Як формується контейнерний потік в Харкові

29 жовтня 2020, 07:41
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Вікторія СЕЛІВАНОВА, «Магістраль». Фото В’ячеслава ЛИТВИНОВА

Перевезення вантажів у контейнерах наразі є одним із найперспективніших напрямів вантажної роботи у світі. Поширилися ці тенденції і на Укрзалізницю взагалі, і на регіональну філію «Південна залізниця» зокрема. Аби дізнатись, як працюють, які послуги надають і куди відправляють контейнери, кореспондентка «Медіацентру «Магістраль» завітала на станцію Харків-Вантажний та до відділення філії «Центр транспортного сервісу «Ліски», які у симбіозі займаються цим різновидом відправлень.

Варто зазначити, що регіон передовий у таких перевезеннях. Частка контейнерів, відправлених філією «Центр транспортного сервісу «Ліски», за останній рік становить 83,2 % від загальної кількості перевезених усіма регіональними філіями Укрзалізниці. Із них майже 30 % забезпечує Харківське відділення.

Окремо, але разом

Станція Харків-Вантажний і відділення філії «Центр транспортного сервісу «Ліски» АТ «Укрзалізниця», що спеціалізується на контейнерних перевезеннях залізницею та автотранспортом, фактично розташовані на території однієї бази. До 2004 р. ця територія належала станції. Чому свого часу вирішили створити підрозділ з відправлення контейнерів саме тут, здогадатися нескладно: по-перше, поруч розташовано чимало промислових підприємств та їхніх під’їзних колій, по-друге, це майже середмістя. Щоправда, для туристів цікавого мало: звичайна промзона.

Усі функції та інфраструктура ніби й поділені між підрозділами, але є чимало точок перетину. Так, місця загального користування і майже всі потужності колишньої дистанції навантажувально-розвантажувальних робіт відійшли «Ліскам». Натомість сортувальний і приймально-відправний парки — станції. Вантажні операції з контейнерами здійснює термінал «Ліски», але оскільки він не має власного локомотива, то всі маневрові роботи виконує персонал Харкова-Вантажного.

Крім того, у станції ще з радянських часів є унікальний кран TAKRAF. Призначений винятково для операцій із контейнерами і має вантажопідйомність 30,5 т. Він залишився на балансі Харкова-Вантажного, однак сусідній підрозділ активно використовує його потужності. Тож подекуди, особливо в питаннях навантаження та відправлення контейнерів, варто сприймати ці два залізничні об’єкти як один злагоджений механізм.

— Кранів TAKRAF на всій мережі залізниць СРСР було небагато: цей має номер 23, — мовить начальник Харківського відділення філії «Центр транспортного сервісу «Ліски» АТ «Укрзалізниця» Денис Чеботарьов. — У межах Укрзалізниці наразі є аналогічні моделі тільки в Києві, Одесі та Чорноморську (колишньому Іллічівську). Завдяки йому станція ще на початку незалежності зберегла статус вантажної для операцій з контейнерами, що у подальшому фактично стало основою для створення нашого відділення. Зазначу, що у 2006 р. кран TAKRAF суттєво оновили, зокрема він отримав найсучасніші тодішні системи управління від компанії Siemens.

Не захопитися тим, як працює цей червоно-жовтий металевий гігант, неможливо: могутній гідравлічний кран піднімає 20-футовий контейнер, мов пір’їнку, вправно зафіксувавши його спеціальними затискачами, і переміщує на рухому платформу чи з неї. Хоча, звісно, швидкість 45-річного крана все ж відповідає його солідному віку.

 

Можливості комплексу

Харків-Ліски — унікальний комплекс, адже в одному місці розташовані і залізнична станція, і склади, і контейнерний майданчик, і митна, екологічна та санітарна інспекції. Крім того, колективи станції, термінала Харків-Ліски й митники ділять одне приміщення, яке раніше було адміністративним корпусом Харкова-Вантажного. Весь комплекс займає територію майже 50 км².

 

Вантажопереробний термінал налаштований на роботу з морськими контейнерами. Тут доволі багато перевалочних складів, розташованих уздовж залізничної колії та обладнаних естакадами для автомобільного транспорту. У його розпорядженні — майданчик із можливістю одночасного зберігання до 400 контейнерів (типу TEU), електрокозлові крани вантажопідйомністю до 30 т, котрими обробляють 20- і 40-футові контейнери, торцева рампа для контрейлерних перевезень. Також на території термінала розташовані два криті склади площею 13 км² з можливістю одночасного подання 12 вагонів, а також кілька відкритих, де зберігають і перероблюють вантажі. Є й окремі потужності для перевалки сипких із залізничного транспорту на автомобільний та дві естакади для їхньої переробки. Основні різновиди таких вантажів — щебінь, шлак, відсів, сіль та пісок. Їх можна подавати одночасно по 15—18 вагонів.

