Як місцева влада витрачає податки залізниці

09 липня 2019, 16:36
Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Ілона Мироненко, «Магістраль». Фото Сергія Друченка. Інфографіка Олексія Посудієвського

До кінця року Укрзалізниця сплатить рекордні 4,2 млрд грн земельного податку. Нагадаємо, що в жодній країні світу залізничні компанії не обкладаються ним узагалі. До кінця 2018 р. діяла пільга, згідно з якою товариство перераховувало лише 25 % від цієї суми. Втім, виявляється, що податкова відповідальність — однобокий процес. Якщо компанія виконує свої соціальні зобов’язання, то держава — ні. Місцева влада часто уникає компенсації перевезень пільгових категорій громадян. Куди йдуть гроші від сплати земельного податку на прикладі найбільш злісного неплатника — Києва — намагалася розібратися наша кореспондентка.

Столична влада цурається пільговиків

У 2019 р. податковий тиск на Укрзалізницю зріс до 51—57 %. Ця цифра є рекордною в усьому світі, адже найбільше податків сплачують компанії Японії і Західної Європи, але й вони не перевищують 37 %. Держава постійно закидає Укрзалізниці, що рухомий склад перебуває в жахливому стані. Проте згідно зі ст. 10 Закону України «Про залізничний транспорт» саме вона має виділяти кошти на придбання нових вагонів.

Крім цього, лише за п’ять місяців 2019 р. Укрзалізниця безкоштовно перевезла пільговиків на 185 млн грн, з яких було компенсовано лише 34 млн грн (17 %). При цьому товариство за цей самий період вже сплатило до державної скарбниці 1 млрд 508 млн грн земельного податку.

Нагадаємо, що кошти вносяться до місцевих бюджетів. Щоб дізнатися, на які проекти вони витрачені, журналістка звернулася до Київської міської ради і отримала таку відповідь: «Податкові надходження як складова частина податку на майно є доходами загального фонду бюджету Києва. За рахунок цих надходжень здійснюються видатки, передбачені рішенням Київської міської ради про бюджет Києва на відповідний рік без прив’язки до відповідних надходжень». Тож з’ясувати, куди столиця поділа 110 млн грн від Укрзалізниці (за п’ять місяців 2019 р.), не вдасться.

Найбільш цікаво, що столична влада не визнає існування пільгових категорій громадян, які їздять електричками. Компанія перевезла їх на більш як 17 млн грн за п’ять місяців 2019 р., у той час як компенсації від столиці — нуль. Директор департаменту фінансів Київської міської державної адміністрації Володимир Репік відповідає, що рішення стосовно пільгового проїзду окремих категорій громадян залізничним транспортом у приміському сполученні не приймалося, відповідно, кошти на компенсацію витрат перевізників у бюджеті Києва не передбачалися. Нема рішення — немає й пасажирів?

Периферія частково компенсує витрати перевізника

З цими ж запитаннями ми звернулися до влади менших містечок Київської області — Ірпеня та Бучі. Бучанська міська рада за 2017 і 2018 рр. отримала від Укрзалізниці понад 4 млн грн земельного податку. Чітко зрозуміти, куди були витрачені ці кошти, неможливо. Щодо компенсації пільгових перевезень, то Бучанська міська рада компенсує кошти, передбачені укладеними попередньо договорами, — себто 200 тис. грн у 2017 р. і 100 тис. грн — у 2018-му. Насправді необхідна сума є значно більшою. Адже лише за  п’ять місяців 2019 р. уже перевезено пільговиків по Бучанській міській раді на 1 млн 74 тис. грн, а компенсовано — 83 тис. грн (до 8 % від необхідного обсягу).

Ірпінська міська рада у відповіді на інформаційний запит зазначає, що не є розпорядником інформації про сплату земельного податку. Вона компенсувала товариству 400 тис. грн за перевезення пільговиків у 2017—2018 рр. у межах договірних відносин. Цієї суми знову ж таки замало, адже лише за п’ять місяців 2019 р. Укрзалізниця перевезла пасажирів на 1 млн 825 тис. грн, а компенсації отримала 67 тис. грн (4 %).

При цьому компанія сплачує усе податкове навантаження. Нагадаємо, що з вимогою повернути їй пільгу на сплату податку на землю виступає не лише адміністрація товариства, а й товаровиробники та Федерація роботодавців України. Доки держава не дослухається й не поверне рядок «надані для залізниці у межах смуг відведення» до податкового законодавства — це й надалі буде однобокий процес.

 

Заступник начальника Департаменту приміських пасажирських перевезень АТ «Укрзалізниця» Олег Боков:

«Боротьба за компенсації пільгових перевезень триває роками. Відповідно до ст. 91 Бюджетного кодексу України дані видатки не є обов’язковими для місцевих бюджетів. Вони можуть відмовляти нам. Щоб система запрацювала правильно, депутати повинні ухвалити новий закон України «Про залізничний транспорт України». Тоді Укрзалізниця працюватиме з місцевими владами на договірних засадах. Замовили послугу — отримали. Всі зобов’язання задокументовані. Доки ми не маємо відповідного нормативного підґрунтя, можемо впливати на компенсацію проїзду пільговиків лише методом переговорів».

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?