Хто платить за приміські перевезення

Директор з економіки та фінансів ПАТ «Укрзалізниця»

За 6 місяців 2017 року від продажу квитків для приміських пасажирських перевезень ПАТ Укрзалізниця отримала близько 270 млн. грн. При цьому видатки на організацію приміських пасажирських перевезень за цей час склали близько 2,9 млрд. грн. Тож компанія за пів року  отримала збиток 2,6 млрд. грн. На жаль, подібна ситуація продовжується роками. Лише 1 гривню з кожних 10 необхідних для функціонування приміського ж/д транспорту сплачує пасажир. Решту бере на себе вантажовласник та ПАТ «Укрзалізниця» у вигляді перехресного субсидіювання. 
А хто мав би доплачувати? Згідно з європейським досвідом — місцеві органи влади. Прошу звернути увагу, що завдяки процесам децентралізації влади профіцит надходжень до місцевих бюджетів за 6 місяців 2017 становив 30,1 млрд. грн. Тобто дохідна частина місцевого бюджету значно перевищує видаткову. Нажаль, ніхто серед керівництва громадами не поспішає виконувати свої функції. Натомість муніципалітети вправно підняли для УЗ податок на землю під коліями на 1,5 млрд. грн на цей рік.
Ця дорога для них — коротка. Якось на початку року я порахував, що на касирів і контролерів в приміському сполученні компанія  витрачаємо в рік близько 250 млн. грн . Ще трохи і ПАТ «Укрзалізниця»  буде вигідно зробити приміський транспорт безкоштовним, але якість послуги буде відповідною. В розвинених країнах місцеві бюджети співпрацюють залізницею, не лише щоб забезпечити громадянам комфортний проїзд, а й уникнути заторів у великих містах та на під’їздах до них, щоб вберегти екологію й свіже повітря для мешканців регіону. У нас в приміському сполученні акцент робиться на приватний автомобільний транспорт, який не здатен обслужити такі масові пасажиропотоки й не може похвалитися комфортною їздою за нашої якості доріг. Про екологію годі й говорити.