Покупайте билеты на сайте Мы официальные партнеры Укрзализныци! Обсяги вантажних перевезень залізничним транспортом залежать не від індексації тарифу, а від зміни ВВП

Директор із стратегічного розвитку та інвестиційної політики АТ «Укрзалізниця» Антон Саболевський:

Одне з припущень, яке противники індексації використовують як аргумент, базується на тому, що підвищення тарифів нібито призведе до падіння обсягів перевезень. Чи так це насправді? Ми проаналізували динаміку обсягів залізничних перевезень і рівня вартості такої послуги, а також зміни валового національного продукту. Для цього взяли дані офіційної статистики за період з 2005-го до 2018 р. Аналіз показав, що вирішальний вплив на обсяги вантажних перевезень має саме динаміка ВВП, тобто фактично промислове виробництво. Якщо цей показник зростає, то майже пропорційно збільшуються залізничні перевезення, і навпаки. Дуже показовий 2005 р., коли тарифи проіндексовано на 40 %, за цього обсяги вантажної роботи збільшилися на 6 %, бо зафіксовано зростання ВВП.

Протягом останніх п’яти років суттєві корективи в бік скорочення перевезень залізничним транспортом вносять зовнішні чинники. Можна виокремити три основні: тимчасова окупація Криму та Донбасу зі втратою виробничих потужностей як у добувній, так і в переробній промисловості; скорочення обсягів експорту металів і продукції машинобудування; обмеження країнами Митного союзу імпорту українських товарів і переорієнтація транзиту (насамперед нафти і нафтопродуктів) з українських портів.

У результаті протягом 2013—2018 рр. залізниця втратила понад 120 млн т вантажів на рік. З них більше половини, або 62,5 млн т, — вугілля, через втрату контролю над вугледобувними потужностями Донбасу. На другому місці — мінбудматеріали (20 млн т). Це, зокрема, щебінь, що раніше експортувався до Росії.

Крім того, значно знизилися обсяги виробництва та експорту чорних металів (з $ 17,6 до $ 11,6 млрд), продукції машинобудування (з $ 3,5 до $ 0,7 млрд). Тому аргументи наших опонентів щодо зв'язку падіння перевезень і зростання залізничних тарифів (які в доларовому еквіваленті, навпаки, знизилися) цілком безпідставні.