Найбільше за перевезення пільговиків заборгували області з містами­-мільйонниками

Майже півтори сотні мільйонів гривень втратила за півроку ПАТ «Укрзалізниця» від перевезення пільговиків у приміських поїздах. Саме стільки не повернули у першому півріччі 2018 р. місцеві адміністрації. Нагадаємо, що в процесі децентралізації влади саме на них державою покладено місію компенсації витрат на проїзд залізничним транспортом кількох десятків пільгових категорій українців.

Боржники злісні та виважені

Найбільші суми коштів на пільгові перевезення в електричках затрачено в регіонах з містами­-мільйонниками. Так, у Харківській області на соціальний проїзд пішло майже 27 млн грн, у Дніпропетровській від початку січня до кінця червня пільговики отримали квитків на електрички на 20 млн грн, у Київській — майже на 19 млн грн, із них 15,5 млн грн — це кошти, які транспортна компанія не взяла за перевезення пасажирів у Києві. У списку лідерів за витратами на пільговий проїзд — Львівщина та Запорізька область, де на такі потреби пішло понад 10 млн грн. Порівняно скромні витрати (у межах 2 млн грн) мають залізничники у Херсонській, Миколаївській та Чернівецькій областях.

Попри різне потенційне навантаження на місцеві бюджети, у питанні повернення коштів за пільгові перевезення не береться до уваги кількість мешканців того чи іншого регіону. В одних областях призначаються компенсації на десятки мільйонів, в інших — сумарне покриття боргу місцевими бюджетами вимірюється кількома тисячами гривень або взагалі відсутнє. Наприклад, у Чернівецькій області залізничники надали послуги пільговикам на 1,7 млн грн, а повернули їм «аж» 16 тис. грн (майже 1 %). Ні копійки за півроку не перерахували зі столичних бюджетів та з регіонів на Волині. Понад половину боргів повернули з місцевих скарбниць в Одеській, Миколаївській, Запорізькій та Житомирській областях.

Тягар невиплачених грошей із місцевих бюджетів у першу чергу впав на регіональні філії ПАТ «Укрзалізниця». Бо саме з їхніх «гаманців» оплачуються оновлення рухомого складу та організація перевезень електротранспортом. Найбільший відсоток компенсацій отримала регіональна філія «Одеська залізниця» — в межах 39 %, далі у рейтингу — Придніпровська (24 %), потім — Донецька, де покрито майже 22 %. Найгірша ситуація на Львівській залізниці, там місцеві адміністрації відшкодували трохи більше як 9 % витрат, кошти за проїзд майже всіх пільговиків стали збитками перевізника.

«Особливий» Київ?

Аби дізнатися, чому з бюджету столиці не надійшло ані гривні на погашення боргу за перевезення, кореспондент «Магістралі» звернулась із запитом на ім’я міського голови й отримали письмову відповідь, підписану заступником директора Департаменту соціальної політики КМДА Максимом Бученком. У листі чиновник пояснює, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» субвенція на забезпечення гарантованих державою пільг на проїзд не передбачена. Та додав, що  Департамент не має достатніх законодавчих підстав претендувати на кошти, якими можна покрити витрати на соціальний проїзд.

Максим Бученко зазначив, що в планах Департаменту було забезпечення часткового покриття витрат на проїзд пільгових категорій населення, проте установа не отримала на це фінансування:

«Департамент як головний розпорядник коштів направив до Департаменту фінансів виконавчого органу КМДА додатковий бюджетний запит на 2018 р. У ньому передбачені кошти на компенсаційні виплати за пільгове перевезення окремих категорій громадян на загальну суму 938,1 млн грн, у тому числі за пільгове перевезення залізничним транспортом на суму 53 млн грн (третина від суми витрат за півроку, — прим. ред.). На сьогодні бюджетні асигнування для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті відповідно до законів України на 2018 р. не надходили». 

«Ст. 91 Бюджетного кодексу України визначено, що до видатків місцевих бюджетів належать видатки на пільги, що надаються окремим категоріям громадян. Разом із тим не внесено відповідних змін щодо виключного права органів місцевого самоврядування на надання таких пільг, що не узгоджується з ч. 3 ст. 142 Конституції України».

Заступник начальника служби приміських пасажирських перевезень регіональної філії «Одеська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця»  Лариса Лисіч:

«Протягом поточного року у регіональній філії проводиться робота з місцевими органами виконавчої влади щодо укладання договорів та отримання компенсації за перевезення пільгових категорій громадян у приміському сполученні.

Уперше Одеською обласною держадміністрацією у бюджеті 2018 р. додатково для скарбниць районних та міських держадміністрацій передбачено виділення коштів на відшкодування витрат філії у розмірі 6 млн грн. На жаль, грошей ще нема, і механізм їх перерахування не визначений.

Попри це Одеська область лідирує в отриманні компенсації за рахунок отриманих коштів від Одеської міської ради. Вперше за останні три роки досягнуто порозуміння між керівництвами філії та мерії, а саме: підписано договір на 2018 р. та передбачено кошти на компенсацію у місцевому бюджеті на суму 5 млн грн, які вже надійшли на рахунок філії».