Не менш важливо, що це єдиний термінал у регіоні, обладнаний контейнерними перевантажувачами, завдяки чому можна здійснювати операції з великотоннажними контейнерами не на рухомому складі. Окрім Харківського, на території Південної є ще відділення у Сумах і Куп’янську.

У терміналі місцевого відділення філії «Центр транспортного сервісу «Ліски» можна замовити перевезення вантажів у складі контейнерного поїзда «Харків» за маршрутом Одеса-Порт—Харків-Ліски та зворотно. До перевезення приймаються всі вантажі, крім небезпечних, а також ізотермічних і в танк-контейнерах. Транспортування здійснюється в універсальній власній тарі. З минулого року формування беззупинкових контейнерних маршрутних поїздів за ініціативи Укрзалізниці розпочалось і зі станції Харків-Вантажний. Зазвичай таких потягів відправляється три—чотири на тиждень, при чому попит стабільно високий. Вони дістаються станцій Одеса-Порт або Чорноморська лише за добу.

 

За системою all inclusive

Клієнти тут можуть отримати найширший спектр послуг: навантажувально-розвантажувальні роботи, доставку вантажів у контейнерах «від дверей до дверей», організацію митного огляду й оформлення документів, послуги транспортної та складської логістики з використанням власних виробничих потужностей і транспортних засобів, зберігання вантажів у режимі митного складу та складу тимчасового зберігання під митним контролем тощо. Усе зроблено для того, аби перевезення вантажів залізничним транспортом відбувалися максимально швидко і комфортно не лише по Україні, а й до країн Європи, СНД та Балтії. Так, наприклад, середній простій вагонів із контейнерами під однією вантажною операцією в Харківському відділенні філії «Центр транспортного сервісу «Ліски» за останній рік становив лише 74,3 год.

При цьому головне завдання термінала — виконати замовлення, щоб клієнт був задоволений, не переймався технологічними та логістичними процесами, отримав повний пакет послуг і з радістю звертався із замовленнями ще. А всі підготовчі процеси, навантажувально-розвантажувальні роботи, митні формальності, оформлення документів на перевезення, встановлення запірно-пломбувальних пристроїв та канатних закруток — турбота фахівців термінала.

 

Оформити заявку на відправлення вантажу залізницею можна у режимі онлайн, наприклад, зернових у 20-футових контейнерах з експедируванням. Так само через інтернет у режимі реального часу замовник має змогу відслідковувати, де наразі перебуває його вантаж. Тож усе свідчить про те, що за контейнерними перевезеннями — майбутнє, їх потрібно і надалі розвивати та вкладати кошти у розбудову інфраструктури таких терміналів.

 

Коментарі 

Начальник служби комерційної роботи та маркетингу регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Дмитро Тройников:

«Від початку року регіональна філія «Південна залізниця» навантажила та відправила понад 342 тис. т вантажів у контейнерах, що на 7 тис. т більше минулорічного показника. Тенденція до зростання обсягів цього виду вантажу на Південній спостерігається вже п’ятий рік поспіль, наразі за рівнем попиту вони посідають сьоме місце, що вкотре доводить їхню перспективність».

 

Начальниця станції Харків-Вантажний Харківської дирекції залізничних перевезень регіональної філії «Південна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Тамара Борозняк:

«Наша станція, яка цьогоріч відсвяткувала 50-ліття, спеціалізується не лише на відправленні контейнерів. Вона здійснює й вивантаження різних промислових вантажів, зокрема насипних і газів, а також навантаження брухту чорних металів на під’їзних коліях, що обладнані необхідними пристроями для роботи з відповідними вантажами. Таких колій обслуговуємо 10. Зокрема, серед наших клієнтів — Харківський машинобудівний завод «Світло шахтаря», ТОВ «ДЖИ ТІ ЛОДЖИСТІКС», ТОВ «Завод Рапід», Харківський завод ізоляційних і будівельних матеріалів, ТОВ «Мета» та ін. За минулий рік вивантажено 5 тис. 420 вагонів, а навантажено 463».

 

Доктор технічних наук, професор кафедри «Транспортні системи та логістика» Українського державного університету залізничного транспорту Денис Ломотько:

«При використанні контейнерів витрати на 1 т перевезеного вантажу знижуються на 20—40 %, а простої під вантажними операціями скорочуються в 2—3 рази. Щоб сформувати сучасну контейнерну систему на залізниці України, науковці пропонують створити особливі логістичні платформи у вигляді розширених мультимодальних транспортних вузлів або транспортно-логістичних центрів. У цьому сенсі логістична платформа — технологічна основа для системи взаємодії регіональних транспортних вузлів і мультимодальних транспортних структур. Вони повинні функціонувати на базі єдиного взаємозалежного та взаємодоповнюючого регіонального транспортного кластера, що сприятиме зростанню вантажопотоків, покращенню соціально-економічного становища та розвитку регіонів. Ми розробили кілька ефективних схем цього логістичного процесу».

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі


Читайте також



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?