Завдяки тимчасовому закриттю малодіяльних станцій УЗ може перевезти більше зерна

Фахівці ПАТ «Укрзалізниця» виступили з пропозиціями щодо тимчасового закриття для вантажних робіт низки малодіяльних станцій на період пікових перевезень зернових, починаючи з 1 червня. Це дасть змогу більш ефективно, швидко та своєчасно транспортувати новий урожай. Пропозицію винесено на відкрите обговорення із зернотрейдерами, що розпочалося минулого тижня з круглого столу в рамках робочої групи з розвитку залізничної інфраструктури комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації.

Не секрет, що більшість дільниць на мережі залізниці України є малодіяльними. І лише 8 % станцій забезпечують 70 % усього навантаження. Насправді ж велика їх кількість обробляє на добу лише по два—три вагони, які ще треба довезти (у середньому 45 км) до станції, де відбувається формування составів для подальшого транспортування. Звичайно, все це призводить до збільшення витрат і неефективного використання дефіцитних локомотивів, вагонів, станційного обладнання та ін. Відповідно генеруються збитки, натомість рухомий склад міг би з успіхом використовуватися на інших станціях, там, де він затребуваніший. Усе це набуває особливого значення в умовах, коли аграрії прогнозують уже найближчими роками збільшення виробництва зерна майже вдвічі — до 100 млн т. І до такого, як зауважив в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов, необхідно готуватися зараз.

Аби з’ясувати, як покращити ефективність, а відповідно й обсяги зернових перевезень, залізничники провели детальний аналіз. Із загальної кількості станцій, що навантажують зерно (528), було обрано 170 проблемних. Критеріями оцінювання їх роботи стали результати навантаження у вагонах на добу, можливості щодо цього, відстань до станції формування, фінансові показники (співвідношення прибутків і витрат).

Додаткова тяга й кошти

За підсумками аналізу було сформовано пропозиції. У першу чергу закрити для вантажної роботи 60 станцій. Як завважувалося під час зустрічі з зернотрейдерами, про повне припинення їх існування не йдеться, адже це через багато формальних процедур здійснити на практиці в Україні майже неможливо. Крім того, ще 60 станцій пропонується закрити для навантаження тимчасово — з 1 червня до 1 грудня 2018 р. По завершенню цього періоду планується розглянути можливість відновлення роботи. Умова — наявність заявок на навантаження чи вивантаження в середньому п’яти вагонів на добу на термін не менше трьох місяців.

До того ж виділено ще одну, третю, групу малодіяльних станцій кількістю 50. Їх діяльність також пропонується обме­жити тимчасово — на півроку. Проте умови повного відновлення роботи жорсткіші: наявність заявок на 10 вагонів на добу протягом шести місяців.

Запропоновані заходи, за підрахунками фахівців Укрзалізниці, допоможуть вивільнити приблизно 50 маневрових локомотивів з тим, аби відправити їх туди, де вони затребуваніші. Це дасть змогу зменшити час на формування составів та збільшити кількість станцій для формування маршрутних відправлень. Крім того, можна зекономити до 700 млн грн за рахунок скорочення витрат на утримання малозадіяних станцій і формування составів. Ці вивільнені кошти передбачається спрямувати на оновлення парку зерновозів, тягового рухомого складу та інфраструктури.

Діалог відкрито

Як наголосив Євген Кравцов, пропозиції залізничників ще не є остаточно прийнятими до виконання. До можливого коригування результатів рейтингу станцій планується залучити незаангажованих експертів. Крім того, компанія очікує конструктивних пропозицій від інших учасників ринку, зокрема щодо можливого цінового стимулювання переходу зерновиків до роботи на потужніших станціях і маршрутних відправлень. Є й інші варіанти. Наприклад, у перспективі це — передавання станцій в оренду зацікавленим вантажовідправникам з метою розвитку та нарощування вантажопотоку.

Щоправда, терміни на обговорення досить стислі, адже остаточне рішення потрібно прийняти до початку сезону масових перевезень аграрних вантажів, тобто у травні. Варто зауважити, що залізничники вже раз пішли назустріч учасникам ринку — минулого року, коли відклали обговорення проблеми малодіяльних станцій і дільниць до завершення високого сезону зернових перевезень. Отже, час приймати рішення прийшов.

Як наголошували під час зустрічі зернотрейдери, вони також зацікавлені у швидшому розв’язанні питання, адже їм необхідно знати, де саме закуповувати зерно. Частина представників агрохолдингів і компаній­експедиторів уже підтримала пропозиції залізничників. «Сьогоднішня розмова мені подобається, вона має суто економічний характер. Дуже приємно, що проводиться аналіз і підготовка до завтрашнього дня», — зауважив заступник генерального директора компанії «Нібулон» Володимир Клименко, додавши, що «…неефективні станції з точки зору залізниці не повинні працювати». Він навів приклад Сполучених Штатів Америки, де маршрутними поїздами перевозиться 95 % зернових й на такі відправлення діє знижка. «І ми прийдемо до американського досвіду. На таксі Uber перетворювати залізницю не треба», — додав Володимир Клименко.

Наступну зустріч із зернотрейдерами щодо порушеного питання планується провести в середині травня. Та разом із пропозиціями директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев ще раз закликав представників бізнесу надавати свої плани з перевезень на поточний рік, аби залізничники могли вчасно підготуватися і повністю вивезти урожай. Поки що це зробили тільки дві компанії.