Як електронна петиція поверне залізничникам право на пільгову пенсію

Вже менше 50 днів залишилося до закінчення терміну підписання петиції, що зареєстрував на сайті електронних петицій Кабінету Міністрів України голова Федерації профспілок транспортників України, голова профспілки залізничників і транспортних будівельників України Вадим Бубняк. У ній порушується важливе питання про повернення представникам цілої низки професій залізничної галузі, а це понад 40 тис. працівників, права на достроковий вихід на пенсію за вислугу років.

 

Чому дострокові пенсії скасовано

Нагадаємо, що згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», прийнятим минулого року, понад 43 тис. працівників залізничної галузі втратили право пільгового виходу на пенсію. Йдеться про людей, зайнятих на роботах, виконання яких призводить до втрати професійної працездатності або придатності ще до настання пенсійного віку. І ця петиція є спробою профспілки звернути увагу уряду на існування проблеми і вирішити її таким чином, щоб права робітників не порушувались.

 

Про те, як бачить вирішення цієї задачі  профспілкова організація залізничників і транспортних будівельників України, розповідає правовий інспектор праці Ради профспілки Марина Абрамова.

— Хто і за яких умов мав право виходу на пенсію за вислугу років?

— За пенсійним законом, що почав діяти в Україні з 1992 р., для представників низки професій, у тому числі залізничних, діяло право дострокового виходу на пенсію за вислугу років. Вони могли піти на заслужений відпочинок на п’ять років раніше, аніж інші працівники, за умови наявності загального трудового стажу для чоловіків — 25 років, для жінок — 20 років, а також стажу за спеціальністю, що дає право на пенсію за вислугу років, для чоловіків — 12,5 року, для жінок — 10 років.

Пізніше, у 2015 р., був прийнятий закон, згідно з яким вимоги до загального стажу підвищувалися щороку на 0,5 року. Таким чином, станом на 2017 р. чоловікам потрібно було мати вже 26,5 року загального стажу, а жінкам — 21,5 року.

— А як щодо людей передпенсійного віку: вони також втратили право дострокового виходу на заслужений відпочинок?

— Новий закон набув чинності 11 жовтня 2017 р. Згідно з ним, ті працівники, які станом на цю дату вже мали необхідний загальний трудовий стаж та стаж роботи за спеціальністю, що дає право виходу на пенсію за вислугу років, свої преференції не втратили. Для них нічого не змінилося, і вони, досягши необхідного віку, зможуть достроково вийти на пенсію згідно з тим порядком, що існував раніше.

А от ті, кому станом на 11 жовтня 2017 р. не вистачало загального чи професійного стажу, такою можливістю скористатися вже не зможуть. Вони виходитимуть на заслужений відпочинок у загальному порядку, як і всі інші громадяни України.

— Законодавці передбачили якийсь інший порядок отримання пенсії за вислугу років?

— Теоретично така можливість існує. Згадка про неї є у Законі України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», прийнятому в 2003 р. Цим нормативно-правовим документом передбачалося, що у подальшому люди, які працюють у шкідливих та важких умовах, або ті, котрі мають право на пенсію за вислугу років, отримуватимуть дострокові пенсійні виплати через недержавні професійні або корпоративні пенсійні фонди. Регулювати це питання мав спеціальний закон. Проте він й досі не розроблений. Таким чином, представники залізничних професій опинилися в скрутній ситуації. Старий порядок надання пенсій за вислугу років для них уже не працює, а новий — не створений.

Про залізничників забули?

— Уряд працює над вирішенням цієї проблеми?

— У перехідних положеннях Закону, що набув чинності 11 жовтня 2017 р., Кабінету Міністрів доручалося протягом шести місяців розробити проект закону про професійну пенсійну систему, який мав би вирішити проблему надання пенсії за вислугу років.

Такий законопроект урядом дійсно розроблено. Проте положень, що стосуються пенсій за вислугу років, він не містить. Згідно із цим документом, дострокові пенсії зможуть отримувати представники лише тих професій, що внесені до Списків № 1 і № 2.

— На якій стадії розгляду сьогодні перебуває цей законопроект?

— Наразі він винесений на обговорення перед тим, як його ухвалить уряд і направить до Верховної Ради. Також він був направлений на погодження до Спільного представницького органу всеукраїнських профспілок. Але ця організація не схвалила документ саме через те, що в ньому не вирішене питання надання пенсій за вислугу років. Тож, на наш погляд, приймати цей законопроект у такому вигляді, як він є, не можна.

— Які зміни, на думку профспілок, можуть вирішити проблему?

