Чому General Electric?

Заступник директора Департаменту стратегічного розвитку та планування ПАТ «Укрзалізниця»

Факт укладання угоди ПАТ «Укрзалізниця» з General Electric викликав низку негативних висловлювань як в ЗМІ, так і в соцмережах. Маємо закиди такого плану: «А як же український виробник? Величезна переплата! І взагалі, GE згортає виробництво локомотивів».

На жаль, не існує українського виробника тепловозів, його необхідно створити. Нині найкращим виходом є спільні проекти. Для GE це вже відпрацьована схема виходу на ринок на просторі 1520 мм (Казахстан). Вони в багатьох країнах починали виробництво на спільних підприємствах. Американська компанія забезпечуватиме і технологію, і організацію бізнес-процесу. Перші 30 локомотивів, які будуть поставлені за відносно короткий проміжок часу, вже з локалізацією 10 %. Тільки GE спроможна поставити таку кількість машин уже в поточному році.

Надалі, відповідно до рамкової угоди, передбачено локалізацію 40 %. У результаті цього отримаємо зниження ціни тепловоза за рахунок внутрішнього виробництва, організованого внаслідок передання технологій. Виробництво та обслуговування, яке буде відбуватися в нашій державі, означають нові робочі місця для українців.

Ми не можемо відмовитися від цього шансу й почекати рік-другий. На це немає часу! Наразі потреба залізниці в тяговому рухомому складі достатньо гостра. У розвинених країнах відбувається скорочення залізничних перевезень, в першу чергу за рахунок зменшення обсягів споживання вугілля. Натомість, в Україні обсяг залізничних перевезень у наступні декади буде тільки збільшуватись, тому Укрзалізниця має бути здатна забезпечити потреби економіки. Це робить Україну дуже привабливим ринком з точки зору реалізації та виробництва рухомого складу.

Так, лізинг збільшує вартість. Вірніше буде сказати, сама ця послуга фінансового лізингу, яка дає можливість відкласти момент виплати повної вартості, не безкоштовна. Існують дешевші методи залучення коштів в оновлення рухомого складу за відсутності необхідного обсягу власних коштів? Тим паче, операція фінансується державним банком.

Звісно, необхідно в майбутньому переходити на повну електрифікацію, це зменшить необхідну кількість дизельних локомотивів. У будь-якому разі, неелектрифіковані лінії залишаться, оскільки не завжди електрифікація є фінансово обґрунтована. Так чи інакше, маневрові локомотиви будуть дизельними, тому створення бази їх виробництва та обслуговування є стратегічно важливим завданням.

Наступним кроком має бути аналогічний проект з оновлення електровозів. Тут вже активно підключатимуться «Сіменс», «Бомбардьє» і «Шкода».

Тож питання до аудиторії: «Чому не GE? Хто може реалізувати проект швидше та якісніше?»

P. S. Компанія, яка «згортає бізнес», в січні підписала контракти на поставку 300 маневрових тепловозів та 18 років обслуговування 175 пасажирських локомотивів.