Контракт з General Electric відкриває нові можливості для українських виробників

Замовлення Укрзалізницею локомотивів General Electric дає нові можливості для розвитку вітчизняного виробництва, зокрема, і для виготовлення продукції на експорт. Про це в інтерв’ю медіацентру «Магістраль» розповіла керівник Офісу Національної інвестиційної ради Юлія Ковалів.

— Пані Юліє, ваша організація брала безпосередню участь у підготовці угоди між Укрзалізницею та General Electric. Якою була ваша роль у цьому?

— Ми ведемо діалог з бізнесом, отримуємо питання і доводимо до відома тих органів чи компаній, які можуть їх вирішити. Спілкуючись з багатьма експортерами, які приносять левову частку валютної виручки та додають до нашого валового внутрішнього продукту, побачили, що якщо в 2015—2016 рр. їхня ключова проблема була у відшкодуванні ПДВ (податку на додану вартість — ред.), то у 2016—2017 рр. основною перешкодою для подальшого нарощування експорту країни вони назвали відсутність можливості доставляти товари до портів. Найбільш больова точка — брак локомотивів і вагонів для перевезення залізорудної, аграрної та іншої продукції. На будь-якій зустрічі з представниками бізнесу, особливо експортно орієнтованого, питання дефіциту рухомого складу порушувалося і порушується. Ми маємо надію, що після того, як в Україну поставлять перші локомотиви General Electric, воно стане не таким гострим. Подібні угоди мають на меті допомогти стимулювати експортний потенціал. Сподіваємося, що з її реалізацією одна із ключових проблем для наших експортерів буде вирішена.

— А що ви можете сказати з приводу локалізації виробництва?

— Умови, про які заявили Укрзалізниця і General Electric, дадуть змогу українським виробникам стати не лише партнерами в цій частині локалізації, а й постачальниками у глобальній мережі та дозволять конкурувати і реалізуватися як надійні партнери General Electric у всьому світі. За інформацією, яка у нас є сьогодні, декілька українських компаній уже проходять відповідну сертифікацію. Йдеться про доступ до великого ринку високотехнологічної продукції. Ми маємо надію, що це стане вагомим поштовхом до розвитку нашого машинобудування і промисловості в цілому і дасть можливість наростити наш експортний потенціал.

— Але для цього потрібні інвестиції. Яким чином їх планується залучати?

— Наскільки ми знаємо, компанія General Electric безпосередньо працюватиме з українськими постачальниками, зокрема, розглядає питання фінансування необхідної модернізації, поповнення обігових коштів. Ці кроки покликані забезпечити локалізацію виробництва. Тобто американський партнер у такий спосіб підтримуватиме вітчизняного виробника. Важливо також залучати міжнародні фінансові установи, оскільки можливості в українських державних банках і в Укрзалізниці обмежені. Власне кредитний валютний ресурс іноземних банків конкурентніший, ніж вітчизняних, тому важлива також подальша робота з ними.

— Які саме установи планується залучати? Зокрема, йшлося про американський Citibank.

— Наскільки нам відомо, він уже є партнером і гарантом в угоді. Також, звичайно, для реалізації в подальшому залучатимуться й інші заклади та різні механізми. Можливо, це OPIC (американська урядова фінансово-кредитна установа, яка надає фінансування і страхування політичних ризиків у великих проектах за межами США — ред.). Ця організація дуже зацікавлена в збільшенні українського портфелю і вже ухвалила рішення про участь у проекті у вітровій енергетиці, устаткування для якої також постачає General Electric. Важливо, що через залучення міжнародного фінансування, яке є дешевшим і довгостроковим, українські компанії отримують великих партнерів, які працюють за прозорими правилами гри.

— А як ви загалом оцінюєте угоду про співпрацю між Укрзалізницею та General Electric?

— Це хороший старт і початок великого партнерства. Кожен такий великий проект втілюється поетапно, період його реалізації, як правило, становить не менше 3—4 років. Ключовим завданням зараз є робота над забезпеченням локалізації. І в цьому велика роль українських виробників, які вже сьогодні повинні активно працювати і з General Electric, і з Укрзалізницею. Власне це буде одним із найбільших позитивних ефектів, що дасть можливість розвиватися нашому виробництву і створювати додаткові робочі місця. Також сподіваємося, що нові локомотиви будуть значно ефективнішими і довше працюватимуть без простоїв. Новий тяговий рухомий склад дасть змогу зняти низку питань у транспортній логістиці, перш за все, експортній. Проте співпраця з General Electric має набагато ширше значення, адже дає більше можливостей у трансформації різних сфер економіки України. Йдеться, зокрема, про відновлювальну енергетику, де компанія виступає провідним партнером у реалізації кількох проектів. Це важливо загалом для економіки України і для її інвестиційної привабливості. Маємо надію, що таких проектів стане більше, і не лише із General Electric.

Довідка.

Офіс Національної інвестиційної ради — неприбуткова організація, що надає платформу та сприяє діалогу між бізнесом, владою та міжнародними інвесторами. Офіс працює за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку. Національна інвестиційна рада є дорадчим органом при Президентові України, до якого входять представники органів влади та топ-менеджери 20 крупних міжнародних компаній, що вже інвестували в Україну та зацікавлені в подальших проектах, зокрема, це і General Electric.