13 березня 2019, 11:11
Місцева влада дистанціюється від підвищення ефективності приміського сполучення

Місцева влада дистанціюється від підвищення ефективності приміського сполучення

Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци!
Олександр Кава

Експерт з питань транспорту, заступник міністра інфраструктури України в 2014—2015 рр. Олександр Кава:

Багато хто в нашій країні вважає, що приміські залізничні перевезення в Європі швидкі та зручні тільки за рахунок доходів від продажу квитків, які купують пасажири. Зовсім ні. Головною умовою розвитку приміських рейсів є дотації з бюджету. Тариф же встановлюється на рівні значно нижче собівартості. При цьому одержують дотації у країнах Євросоюзу переважно державні та муніципальні компанії. Є й приватні перевізники, але їх меншість. Наприклад, перевезення у Мазовецькому воєводстві Польщі, до яких входять приміські маршрути в агломерації столиці держави — Варшави, здійснює компанія Kolej Mazowieckie, що на 100 % належить місцевій громаді. Щороку вона перевозить понад 60 млн пасажирів. При цьому з бюджету воєводства (по-нашому — області) виділяється дотація майже $ 70 млн для покриття збитків від цієї діяльності. В еквіваленті вітчизняної національної валюти — приблизно 1,8 млрд грн на рік! Поза тим, компанія отримує дотації від ЄС на придбання нових електропоїздів. І такий підхід дає свої результати.

В Європі та багатьох мегаполісах світу дуже активно розвивається сегмент приміських залізничних перевезень. І це об’єктивно, адже його сучасна система надає багато переваг. Зокрема, економію часу громадянами, зниження навантаження на автодороги, поліпшення екологічної ситуації тощо. На противагу цьому Укрзалізниця взагалі не отримує дотацію з бюджету вже протягом 27 років, тільки часткову компенсацію за перевезення пільгових категорій у передмісті. Остання обчислюється за погодженим (в обов’язковому порядку) з місцевими органами влади регульованим мізерним тарифом, що покриває лише 8—15 % собівартості. По суті, ці перевезення для Укрзалізниці — благодійність. Нерозумно вимагати при тарифі 8 грн за 60 км проїзду в електропоїзді рівень комфорту, як у літаку. Ще й без будь-якої дотації з бюджету.

При нинішньому підході перевезення пасажирів у передмісті може скоро взагалі припинитися через об’єктивні причини. Змінити ситуацію реально тільки завдяки введенню дотацій. Уявіть, якими могли б бути приміські залізничні перевезення в Київській області, якби на них виділялося з обласного бюджету 1,8 млрд грн на рік. Однак сьогодні картина зворотна: влада області від проблеми дистанціювалася. Замість підвищення ефективності приміського сполучення, що сприяло б розвитку мобільності населення та, як наслідок, зростанню економіки в регіоні, перевезення потроху занепадають. Хоча в поточному році бюджет Києва становить 57 млрд грн, а Київської області — 9,5 млрд грн. Якщо повернутися до досвіду Польщі, то, крім вищенаведеного прикладу, окремо дотацію в $ 5 млн на рік отримує компанія Warzawska Kolej Dojazdowa. Вона забезпечує перевезення між Варшавою та південно-західними передмістями на лінії протяжністю майже 30 км. Таким чином, загальні асигнування з бюджету воєводства на залізничні перевезення пасажирів навколо столиці на рік сягають $ 75 млн, або 2 млрд грн.

Magistral logo

Поширити y соціальній мережі



Чи не хочете поділитися своїми думками з цього приводу?