху зі Знам’янки до Золотнишиного.

Також на заощадження часу «працює» й те, що від Золотнишиного до Знам’янки бригада пройде станцію Кременчук на ходу. При цьому режим роботи локомотивної бригади становитиме 12 год. Таким чином для обслуговування 10 пар вантажних поїздів в експлуатації потрібно п’ять електровозів. Витрати на утримання в експлуатації п’яти електровозів, бригад, електроенергію, виконання технічного обслуговування й технічного ремонту за попередніми розрахунками становитимуть приблизно 155,4 тис. грн на добу, а це на 204,9 тис. грн менше, ніж раніше.

 

Перспектива

Наразі дільницею Потоки—Золотнишине в середньому щодоби курсує 10 пар вантажних поїздів. На станції Золотнишине навантажують майже 500 піввагонів (35 тис. т) щодоби, тобто за місяць зі станції відправляється приблизно 1 млн т залізорудної сировини, а це становить 98 % усіх вантажів напрямку.

Проте Кременчуцька магнітна аномалія має запаси руди понад 10 млрд т. За словами керівництва правління ВАТ «Полтавський ГЗК», завданням підприємства на найближчі п’ять—сім років є збільшення обсягів виробництва залізної руди до 20 млн т на рік. Проектна продуктивність підприємства — 34 млн т на рік. Тобто до нинішніх 12 млн т на рік має додатися ще 8 млн.

 

Уже історія

Початок електрифікації дільниці Золотнишине—Потоки (14 км) було покладено в грудні 2017 р. працівниками Полтавського ТУ філії «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» ПАТ «Укрзалізниця». Згодом, у березні 2018 р., до фронту робіт приєдналися фахівці філії «Енергоремтранс» товариства.

Загалом на дільниці було встановлено: 463 опори контактної мережі, 53 жорсткі поперечки, 71 анкер, 176 фундаментів. Змонтовано 284 консолі, 622 шт. кронштейнів і надставок. А також 27,820 км несучого троса та контактного проводу, 26,61 км лінії ДПР й 21,310 км живлячого фідера.

 

Ціна питання

Орієнтовна вартість проекту — 155,2 млн грн. Передбачувана щорічна економія витрат становитиме приблизно 50 млн грн, таким чином проект окупиться за три роки.

 

Віце-прем’єр-міністр України Володимир Кістіон:

«Електрифікована дільниця Потоки—Золотнишине стане надійною ланкою єдиного полігону електротяги найкоротшого вантажного транзитного ходу від східних кордонів України до вітчизняних чорноморських портів. Наша країна наразі посідає шосте місце у світі за видобутком залізорудної сировини. Пришвидшення та збільшення обсягів експорту цієї продукції за рахунок вивезення електровозами без витрати часу на заміну локомотивної бригади з електровоза на тепловоз лише сприятиме подальшому розвитку економіки України. Важливим є й те, що зміна тяги позитивно вплине на екологічну ситуацію в регіоні».

 

 

Голова Наглядової ради ПАТ «Укрзалізниця» Шевкі Аджунер:

«Пишаюся, що сьогодні можу засвідчити, як принципово інакше, ефективніше, екологічніше починає працювати цей стратегічний об’єкт. Ще один задум, який успішно реалізовано в тісній співпраці з керівництвом країни і який виведе Україну на нові рівні економіки. Ми й надалі активно працюватимемо над проектами та залучатимемо більше інвестицій».

 

 

 

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов:

«Щира дяка залізничникам, які брали участь у цій другій надважливій інфраструктурній події року для Укрзалізниці — електрифікації дільниці Потоки—Золотнишине. Без вашої праці було б неможливо виконати завдання, котрі ставить перед нами держава. Це сприяє розвитку і подальшому системному відновленню Укрзалізниці. Лише за останній рік ми збудували понад 4 тис. вагонів, збільшили вантажний рухомий склад на 10 %, до кінця 2018-го отримаємо першу партію тепловозів компанії «General Electric». Звісно, чимало проблем з інфраструктурою та якістю тягового рухомого складу, проте є й конкретні шляхи їх розв’язання. Маємо всі можливості вже за рік увійти до десятки найоплачуваніших галузей країни».