— Ми пропонуємо два шляхи вирішення цієї проблеми залежно від наявного стажу. Для досвідчених працівників, які на момент набуття чинності закону (11 жовтня 2017 р.) відпрацювали у важких умовах значну частину необхідного стажу (наприклад більше половини), дозволити все ж таки допрацювати цей «пільговий» стаж і вийти на дострокову пенсію згідно з колишнім порядком. Адже такі залізничники вже за будь-яких обставин не встигнуть створити у професійному фонді достатніх накопичень для того, щоб звідти отримувати пенсію за вислугу років.

Більш молоді працівники (наприклад люди, яким ще не виповнилося 35 років), котрі нещодавно обрали ці професії і ще довго працюватимуть у галузі, ще накопичать достатні заощадження.

— Пропонується, щоб залізничники відраховували кошти у пенсійний фонд із власної зарплати?

— Ми вважаємо, що витрати, пов’язані з пенсіями за вислугу років, мають взяти на себе роботодавці. Адже люди, працюючи у важких умовах, приносять підприємству прибутки. Отже, буде логічно, якщо саме роботодавець спрямує частину коштів на те, щоб сплатити за них внески до професійного пенсійного фонду. Тим паче, що в залізничній галузі такий пенсійний фонд вже створений та успішно функціонує понад 10 років, а сплата внесків до нього регулюється галузевою угодою.

— Ви зверталися до уряду з приводу своїх вимог?

— Звісно! Зокрема, до Кабінету Міністрів України, ще до того, як був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій». У мене на столі лежить об’ємна папка із листуванням. Проте жодної відповіді, яка б свідчила про те, що уряд шукає шляхи вирішення цієї проблеми, у нас немає.

Також ми зверталися з листами до Президента, Верховної Ради. Проте і від них допомоги не отримали. Профспілка підтримала подання народних депутатів до Конституційного Суду з метою визнати недійсними відповідні положення закону. Проте суд ці звернення не прийняв до розгляду.

Саме тому й виникла ідея зареєструвати петицію на сайті Кабінету Міністрів. Це ще один спосіб тиску на уряд, аби він прислухався до наших вимог.

— Якщо петиція набере необхідну кількість голосів, то що повинен буде зробити уряд?

— Він зобов’язаний буде відреагувати на неї, дати офіційну відповідь, аргументувавши свою позицію, і запропонувати шляхи вирішення проблеми. Найкраще, звичайно, якщо Міністерство соціальної політики погодиться піти на компроміс і внести до свого законопроекту зміни, що враховують точку зору залізничників. Ми завжди готові до перемовин і пошуку задовільного рішення.

Тому ми закликаємо всіх залізничників, а також інших громадян України, яким небайдужа доля нашої галузі, підписати петицію. Це значно посилить позицію профспілок щодо вирішення цього питання з урядом.

 

СПИСОК ЗАЛІЗНИЧНИХ ПРОФЕСІЙ,

ЯКІ ВТРАТИЛИ ПРАВО НА ПЕНСІЮ ЗА ВИСЛУГУ РОКІВ:

• електромонтери та електромеханіки контактної мережі магістральних залізниць;

• майстри (шляхові, мостові, тунельні) магістральних залізниць, зайняті на дільницях з інтенсивним рухом поїздів;

• машиністи автомотрис і мотовозів;

• машиністи і помічники машиністів паровозів і парових кранів на залізничному ходу;

• машиністи і помічники машиністів тепловозів;

• машиністи і помічники машиністів електровозів;

• машиністи і помічники машиністів дизель-поїздів;

• машиністи і помічники машиністів електропоїздів;

• машиністи-інструктори локомотивних бригад;

• механіки рефрижераторних поїздів;

• монтери колії магістральних залізниць, зайняті на дільницях із інтенсивним рухом поїздів;

• оглядачі вагонів магістральних залізниць, зайняті на пунктах технічного обслуговування вагонів станцій позакласних та 1-го і 2-го класу;

• оглядачі-ремонтники вагонів магістральних залізниць, зайняті на пунктах технічного обслуговування вагонів станцій позакласних та 1-го і 2-го класу;

• поїзні диспетчери та старші поїзні диспетчери;

• регулювальники швидкості руху вагонів;

• ремонтники штучних споруд магістральних залізниць на дільницях з інтенсивним рухом поїздів;

• складачі поїздів;

• слюсарі з ремонту рухомого складу магістральних залізниць, зайняті на пунктах технічного обслуговування вагонів станцій позакласних та 1-го і 2-го класу;

• чергові по станціях позакласних і 1-го класу, зайняті прийманням, відправленням і пропусканням поїздів на дільницях магістральних залізниць з інтенсивним рухом поїздів;

• чергові та оператори сортувальних гірок на станціях позакласних, 1-го класу тощо.