Про міжнародні залізничні проекти, які відкривають дорогу до Європи

Віктор Довгань, заступник Міністра інфраструктури  з питань європейської інтеграції

Нині розглядається низка пріоритетних проектів у галузі залізничного транспорту для реалізації за рахунок кредитних коштів та грантів. Але, що найважливіше, усі вони, в прямому сенсі, відкривають нам дорогу до Європи.

Березине—Басарабяска

Питання відновлення залізниці та курсування руху поїздів на дільниці Березине (Україна)—Басарабяска (Молдова) неодноразово розглядалося керівництвом Укрзалізниці та регіональної філії «Одеська залізниця».

Молдовська сторона під час засідання Українсько-Молдовської робочої групи з питань транспорту в 2016 р. також висловила свою готовність до проведення відновлювальних робіт на Молдовській залізниці (протяжністю 2,2 км).

У результаті ми матимемо пряме сполучення з Молдовою. Це орієнтовно 3 пари пасажирських і 5 пар вантажних поїздів на дільниці Могилів-Подільський—Велчинець; 2 пари пасажирських (в тому числі № 642/641 Кишинів—Одеса з періодичністю курсування двічі на тиждень) та 5 пар вантажних потягів між станціями Кучурган—Новосавицька, а також по 1 парі пасажирських і вантажних поїздів на дільниці Арциз—Березине.

На жаль, зараз ми маємо одноколійну, неелектрифіковану дільницю, що була демонтована ще у 1999 р. Її протяжність — 22 км, із яких 20 км належать території України, а 2 км — Республіці Молдова.

Загальна вартість робіт становить приблизно 800 млн грн.

Для відкриття руху поїздів зі швидкістю руху 60 км/год необхідно розробити, перш за все, проектно-кошторисну документацію, адже станом на 01.01.2016 р. Одеською обласною державною адміністрацією розроблено проектну документацію відновлення цієї дільниці.

Крім того, потрібно відновити верхню будову колії (20 км), укласти рейкошпальну решітку на залізобетонних шпалах, відновити 4 переїзди тощо. Тобто там насправді багато роботи, але за умови активних дій виконати її реально.

Мукачево—Будапешт

Для впровадження проекту пасажирського сполучення Мукачево—Чоп—Захонь (Угорщина)/Будапешт потрібно виконати: реконструкцію 10,3 км колії, модернізацію 41 км контактної мережі та електрифікацію 3,2 км. У результаті отримаємо надійне залізничне сполучення з Угорщиною, що дасть можливість пасажирам дістатись із міст Закарпатської області (Чоп, Батєво, Мукачево) до країн Європейського Союзу та у зворотному напрямку без очікування перестановки колісних пар чи зміни поїздів за обраним маршрутом.

Реалізація проекту допоможе покращити якість пасажирських перевезень залізничним транспортом, створить для мешканців Закарпатської області, гостей і ділових партнерів регіону додаткові зручності. Крім того, виконання комплексу ремонтно-відновлювальних робіт об’єктів зазначених дільниць колії 1435 мм Мукачеве—Чоп—Держкордон сприятиме вантажним перевезенням на них за рахунок збільшення швидкості руху.

Для втілення проекту необхідно орієнтовно 5,5 млн євро, зокрема на ремонтно-відновлювальні роботи залізничної інфраструктури на дільницях: Мукачево—Чоп—Держкордон (Угорщина) — 3,81 млн євро, Чоп—Держкордон (Словаччина) — 0,83 млн євро, реконструкцію станції Мукачево — 0,81 млн євро.

Також потрібно забезпечити відповідним рухомим складом (колія 1435 мм) для обслуговування сполучення Мукачево—Чоп—Захонь (Угорщина)/Будапешт.

Від Ковеля до Польщі

Йдеться про проект «Модернізація залізничної колії 1435 мм на дільниці Ковель—Ягодин—Держкордон». Залізничну колію тут побудовано в далекому 1884 р. Це окрема, неелектрифікована колія, загальна довжина якої — 64,4 км. На дільниці зараз функціонують 4 станції (Ягодин, Мацеїв, Любомль, Ковель).

Реконструкція дасть змогу збільшити швидкість руху на дільниці до 60 км/год.

Наразі на дільниці Ковель—Ягодин вантажний рух поїздів залізничною колією 1435 мм здійснюється зі швидкістю 25 км/год, на дільниці Ягодин—Держкордон — 40 км/год. Це є критично низьким для забезпечення якісного сполучення, а також суттєвим обмежуючим фактором у організації вантажних перевезень. Пасажирський рух не здійснюється.

Важливим результатом реалізації даного кейсу буде надійне залізничне сполучення із Польщею. Це  дасть можливість пасажирам дістатись із міст Волинської області до Польщі, а також далі, до країн ЄС, та у зворотному напрямку.

Втім, проект має значний потенціал не лише для пасажирських перевезень, а й для вантажних. При зацікавленості потенційних інвесторів у розвитку бізнесу та за умови сприяння місцевих органів самоврядування є можливість розбудови власної інфраструктури підприємств регіону, що сприятиме доставці вантажів з України до ЄС через термінали.

Що ж до вартості, то зазначений комплекс робіт потребує 13 млн євро.

 

Висновок

Реалізація таких проектів — гарантія забезпечення розвитку економічної співпраці з ЄС, а також зміцнення соціально-економічних зв’язків між Україною та країнами-членами Євросоюзу. Крім того, враховуючи знакову подію 2017 р. (запровадження безвізового режиму), виникає потреба у розвитку якісних міжнародних сполучень.

Я можу впевнено сказати, що безпосередньо ці проекти не лише відкриють нові кордони, а й певною мірою можуть стати показниками виконання Україною Угоди про Асоціацію з ЄС. Вони свідчитимуть про наші наміри побудувати якісне і зручне для пасажирів транспортне сполучення України та країн Євросоюзу. Таким чином і наші громадяни зможуть подорожувати з комфортом, й іноземні туристи матимуть додатковий стимул завітати до України.