17 липня 2019, 18:01
Чи працюватимуть малодіяльні станції, багато в чому залежить від бізнесу й громади на місцях

Чи працюватимуть малодіяльні станції, багато в чому залежить від бізнесу й громади на місцях

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Сергій Підгородецький

Перший заступник директора філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця»

Рішення щодо майбутнього малодіяльних залізничних станцій ухвалюватиметься з огляду на економічну доцільність та спроможність компанії утримувати цю інфраструктуру. Сьогодні союзників у вирішенні питання збитковості малодіяльних станцій Укрзалізниця не має. Хоча в їхньому функціонуванні зацікавлені передусім територіальні громади та бізнес, який працює в регіоні дислокації інфраструктурного об’єкта.

Завважу, що питання доцільності експлуатації малодіяльних залізничних станцій вирішували всі без винятку найрозвинутіші країни світу. Тут завжди доводиться обирати: або залізничний бізнес заробляє на своїй діяльності, або оптимізується й зосереджується на підвищенні ефективності роботи.

Тривалий час різні гравці, які мають на залізниці свої дивіденди, намагаються звинуватити Укрзалізницю у недбалості й неефективному менеджменті. За цього всі вони давно живуть у реаліях ринкових відносин, а державну компанію прагнуть використовувати за правилами планової економіки й зобов’язати перевозити їхні вантажі ледь не задарма.

Укрзалізниця на ринку світових перевізників є одним із найбільших гравців, але водночас найменш ефективним, бо працює не за конкурентним тарифом. За такої ситуації компанія не зможе бути ефективнішою, бо як оновлювати дефіцитну тягову силу та рухомий склад, як покращити умови праці й підвищити рівень заробітної плати залізничників?

Зараз профільні підрозділи Укрзалізниці розробляють різні варіанти обмеження роботи малодіяльних станцій. Їх подають на розгляд наглядової ради та до Мінінфраструктури. Наголошую, закриття станцій не відбувається. Ми запропонували місцевому бізнесу тариф, наближений до економічно обґрунтованого, для перевезення вантажів з малодіяльних до опорних залізничних станцій з великим обсягом навантаження/вивантаження. Якщо вони вважають для себе фінансово вигідним доправляти вантажі іншим видом транспорту — будь ласка, нехай роблять так. Це нормально, бо кожне підприємство прораховує свою логістику та рівень бажаного прибутку.

На ринку вантажних перевезень Укрзалізниця не є монополістом. Компанія транспортує більше приватного рухомого складу, ніж власного. Приватний парк складає шалену конкуренцію державному товариству в політиці ціноутворення на оренду рухомого складу. Тож на розгляд наглядової ради компанії готуються механізми, які допоможуть Укрзалізниці миттєво реагувати на реалії ринку вантажних перевезень.

Крім того, Департамент майнової політики товариства наразі розробив і подав на вивчення наглядовій раді низку пропозицій, які передбачають можливість надавати в довготривалу оренду через систему ProZorro малодіяльні об’єкти бізнес-структурам і громаді.

Децентралізація збільшила фінансові надходження до місцевих бюджетів. Але громади мало витрачають цей ресурс на розвиток інфраструктури. Залізничний транспорт вони взагалі не беруть до уваги, бо досі вважають, що то не їхня справа. Проте весь економічно розвинений світ на практиці довів, що лише за сприяння громади можна утримувати й розвивати інфраструктуру на місцях. До речі, це стосується й авіаційного транспорту. Дешеві лоукости літають по всьому світу лише тому, що місцеве самоврядування дотує ці перевезення.

Поки що ми змушені діяти за минулорічним сценарієм. За підсумками аналізу діяльності вантажних станцій у другому півріччі 2018 р. нараховується 301 малодіяльна станція. Йдучи назустріч тим аграріям, бізнесменам і органам місцевого самоврядування, котрі обіцяють підвищити свою ефективність у 2019-му, менеджери Укрзалізниці тимчасово вилучили з цього переліку експериментальну групу із 34 об’єктів. Це ті станції, котрі мають найвищі показники роботи серед малодіяльних. Вони, так би мовити, отримали аванс від державного перевізника.

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?