19 лютого 2019, 13:34
Індексація інфраструктурної складової тарифу не відіб’ється на конкурентоспроможності вітчизняного експорту, бо знизить вартість оренди вагона

Індексація інфраструктурної складової тарифу не відіб’ється на конкурентоспроможності вітчизняного експорту, бо знизить вартість оренди вагона

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Антон Саболєвський

Директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики АТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський:

Укрзалізниця підтримує експорт українських виробників. До прикладу візьмемо найбільші у світі країни-експортери зерна. Тарифи на залізничні перевезення в США і Канаді вдвічі вищі, ніж в Україні, у Франції — в 2,5 раза, в Росії — на 20 %. Тому будь-які заяви, що Укрзалізниця підриває українську економіку і експорт, піднімаючи інфраструктурну складову тарифу на 14 %, голослівні й популістські.

Натомість на сьогоднішній день через постійне блокування ринком справедливої індексації тарифів на вантажні перевезення, складається катастрофічна ситуація, коли вартість користування вагоном становить 50 % від загальної сплати за перевезення. Виходячи з економіки процесу і беручи до уваги досвід інших країн, вагонна складова повинна бути на рівні 15—20 % (все інше покриває витрати на інфраструктуру та тягу). У нас же, в Україні, виходить, що вартість користування піввагоном становить майже 30 євро на добу, тоді як в Європі — не більше 20 євро.

Зважаючи на це, запропонована Укрзалізницею індексація інфраструктурної складової (до якої належать нарахування за користування не лише коліями, а й локомотивами) призведе, відповідно до ринкових механізмів, не до збільшення загальної вартості перевезення, а до здешевлення вагона. Спробую пояснити це доступно. Припустимо, умовно клієнт може заплатити 100 грн за перевезення. На сьогоднішній день із цієї суми він сплачує 50 грн за вагон і 50 грн за користування інфраструктурою й тягою. При індексації цієї другої складової тарифу на 14 % вона стане коштувати 57 грн. Таким чином якщо клієнт не може платити більше за перевезення, то вартість користування вагоном зменшиться до 43 грн. У підсумку окупатися новий рухомий склад буде не за три—чотири роки, як зараз, а за п'ять—сім. І це цілком прийнятні для бізнесу терміни, враховуючи тривалий термін служби вагонів: для зерновозів — 30 років, для піввагонів — 22 роки.

Отже, індексація не позначиться на ціні продукції вітчизняних виробників, що поставляється на експорт за кордон. Вона лише дещо знизить прибутки власників вагонів та, відповідно, пригасить нинішній ажіотаж щодо стрімкого збільшення парку вантажного рухомого складу в Україні, під який, враховуючи надзвичайно швидку окупність, до нас завозиться чимало старих вагонів з близького зарубіжжя.

 

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?