Формуємо запас пального за формулою

Директор філії "Центр забезпечення виробництва" ПАТ "Укрзалізниця"

За дорученням в. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євгена Кравцова філія «Центр забезпечення виробництва» наразі активно формує запас дизельного пального на своїх складах та складах регіональних філій. У передостанній день січня відбулося вісім успішних аукціонів, за результатами яких будуть укладені угоди на поставку 110 тис. т енергоресурсу. З цих електронних торгів три процедури були з формульним ціноутворенням. Протягом двох років ми працювали над тим, аби застосувати цей ринковий інструмент у процесі закупівлі дизельного пального Укрзалізницею. Наразі мети досягнуто.

На формульний аукціон прийшли найбільші нафтотрейдери, що працюють на українському ринку. За великим рахунком, ми маємо досвід співпраці з усіма ними. На відміну від попереднього формульного аукціону, який відбувся в серпні минулого року, жоден учасник не подав скаргу на іншого, точніше, не піддав сумніву пакет поданої ним тендерної документації. Торги відбулися в три раунди, під час яких учасники знизили ціну за 1 т майже на 1 тис. грн. Тобто традиційно ми закуповуватимемо пальне за цінами, які нижче ринкових. У цьому випадку вартість дизеля буде нижче ринку на 1—1,5 %, а Укрзалізниця заощадить понад 30 млн грн.

Ще вчора, відразу по завершенню аукціонів, ми оперативно розмістили у системі «Прозорро» повідомлення про намір укласти угоду, й тепер переможці мають надати певний перелік документів. Договори відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» будуть підписані не раніше, ніж через 10, та не пізніше, ніж через 20 днів, після оприлюднення повідомлення про намір укласти угоду.

Переможці трьох формульних аукціонів мають розкрити складові своєї ціни на дизельне пальне: показник котирувань Platts (середній за 10 днів, що передували аукціону), валютний курс, розмір акцизу, свою дохідну маржу. Останній показник залишається сталим, а інші будуть нами перераховуватися на момент здійснення поставки. Тож найближчим часом плануємо офіційно купувати у агентства Platts збірник котирувань.

На даному етапі відмінити формульну закупівлю дизеля Укрзалізниці не можливо, хіба що відтермінувати її у часі в разі оскарження учасниками аукціону. Втім, не думаю, що така скарга буде містити підстави, які дадуть змогу АМКУ скасувати рішення тендерного комітету чи взагалі відмінити торги.

Перші поставки будемо розпочинати відразу після підписання відповідних документів, обравши спочатку найдешевші контракти (стосуються поставок дизеля і за формульною ціною, і за фіксованою).

Це буде перший досвід закупівлі дизельного пального за формульною ціною, який дасть змогу побачити, наскільки вигідна формула для Укрзалізниці. Втім, головне, що процес повністю прозорий та відкритий і відповідає європейській практиці.